Jump to content

Hvor stor bør første båt være ?

solkongen

Recommended Posts

Og uten en eneste sitttemulighet utendørs.....er det så dårlig vær på Vestlandet at båtliv er synonymt med å sitte i lugaren å drikke kaffe ??

Skal du sitte, eller skal du fiske? De fleste som fisker liker å ha litt plass rundt seg, derfor er slike båter utstyrt med sitteplasser som kan klappes sammen. Men om du ønsker å sitte og fiske så ser det ut til å være plass til en skikkelig fluktstol på dekk, så alt håp er neppe ute... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

15896A.jpg

Er det virkelig slik at feks. Tobias 22 Combi ikke egner seg for hverken fiske, ovarnatting eller båtglede generelt ?

Skal prøve å svare på det selv om jeg ikke har prøvd båten:

Fiske ?.Vel det kommer vel ann på hva slags fiske. Hvis flere er i båten med stangfiske er praktisk om en kan stå i baugen, og for garn/lindefiske finnes sikkert spesiallagde hobby-fiskebåter som er bedrel tilpasset formålet (?).

Farten ut til fiskebanken er vel også dårlig sammenlignet med Jeaneau båtene

Overnatting ? Ikke egnet til en uke på sørlandet med familie eller venner.

båtglede generelt ? Man kan jo se på solnedgangen men i forhold til en frisk rib, skjærgårdjeep (med vannski på slep), Jeaneau merry fischer ellerl en seilbåt er det ikke akkurat en båt som inviterer til lek i bølgene....

Kan man ligge å sole seg ? Nei kke hvis man ikke tar med seg madrasser eller feltsenger som slenger veggimellom når bølgene kommer.

Kan en familie kose seg seg med hvitvin og reker på dekk en romantisk sommerkveld ? Tilsynelatende ikke nok uteplasser.

Transportformål ? Ja det er plass til mennesker og bagasje, men hvis det er litt avstand vil nok folk heller sitte på i naboens hurtigående Targa.

Det er sikkert mange som er glad i sin Tobias 22 Comb....som er brukbar til mange formål....men jeg tror at når Solkongen skal velge båt bør han skaffe seg en lettplanende båt med påhenger (med eller uten tak) som gjør livet enklere og morsomere enn denne typen kombibåt.

Når det er sagt er det ytre osllofjord som er min hjemmebane og jeg har aldri forstått meg på disse vestlandsbåtene som feks. Askeladden 505 som ikke har solseng og som har en skrogfasong som ikke er lettplanende sammenlignet med solskinsbåtene fra Frankrike og Italia. Er vær og båtbruk så anderledes på vestlandet...???...i sommer var det da regn også i ytre oslofjord.

(En forskjell er det.....fisken er praktisk talt borte fra Oslofjorden...desverre

Redigert av salt (see edit history)

Solseng trenger vi ikke her vestpå! Enten blåser det stikker og strå, eller så regner det! Eller som det mest vanlige, en kombinasjon av disse to. :crazy: Så tett båt, med plass til å tilbringe tiden tørt innendørs er av gode grunner populært her. Forresten så er det knapt fisk igjen her heller, så det er ikke noe stort behov for å tilrettelegge for storfiske...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du bør har råd til å tabbe deg ut og vurdere hvilket farvann du vil ferdes i som "førstereisgutt". Ved evt forlis / komdemnering blir båten vurdert av takstmann som ser på gjennomsnittet av pris for båttypen og fjerner de dyreste og rimeligste fra vurderingen når taksten settes. Da vil ofte nye båter lide fordi tapet er størst med en gang - under normale omstendigheter.

Båtgleden er omvendt proposjonal med båtstørrelsen, mens bekymringene vokser eksponensielt?

Noen vil vel gjerne ha stuekomfort på sjøen og ender i evig spiral i 3-fotsjuken. Like greit å innstille seg på at båt med inneplass er "telt" på sjøen. Selv blide mennesker trenger god oppdragelse når de snubler i hverandre hele tiden.

Har du sett Hansvik 630 CS ?

http://www.klikk.no/motor/baat/article433408.ece

hansvikIMG_5676.jpg

www.namdalsavisa.no/motor/article4344654.ece

Ja Hansvik 630 ComfortSpeed er nok drømmebåten.

(Heter vel 630 CS og ikke 630 CF ?) (Ikk bland det med den gamle 630 HT)

Da gjelder det vel å betale 50.000 ekstra fo comfortpakken å velge den modellen hvor frontvinduet skrr forrover øverst.

Hansvik 630 ComfortSpeed er dyr i forhold til jeaneau, men annenhåndverdien er sikkert bedre.

Nå har Hansvik våknet å i likhet med jeaneau og beneteatu laget planende fiskebåt med påhenger.

Ratt inne og ute samt mye annet gromt gjør vel dette til den vestlandske drømmebåt....selv om man mangler utestoler/solsenger......Tross en båtlengde på 630 blir trangt på dekk når vennegjengen kommer på besøk fordi "hytta" jo tar en del plass.....men altså ut fra Slkongens definerte behov er vel dette drømmebåten mot han kan ha i 20 år framover(eventeuelt skifte påhengsmotor underveis.)

