Lyst Startet 18.August.2009 Link til dette innlegget Startet 18.August.2009 Har en Sweden Yacht 370. Har nå Autohelm-styring på ratt. Ønsker autostyring direkte på kvadrant. Hva er best; Simrad eller Raymarine? Hvem kjenner til person eller verksted som gjør en bra jobb? Hilsen Lyst Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Høres ut som en hydraulisk løsning på en mekanisk styring. Robertson hadde en kjekk liten pumpe som kunne brukes slik. Simrad har den sikkert enda. Likevel - siden du sansynligvis har en wire basert styring, foreslår jeg en elektrisk drivenhet m/clutch som driver et kjede in-line med wiren. (to ekstra trinser trenges.) Et godt verksted? Ring Seatronic og spør hvem de bruker til garanti jobber. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.August.2009 Link til dette innlegget Svart 18.August.2009 Jeg har montert Raymarin og er meget fornøyd. Den er utstyrt med elektrisk motor som enkelt festes til kvadranten. Det andre feste av drivenheten kan være vanskeligere, da du ofte må lage/støype et beslag som du fester den i. Jeg syns det er viktig å ha elektronisk utstyr av samme merke ombord, slik de kan "prate" sammen. Har du Raymarinutstyr ombord fra før, så vil jeg anbefale Raymarine. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
SveinHa Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei og velkommen til Båtplassen Jeg monterte Raymarine for et par år siden og den har fungert helt glimrende. Valgte en hydraulisk lineær drivenhet direkte på rorkvadranten: Ikke verdens beste bilde dette men du ser nå drivenheten og rorsensoren (festet på rustfri brakett øverst i bildet). Litt beskrivelser av sakene her. Den piloten jeg tok ut av denne båten er merket Simrad men er egentlig Navico og en rimelig simpel sak som aldri sklle vært ombord i en 44-foter. Har for mange år siden også hatt Simrad autopilot og denne har også vært meget bra men det har jo også vært en tidligere generasjon og krever litt mer manuelt oppsett for å virke tilfredssitllende. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sydvesten Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Raymarine montert med elektrisk lineær drivenhet rett på rorkvadranten... fungerte meget bra dette.. Brakett og og kvadrant feste kjøpt fra forhandeler, autoplioten kjøpt direkte fra "unaiten" Noen bilder tatt fra montasjen Sett akterover Mot kvadranten Fru utsiden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Junke Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei jeg har montert ny raymarine, (SPX-30) og hydraulisk linær drivenhet. Denne er nok litt overdim til min båt (8,8t), men det er bedre med litt for stor enn litt for liten. Denne jobber utmerket, og stryere flott selv med mye sjø på låringen. Jeg vill ikke anbefale å montere slik som 2'nd trikker nevner. Mitt eneste motargument er at dersom du får trøbbel med wire /kjetting opplegget til styringen, kan ikke AP en brukes (om jeg har forstått rette) Det vil jo være akkurat i en slik situasjon at en AP vil gjør god nytte. (om du f.eks er tvunget til å koble fra ratt/wire) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Jeg monterte Raymarine for et par år siden og den har fungert helt glimrende. Valgte en hydraulisk lineær drivenhet direkte på rorkvadranten: Hvorfor valgte du hydraulisk drivenhet fremfor elektrisk? Hva er fordelene? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hvorfor valgte du hydraulisk drivenhet fremfor elektrisk? Hva er fordelene? En fordel kan være at med elektrisk drivenhet er det litt motstand når du beveger roret med AP utkoplet. En som ikke har styrt båten uten AP montert vil ikke kjenne denne motstanden, men en som har styrt båten før AP ble montert vil kjenne det. Jeg tror at på en hydraulisk drivenhet går oljepumpa konstant når AP er innkoplet og kan av den grunn bruke litt mere strøm. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Junke Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 En fordel kan være at med elektrisk drivenhet er det litt motstand når du beveger roret med AP utkoplet. En som ikke har styrt båten uten AP montert vil ikke kjenne denne motstanden, men en som har styrt båten før AP ble montert vil kjenne det. Jeg tror at på en hydraulisk drivenhet går oljepumpa konstant når AP er innkoplet og kan av den grunn bruke litt mere strøm. Det er mulig at dette er forskjellig fra type til type. Men min er ikke slik. Den har en reversibel pumpe, som starter hver gang hydraulikk armen skal flyttes. Tror ikke den bruker nevneverdig mer strøm. Det kommer selvsagt litt an på hvordan responsen settes på AP En fordel med hydraulisk , er at selve sylinderen vanligvis tar mindre plass fysisk, og pumpen kan monteres ett annet sted. Raymarine sin elektriske har en ganske stor "klump" i motorenden Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hvorfor valgte du hydraulisk drivenhet fremfor elektrisk? Hva er fordelene?Jeg mener det er en litt mer robust sak enn de elektriske. Og skulle jeg få et problem med den så består den av 2 helt standard enheter som en kan få tak i nesten hvor som helst: pumpe og sylinder. Drivenheten kobles til med en magnetventil som er montert på pumpen. I det jeg setter piloten i "Auto" aktiveres ventilen og den deaktiveres når jeg trykker "Standby". Er ventilen åpen/spenningsløs sirkulerer oljen forbi pumpen når rattet beveges men med aktivert ventil er det kun pumpen som kan bevege roret. Om jeg skulle få et wirehavari på styringen vil autopiloten fungere som den skal men en funksjon jeg savner fra min gamle Simrad/Robertson er å kunne bruke piloten til manuell styring, det ville vært en god funksjon som nødstyring. Jeg merker ikke at drivenheten bremser noe på styringen men vil vel tro at den bremser noe mer enn de rene elektriske. Pumpen går ikke kontinuerlig, det gjelder bare de store autopilotene for proff bruk og fungerer ikke så godt i småbåter. Hos meg, som også i alle fritidsbåter, er pumpen reversibel og går med trinnløs hastighet. Akkurat den trinnløse hastigheten er en stor fordel for da får du en mer nøyaktig posisjonering av roret. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.