Jump to content

Mikado ZR 19x25, bør jeg skifte til screw-back ?


Avmønstret1

Recommended Posts

På en tidligere båt (Scand Atlantic med Yanmar 6 LYA-STE) hadde vi først Mikado propellere. Etter å ha byttet til Radice S8 scew-back (antar at det er denne propellen du tenker på) økte farten med omlag et par knopp samt at propellstøyen ble svakere. Vi handlet den sistnevnte propellen fra Sleipner Motor. Det er også speialutgaver av Radice S8 scew-back hvor bladarealet kan være større.

Link to post

Husk at f. eks. Winrace Propellers ikke tar så mange tusen for å utbedre den propellen du alt har til bedre enn ny før du legger langt over 10 tusen i en ny skew back.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tar du opp på mandag kan du sikkert sjøsette på fredag om du ringer å avtaler på forhånd (om du ikke benytter båten i uka da).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hei!

 

Jeg er enig med VannTro. Var på Winrace i vinter med min trebladers propell. De fiksa litt på en liten skade og justerte den ned en grad på stigningen til for min del 21X21. Dette regna de kjapt ut i forhold til båt, motor og utveksling på gearkassa. Prisen var kun kr 2000,- og resultatet ble veldig bra.

 

Så her må jeg skryte av Winrace. På Maritim i Arendal mente de at båter som gikk over 16-17 knop måtte jo ha 4-bladers og aller helt screw-back. På Winrace sa de til meg at dette slett ikke var nødvendig. Takk til dem for det, for skulle jeg kjøpt en slik Screw-back ville den kostet meg ca 14 000,-

 

Har forresten helt lik båt som deg VannTro. Samme motor også, selv om min muligens er skrudd opp til 220 HK. Den gir meg toppfart på 24 knop, og marsjfart på 20 knop. Forskjellen etter propelljustering er økt marsjfart med ca 2 knop og at jeg nå får det turtallet motoren egentlig skal ha.

 

Når det gjelder propellstøy er det kanskje noe å hente?

Link to post

Det var imponerende Dagen. Jeg henter ut 2650rpm på topp og gjør da 21kn på våren og 19,5 nå på ettersommeren. Turtallet er uendret, men skroget bremser vel litt mer på ettersommeren. Jeg har en 4-blads 19" men er litt usikker på stigningen.

Har noen små-hakk i et par blader så jeg har planer om å sende min til Winrace i løpet av vinteren. Tror maks turtall egentlig skal være 2450rpm så jeg skal oppgi litt data til Winrace å se om de mener stigning bør endres.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

En kar jeg har truffet ved noen anledninger kjøpte seg skew back fra Michigan Propellers fra en us-side deep blue yachting (tror dette er siden han refererte til - dog med noen forbehold om at jeg søkte opp navnet han mintes å huske)- inklusive frakt og mva kom dette på omlag halvparten av samme Michigan propell levert fra norsk leverandør (tror han hadde sjekket Progress). Verdt å undersøke.

Link to post

Vær klar over at disse propellene leveres både i bronse og nibral. Prisforskjellen er da vesentlig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...