Bützfleth Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 Ser at det er en del spørsmål rundt lading og batterier. Finnes det noe "best practis" på det området? Lurer på å bygge om hele lade/batteri opplegget mitt. Pr idag er båte satt opp for kommersielt bruk og ikke fritid. Dvs at aggregatet må gå om det skal være noe særlig med strøm. Kan være litt plagsomt å ha aggregatet kjørende hele dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Otto Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Hei, jeg tror at du bør finne ut litt mer om båten din før det er lett å hjelpe deg. "komersielt bruk" er ikke veldig beskrivende hvordan ting er, så da er det vanskelig å fortelle hvordan det bør gjøres. Eller er jeg enig i at det ikke er så greit å ha agregat gående hele dagen, men det kan jeg ikke forstå er helt meningen heller... Båt, størrelse, opplegg, størrelse batterier, hva skal forbrukes, hvilken lader på dynamo etc... kan du finne ut av først, så får du hjelp her... Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Ja, nå tenket ikke spesifikt til min båt, men mer generelt. En standard. Noen basis ting burde kanskje være standard. Det virker som at alt er forskjellig fra båt til båt. Og når jeg skrev stor båt, mente jeg 2 motorer + aggregat, hvor en gjerne har stort forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Kan noen stenge denne tråde. Lager en ny tråd som kanskje kan være litt mer allmenn nyttig. :) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Kan noen stenge denne tråde. Lager en ny tråd som kanskje kan være litt mer allmenn nyttig. :) For seint !! Her en liten oversikt på hvordan jeg ser for meg 12 volt systemet ombord i vår P414. Har utelatt aggregatet da det har eget start/ladesystem. Kom gjerne med konstruktiv kritikk (som ikke koster skjorta)!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kaftein ØL Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 I min 48 foter har jeg installert combiinverter fra mastervolt. Den gir 2 kw ren sinus kontinuerlig og 4 kw "peak". Dette fungerer kjempefin i kombinasjon med 600 amp AGM batterier. Da har vi mer enn nok strøm til de vil ønsker av lys og annet. 220v i alle stikkontakter osv. Når jeg tapper batteribanken ned til ca. 40% tar det kun ca. 4 timer med landstrøm/generator så er batteribanken på topp igjen. Dette tar vanligvis et par-tre dager i uthavn før dette er nødvendig, men da reiser vi videre og får god lading fra motor. Hos meg har jeg optimalisert ladingen med dynamo og laderegulator med temperatursensorer fra balmar. Dete fungerer kjempebra, og denne sommeren trengte vi kun noen timer landstrøm kun 3-4 ganger ila hele ferien . Jeg synes denne varianten fungerer helt utmerket og det er utrolig behagelig å ha 220volt til enhver tid uten at det støyer noe som helst. tom vaskemaskinen ombord går faktisk på inverteren. Prislapp for hele opplegget er nok veil rundt 40-45000,-, men det hender det er litt rabatter å oppdrive. Uansett en investering som gjør båtlivet mer komfortabelt. Servicemannen har forøvrig veldig mye erfaring med strømopplegg i store båter så det kan være lurt å få noen råd fra han. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Synes at forbruket er koblet på en litt spesiell måte. Hva er tanken bak det? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Øhh, kanskje littt uoversiktelig den skissa. Forsøker en modifisert der jeg også har lagt inn Tullas Anker wincher foran og bak!! Igjen, åpen for forslag til "billige" endringer !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
logget av Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Det finnes flere retningsgivende standarder for elektriske likestrømsanlegg i båt, og det har i grunnen ikke så mye å si ombåten er liten eller stor. Formålet med disse standardene er å begynne et sted med en forutsigbarhet gjennom å beskrive hvordan båten kan brukes i praksis. Så justerer man litt her og der til man har fått dekket opp et behov. Når du ikke får så stor respons på ”annonsen din” så har nok dette noe med at fokuset oftest ligger på lav pris her på forumet, og disse standardene blir da skviset bort fordi det er så mange som mener at batterier etc. er for dyrt. De viktigste elementene i disse standardene er hvor mye energi trenger du hver dag, hvor mange døgn vil du at båten skal klare