:lol: tillater meg å fleipe, dette må jo være flere fot siden. Skummelt å dra frem så gamle innlegg, her kan tydelig se at 3-fotsyken har fått feste uten at han har vært klar over det. Med andre ord uhelbredelig 3-fotsyke. Etter hva jeg har forstått er nr V blitt 4 fot lengre enn nr IV.

Må tilføye at jeg setter pris på å lese bittelitens innlegg.

Man vil vel med tid og stunder alltid vokse ut av båten man har....

Alt har vel med penger å gjøre...

Man kliner ikke til med en feit princess som første båt, når man ikke engang vet om familien liker sjølivet. (snakker for meg selv her nå)

Men nå ser det altså ut til at båtkjøp var en suksess og større båt er allerede i tankene.

Men det finnes også de som går motsatt vei av forskjellige grunner.

Skal jeg være litt raus med meg selv i tankegangen, så regner jeg kanskje med at jeg i løpet av 20 år har hatt flere båter hvorav den siste båten kanskje var en 30-35 foter... Men det kommer jo ann på flere enn meg selv når det gjelder valg av båt...

Så jeg mener at det er bedre og vokse ut av båten og heller ta det i små etapper...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Her nevnes det havari med med påfølgende vurdering fra taktsmann. Er det noe man må "regne med" ved første båt ?

Det er en oppkunstruert problestilling.

De fleste som havner langt opp på et skjær med personskader er gjerne litt erfarne folk med bår nr 2,3 eller4 som tørr å ha stor fart i mørket..

Du kommer nesten garantert til å få hakk i gelcoaten før eller siden, men enten er det så lite at du fikser de selv ellers er det så stor skade at det må fikses avproffe og dekkes av forsikring.

Med andre ord: Hvis du krasjer inn i et skjær er kostnaden din egenandel hos forsikringen.

Totalhvari er det vel nesten umulig å få til uansett . Det største faren for totalhavari er vel båter med lekasje i skoggjennomføringer og som synker i havn.

Som nybegynner har du alltid på gps for å ungå skjær og hvis du får motorstopp slenger du ut dregg for å ungå å bli slengt mot et skjær. Så er det bare å passe på at selvlensingshullene ikke tetter seg med løv om høsten.

hvordan er det med drivstofføkomi og 100 hk pluss, med påhengsmotor ?

Prøvekjør Hansviken med aktuell motor, men 150 hk høres fornuftig ut...hvis du har råd.

Med en kraftig motorkan du ligge i plan med lavt turtall (ca 3500-4000 ?)

Der betyr svært lavt bensinforbruk og lite støy.

Ellers er moderne 4 taktere så stillegående at den nesten ikke høres den når den går på tomtang eller i dorgefart.

Når det er sagt går det jo raskt en 10-literskanne eller 3 hvis du suser litt, men i det totale båtregnskap med vinteropplag, service, imkjøp av ymse osv blir det ikke bensinkostnadene som tynger mest. Uansett er dette en relativt lett båt som trenger lite bensin i forhold til større bobåter.

Sån veldig grovt kan man vel annta at en 150HK'er (ny motor) drikker rundt 25 liter i timen ved marsfart og garantert det dobbelte eller mer ved full spiker. Dette er bare ett ca.-tall men hvis du regner med 25 liter pr. time i snittforbruk, så mener jeg vertfall at jeg ikke har vært "snill".

Dorger man veeeldig mye og eller ligger mye rolig å fisker, samt kjører pent frem og tilbake til fiskeplassen, så vil nok snittforbruket gå noe ned.

Selv har jeg en 115HK'er Mercury Optimax (2008mod.) og denne bruker rundt 20 liter i timen i 25-27 knop. Legger jeg spaken i vater, så får jeg den i LITT over 40knop (GPS) men da bruker jeg litt i underkant av 50 liter i timen.

Stort sett så ligger jeg og marsjer rundt 25 knop.

Jeg pleier og dra relativt korte turer på sjøen, men vet i dag ganske nøyaktig hvor mye tanknåla faller i forhold til hvor jeg skal. I dag skal jeg ut på en båttur til Fredrikstad by, samt en runde rundt i Hvaler skjærgården. Jeg drar ut kl. 16:00 i ettermiddag og regner å være ved brygga igjen rundt kl. 20:00. I den tiden har motoren gått konstant i variert hastighet.

Tankmåleren pleier aldri og gå under 3/4 tank på en slik tur. Altså ett forbruk på en kvart tank. Siden tanken da er på 90 liter, så blir det ca. 25 liter i forbruk.

Det meste jeg har brukt på en dagstur så langt er 42 liter. Da var jeg i Strømstad - Halden - Fredrikstad - Tønsberg.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Mitt råd er, bruk tid når du skal kjøpe båt kikk, forhør deg, bruk dette foraet osv. Du vil garantert plutselig stå forran en båt med følelsen: Yepp, dette er greia mi :smiley: Det skjedde for meg, og har ikke angret et sekund, selv om båten størrelsesmessig føltes altfor stor, er jeg ikke flau for å ligge i havna og nærområdet på kveldene og trene på manøvrering.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...