Avmønstret1 Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 Skuta skal på land og i den forbindelse skal jeg bytte propellen med en liten skade på. Orginalt er de en Mikado ZR 19x25 og lurer på om det kan være lurt å gå for en screw-back propell ? Noen med erfaring og meninger på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 ingen som har tips på dette ?? Sitér dette innlegget Link to post
Carl-Otto Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hva er en screw-back? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 På en tidligere båt (Scand Atlantic med Yanmar 6 LYA-STE) hadde vi først Mikado propellere. Etter å ha byttet til Radice S8 scew-back (antar at det er denne propellen du tenker på) økte farten med omlag et par knopp samt at propellstøyen ble svakere. Vi handlet den sistnevnte propellen fra Sleipner Motor. Det er også speialutgaver av Radice S8 scew-back hvor bladarealet kan være større. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 ja det er Radice S8 scew-back jeg tenkte på og siden jeg må bytte pga av skadet propell så tror jeg jeg vill gå for en sån ! Har en Yanmar 222 hk og det er vel verdt det bare for støyen sin del !? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Husk at f. eks. Winrace Propellers ikke tar så mange tusen for å utbedre den propellen du alt har til bedre enn ny før du legger langt over 10 tusen i en ny skew back. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Avmønstret1 Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 men om den skal utbedres så må jo skuta stå på land i dagesvis ! det er jo ikke bra da ! så for meg og kjøpe en ny og event fikse den gammle og ha den til reserve ! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Tar du opp på mandag kan du sikkert sjøsette på fredag om du ringer å avtaler på forhånd (om du ikke benytter båten i uka da). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dagen Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei! Jeg er enig med VannTro. Var på Winrace i vinter med min trebladers propell. De fiksa litt på en liten skade og justerte den ned en grad på stigningen til for min del 21X21. Dette regna de kjapt ut i forhold til båt, motor og utveksling på gearkassa. Prisen var kun kr 2000,- og resultatet ble veldig bra. Så her må jeg skryte av Winrace. På Maritim i Arendal mente de at båter som gikk over 16-17 knop måtte jo ha 4-bladers og aller helt screw-back. På Winrace sa de til meg at dette slett ikke var nødvendig. Takk til dem for det, for skulle jeg kjøpt en slik Screw-back ville den kostet meg ca 14 000,- Har forresten helt lik båt som deg VannTro. Samme motor også, selv om min muligens er skrudd opp til 220 HK. Den gir meg toppfart på 24 knop, og marsjfart på 20 knop. Forskjellen etter propelljustering er økt marsjfart med ca 2 knop og at jeg nå får det turtallet motoren egentlig skal ha. Når det gjelder propellstøy er det kanskje noe å hente? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Det var imponerende Dagen. Jeg henter ut 2650rpm på topp og gjør da 21kn på våren og 19,5 nå på ettersommeren. Turtallet er uendret, men skroget bremser vel litt mer på ettersommeren. Jeg har en 4-blads 19" men er litt usikker på stigningen. Har noen små-hakk i et par blader så jeg har planer om å sende min til Winrace i løpet av vinteren. Tror maks turtall egentlig skal være 2450rpm så jeg skal oppgi litt data til Winrace å se om de mener stigning bør endres. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 En kar jeg har truffet ved noen anledninger kjøpte seg skew back fra Michigan Propellers fra en us-side deep blue yachting (tror dette er siden han refererte til - dog med noen forbehold om at jeg søkte opp navnet han mintes å huske)- inklusive frakt og mva kom dette på omlag halvparten av samme Michigan propell levert fra norsk leverandør (tror han hadde sjekket Progress). Verdt å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Vær klar over at disse propellene leveres både i bronse og nibral. Prisforskjellen er da vesentlig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Dagen Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Hei! Min motor skal i følge Halaas & Mohn i Kristiansund ha max turtall på 2500rpm. På dette turtallet klarer jeg 24/20 knop om våren. 2100-2200rpm gir marsjfart på 20 knop. Ta kontakt med Olle Terjesen på winrace i Froland. Han regna ut at det ville bli slik, og faktisk så ble det slik. Ja, imponerende.... Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 ringte windrace i dag vedr mikado eller s-8 og han mente at det ikke var verdt det med en s-8, kanskje det kan bli litt mindre støy om du hører godt etter sa han ! Ny Mikado er bestilt ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.