seg uten ladning, hvor kort må ladetiden være og hvor mange år vil du at batteriene skal vare? Hvis du hadde skrevet billigste opplegg i stedet for beste opplegg hadde nok responsen vært bedre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Jeg synes forbruksbanken virker veldig liten for en så stor båt! Dette fører til unødig mye bruk av aggregat. En plass mellom 4-700Ah hadde nok vært mer fornuftig skulle man tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bützfleth Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Du har nok rett Ole Petter. Tanken var jo at enn skulle kunne starte en plass. En fornuftig plass. Med et fornuftig utgangspunkt. Synes det er veldig mye hummer og kanari generelt i båter for tiden. Min også ikke minst. Hadde det vært en standard for hvordan ting bør være så er det mulig vi kunne ha kommet en del "uhell" i forkjøpet og/eller eliminert dem helt. Hører noen rykter om at du, Ole Petter, er her på vestlandet. Stemmer det? Trenger du en jobb? Uansett. I søken etter el-utopia kom jeg over dette forumet og denne posten: Boat Design Forums Om ikke annet så er det enda et forslag til en start på noe. Om det er fornuftig er vel kanskje andre bedre kvalifisert til å avgjøre. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 (redigert) Det de fleste hopper over er å beregne effektforbruket i båten, og når man ikke har en oversikt over dette så er det svært lite man kan gjøre for å planlegge en energibalanse. Det første man begynner med er å sette opp en liste over alle strømforbrukere, skrive inn driftsspenning, effekt, effektfaktor og hvor mange timer i døgnet hver forbruker er i bruk på dette sjemaet. Jeg har et relativt ferskt tilfelle fra en ombygd båt hvor eieren fikk se konsekvensen av sin egen dumskap eller uvitenhet. Han hadde 24 volt anlegg i båten men et kjøleskap som gikk på 12 volt via en 20 ampere DC DC converter. Kjøleskapet brukte 7 ampere fordi det var av gammel årgang, men han hadde jo tross alt fått kjøleskapet gratis og DC DC konverteren kostet jo ikke så mye. (DC DC konverteren var en stygg sak som produserte omtrent like mye varme som12 volt strøm). Regnestykket blir da omtrentlig slik:. (12 volt 7 ampere blir 84 Watt) (DC DC konvrteren hadde en effektfaktor på 1,4 (0,6)) (Kjøleskapet hadde en duty cykle var 30 som betyr at motoren i kjøleskapet går 8 timer i døgnet) 84 x 1,4 x 8 = 940,8 Wh pr. Døgn. (Dette tilsvarer et strømforbruk på 78,4 Ah i et 12 volt system). Båten er nå ombygget og har både 12 og 24 volt anlegg men på en annen lest samt et nytt kjøleskap. Regnestykket for kjøleskapet ser nå slik ut hvis man kan stole på dataene fra leverandøren. (Jeg har ikke målt enda). 14,4 x 7 = 100,8 Wh. Dette tilsvarer et strømforbruk pr. døgn på 8,4 Ah fra den nye 12 volt batteribanken. Man har i dette tilfellet fått strømforbruket ned fra 78,4 Ah pr. Døgn til 8,4 Ah pr døgn bare på kjøleskapet. Jeg bare nevner dette for å påpeke hvor viktig det er å vite hva strømforbruket kommer til å være før man snakker om batterier etc. Dette på grunn av at hvis man tar i bruk for eks. min marinestandard så vil det gamle kjøleskapet alene kreve en batterikapasitet på 313,6 Ah. Det nye kjøleskapet vil i henhold til samme standard kreve en batterikapasitet på 33,6 Ah. Dette var et enkelt graverende tilfelle, men det er ikke unikt, og hvis dere setter opp en liste over alle forbrukerne og summerer disse, så vil dere også se problemet som veldig mange båteiere har. Det fine ved å bruke marinestandardene er at det er ingen forskjell på om båten er liten eller stor, for marinestandardene beskriver hvordan båten kan brukes. Så justerer man på standarden etter behov med en gjensidig forståelse av hva konsekvensen blir. Glemte en ting. Det er veldig få båteiere som er villige til å betale for slikt arbid, og derfor er det heller nesten ingen seriøse som vil arbeide i dette markedet. Redigert 21.August.