bjoris Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 I Hansen min forstår jeg at det er balsa som kjernemateriell siden 350en ikkje er en epoxy-båt. Dvs at Hanse nytter Divinycell i epoxybåtene. Jeg har slått meg til ro med dette, men fikk spørsmål i dag og må si jeg vet ikke hvofor Balsa nyttes når dette potensielt kan skape store problem siden det trekker vann. Spesielt er dette interessant for meg som har fått montert ting som gennakerspyd, spinlock på steder som jeg vil anta det er balsa. Det ser for meg ut til at det bare er montert på en seng av sika... er dette godt nok eller burde hele skruhullene blitt satt inn med noe/bearbeidet mer på ett eller annet vis? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
sodne Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 På slike steder pleide vi å ta ut kjernemateriale i ett større område en det hullet som skulle lages, f.eks vis en boltegruppe med 50x50 mm senteravstand skulle plasseres i sandwichen så tok vi ut 100 x 100 mm og bygget opp til normal tykkelse med laminat. Dette var på Vindmøllehus (naceller) og slike ting, i en helt annen prisklasse en en seilbåt. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
bjoris Svart 18.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 For en uinnvidd kunne en jo tro at Divinycell ville gjort susen, da var det ikke noen fare og dermed kunne denne omfattende operasjonen vært unødvendig (jeg har innerliner i hele overbygget i tillegg til dette smørbrødet så det er nesten umulig å få dette til uten å lage store luker i innerliner. På gennakerspydet ville dette blitt midt i taket i forkabinen og ville sett veldig stygt ut... Jeg sitter med en følelse at de som bestemmer dette har en ide og to til bak valget som jeg ikke kjenner til. Såvidt jeg har forstått er ikke balsa billigere heller... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
ulysses Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Balsa har veldig gode egenskaper, så lenge den ikke kommer i kontakt med vann. Det gjelder spesielt vedheft til matrisen som brukes, og styrke. Divinycell er bestandig mot råte (men ikke 100%, har sett vasstrukken divinycell som bare var å skrape ut med skje). Uansett, i en sandwichkonstruksjon med skum/balsakjerne må du fjerne kjernematerialet hvis du skal bolte noe med belastning fast. Hvis ikke vil kjernematerialet komprimere, og det vil lekke vann inn til kjernen over tid. Styrken i sandwichen når kjernen komprimeres er heller ikke den samme som før. Det finnes spesielle kjernematerialer som er motstandsdyktige mot komprimering, uten at jeg kommer på hva det het i farten. Men det er ikke noe man bygger en hel båt av,bl.a pga vekt. Jeg ville fulgt Sodnes metode, alternativt krafset ut balsaen og fylt med fortykket epoxy i området der det skal boltes, før hull til boltene borres på nytt. Det du kan gjøre er å borre ovenfra gjennom dekket, men ikke helt gjennom. Så fjerner du all kjerne i et område som er større enn skivene som skal monteres. Fyll med epoxy med high density filler. La herde. Borr helt gjennom og monter bolter, skiver og muttere. Og husk tetningsmasse selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 (redigert) En forklaring med tekst og bilder her på mulig måte montering av dekksutstyr i sandwich: http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck Har sett at divicynell-plater i buede områder er gjerne rutemønstret, slik at mettingen med epoksyen skaper "vegger/skott", slik at ikke vannspredning ikke kommer lenger enn den aktuelle rute. Enighet? Redigert 19.August.2009 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Grunnen til at man slisser plata er for å kunne forme krumme eller dobbeltkrumme flater. Fukt sprer seg overhodet ikke I he'll Div. Lukkede celler. Det som er noe dritt med balsa er at utett skruehull får fukt til å bre seg. Og ved den minste fuktighet slipper balsaen laminatet. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Her er en tidligere diskusjon om sandwich.p://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=983 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Har sett at divicynell-plater i buede områder er gjerne rutemønstret, slik at mettingen med epoksyen skaper "vegger/skott" Viksund brukte såvidt jeg husker et lim de kalte "Divilette" eller noe sånt for å feste kjernematerialet. ...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Divilette og Divilette SQ er DIAB's eget limsparkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.