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Det er veldig få båteiere som er villige til å betale for slikt arbid, og derfor er det heller nesten ingen seriøse som vil arbeide i dette markedet. Dette er et av de betre som jeg har lest siste årene. Heldigvis har vi begge annen marked som er "litt" villigre til å betale for sin livstil Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Ingar Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Igjen, åpen for forslag til "billige" endringer !! -Stryk den nødstartkontaktoren. Skulle du, mot formodning, noen gang føle behov for en sånn forbindelse så ha en rød startkabel av passe lengde liggende. -La begge dynamoer lade forbruksbanken og forbind denne med start og baugprop. bankene via releer. -Bruk en ekstern regulator, mener boksen til Jørg kan kjøre 2 dynamoer samtidig. -Istedet for 3 ladere, bruk bare én, tilkoblet forbruk. PS: Post tegninger som GIF, da blir de ikke komprimert og utydelige. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 .....Her en liten oversikt på hvordan jeg ser for meg 12 volt systemet ombord i vår P414. .....Kom gjerne med konstruktiv kritikk (som ikke koster skjorta)!! Bjørn Ja, jeg ville iallefall ha vurdert 24 Volt for et så omfattende anlegg og trolig gått for større batterier. Ingars tanke om nødstarten er en grei forenkling. Ombord hos meg er dette arrangert med to manuelle "hovedbrytere" hvor man kan flytte betjeningsnøkkelen fra den ene til den andre - og dermed velge om man vil benytte startbank eller forbruksbank til å starte motorene med. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BMP Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 12V på et stort anlegg er jo helt idiotisk bruk 24V så halverer du kobret i ledningsnettet og alt av bryrere/releer blir halvparten så store. Dette med og bruke en startkabel til og samenkoble forbruks og startbatterier er helt i mot forskriftene. Det skal vøre et fast oppleg med brytere hvor hver enkelt batteribank skal kunne isoleres og en mulighet for sammenkobling av start og forbruk. For og få till dette trenges det tre brytere. Husk dette skal ikke bare ivareta muligheten for og starte fra forbruksbatteriet men også kunne forskyne viktige forbrukere (Lanterner, radar osv) fra startbatteriet om forbruksbanken foreksempel kortsluttes. Om en leser gjennom kontrolskjemaet som brukes for utstedelse av installasjonsbevis (E27) for yrkesbåter får en mange tips til hvordan et El-anlegg bør være. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Dette med og bruke en startkabel til og samenkoble forbruks og startbatterier er helt i mot forskriftene. Det skal vøre et fast oppleg med brytere hvor hver enkelt batteribank skal kunne isoleres og en mulighet for sammenkobling av start og forbruk. For og få till dette trenges det tre brytere. Er vel ikke slike krav i en lystbåt?? I det hele tatt har jeg aldri hørt om noe sånt i noen sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) 12 volt anlegg i båt kunne godt blitt faset ut ja, men det er nok ikke så lett å få til i praksis på grunn av begrensninger på utstyret som leveres. (Men det kommer kanskje for flere produsenter produserer i dag utstyr som aksepterer både 12 og 24 volt). Vi ser jo at noen båtbyggere velger 24 volt men beholder allikevel 12 volt til radio og navigasjon, men da får man jo en utfordring med hensyn til hvor nødstrømmen skal hentes fra hvis en feil oppstår. (I skip finnes det krav om systemer som håndterer slikt). Generelt er jeg totalt i mot bruk av startkabel om bord i en båt fordi det kan aldri bli like sikkert som en nødstrømstavle. Det handler om sikkerhet og om å begrense muligheten for menneskelige feil, og tenk bare på hva som skjer hvis noen setter en startkabel mellom pluss på 24 volt banken og pluss 12 volt på radio / navigasjonsbanken hvis disse to bankene har felles minus. Et annet minus med startkabel er at denne fort kan skape en gnist et sted hvor det ikke en gang er tillatt å montere sikringer eller brytere på grunn av eksplosjonsfare. Skip har et helt annet sikkerhetsnivå og krav om galvanisk skilte systemer etc. Hvis man skal et steg videre så er jeg enig i det BMP skriver. Vi må se oss etter et teknisk nivå opp og ikke alltid et teknisk nivå ned slik det ofte blir i fritidsbåtene som er noen år gamle. Når det gjelder regelverk så er dette minimumskrav, og det er nok neppe noe regel som sier man ikke har lov til å ha en startkabel om bord, og ei stilles det krav om nødstrømsløsninger i en fritidsbåt så vidt jeg kan se? Redigert 25.August.2009 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Et annet minus med startkabel er at denne fort kan skape en gnist et sted hvor det ikke en gang er tillatt å montere sikringer eller brytere på grunn av eksplosjonsfare. Klart, mange ikke som tar sjansen på å fly heller. Gnister kan oppstå når man kobler til og fra batterier, hovedbrytere, relér, børster i motorer (start, dynamo) etc. Å bruke det som motargument for en løsning man sannsynligvis aldri får bruk for synes jeg blir søkt. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Min oppfatning av hva som er søkt er nok litt forskjellig fra din da Ingar, for jeg synes det er søkt å neglisjere farer og ikke fortelle om dem. Krav til plassering av elektrisk utstyr, krav til batteri installasjoner finnes jo av en årsak. Mener du det er søkt å fortelle om krav og informere om at en startkabel kan skape den samme gnisten som er årsaken til at batteribrytere etc. er forbudt å montere i batterikassen? Jeg mener i alle fall det er noe vi bør ha i bakhodet. Når man først har bruk for nødstrøm så er det en årsak til det. De fleste feil kommer gradvis og oppdages kanskje tidlig, men i fritidsbåt har en lett for å drøye lengst mulig. Dårlige eller defekte batterier har lett for å gasse under ladning, og når batteriet da plutselig ikke virker så skal man være ekstra på vakt og i alle fall ikke gjøre noe som kan skape gnist i batterikassen eller omgivelsene. Den dagen noen klarer å overbevise meg om at konene til alle fritidsbåteiere kan montere en startkabel på en forsvarlig og sikker måte, da er jeg klar for å endre standpunkt. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Om en gjør ting riktig fra starten av er det forbausende liten forskjell på kostnadene til et skikkelig El-anlegg og mye av den driten som leveres på de fleste lystbåter. Hadde netop installasjonskontroll på en ny 45 fots fiskebåt og det er en ren fryd og se El-anlegg som er skikkelig gjennomtengt og utført. Der ver det forøvrig kun noen få ting som gikk på 12V. Et eget 12V radiobatteri på 60 At som ble ladet av en DC/DC omformer fra 24V forbruksbatteriet, forskynte en VHF, en GPS, en Mobiltelefon og en liten lampe i taket over VHF/GPSen. Det var også en til DC/DC omformer fra 24V forbruksbatteriet som forskynte: en Bilradio, en VHF, og en flatskjerm TV. Alt annet i båten gikk på 24V. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Et spørsmål BMP. Fiskebåten som du nevner. Hvordan ble kravet til radiobatteriets reservekapasitet beskrevet og hva måtte til av dokumentasjon for å få det godkjent? Jeg bare lurer litt på dette for i dag godkjennes jo en service bank som radiobank såfremt du kan bevise at du har kontroll på kapasiteten og har nok Ah i reserver. Jeg tror de fleste inspektørene jeg har vært borti ikke ville godkjent et radiobatteri på 60 Ah som i tillegg forsyner andre forbrukere. (Jeg hadde heller ikke godkjent det dessverre med mindre jeg hadde latt meg imponere med noe jeg på forhånd ikke visste var mulig). Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Nå er det Radiokontrolen som godkjenner radiobatteriets størelse og ikke jeg. Det som radiobatteriet forskynte er vel med untak av mobiltelefonen de tingene som det skal fordkyne. Det sto forøvrig et slikt GMDSS PS til VHF, GPS, og lampen dette tar jo strøm fra forbruksbatteriet i tilegg til radiobatteriet. Men som sagt er det radiokontrolen som styrer med selve godkjenningen av radioinstallasjinen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Ja jeg vet det men Sjo forlanger å se dokumentasjonen ved klassing. Det ble sendt ut et skriv eller en høring på dette i 2004 tror jeg det var, men siden har jeg ikke hørt noe. Dette gikk på at man kanskje skulle bort fra løsningen om å kjøpe seg fri ved å bare skifte radiobatterier og nødstrømsbatterier annen hvert år. Har du hørt noe om dette? Jeg var borti dette bare for et halvt år siden, hvor det ble godkjent å bruke en forbruksbank til radiobatteri fordi kontrolløren mente 12 volt 1000 Ah og batterimonitor var godt nok. Denne banken var fra 2000 men monitoren bekreftet en reservekapasitet på 93 % i forhold til ny stand på batteriene. Jeg skulle ønske å ha en bedre forståelse av dette regelverket, så jeg får sette meg ned å lese litt. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Da forbruksbatteriene på den aktuelle båten var plassert i mankinromet ville de ikke kune godkjenes som radiobatteri. Radiobatteri skal jo være montert høyere en hoveddekket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.