Jump to content

Volvo Penta 280 drev, problemer med valg av drivknute

SvartRøyk

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe her. Tør ikke montere. Er redd geometrien blir feil ved sving og tilt.

Skal bruke ett 280 drev, men må skifte til knute med "grov" splines og skaffet meg det.

Men når jeg skulle skifte så jeg følgende forskjeller:

- Total lengde montert diff = 7mm (fin lengre)

- Forskjell fra lager flate til senter av "hengslingspunkt" diff 3mm.

- Pakningsflater mot simmering er forskjellig, ser ut som den "grove" faktisk passer best.

- Lengde splines på drevside, diff 5mm (grov er kortest)

Se bilder, "grov" til venstre og "fin" til høyre. Retning sett fra drevside.

dsc_0004_1721.jpg

dsc_0005_1722.jpg

"fin" med lang låsebolt og kon flate for simmerring

dsc_0006_1723.jpg

"grov" med kort låsebolt og i mine øyne riktig pakningsflate for simmerring

Den grove knuten virker identisk med den jeg har fra før uten at jeg har målt...(står på båten i vannet)

Du skulle ikke ha demontert hele knuten, nå må du skifte spennhylsen og justere inn rullemotstanden på nytt.

Du skulle bare skifte ytter yoke , demontert den fine av krysset og montert den grove på igjen. men du må nok ha knuter av samme generasjon. Det ser du på låseringene. Ny type har utvendige og gammel innvendige.

Men du er i gal ende av knuten for og snakke om grov og fin splines. Det er den innvendige splines som du stikker inn i svinghjulshuset som er saken.

Den Fine knuten er den fra en volvo? minner mye om mercruser synes jeg, den vil i alle fall ikke passe i topp giret til en VP280

Hva er det du har fra før i båten?

Jada, grov og fin splines sitter i andre enden.

Begge knutene er fra VP 280 drev, men 2 forskjellige generasjoner knute.

Begge passer i tannhjulet på drevtoppen, men den totale lengden blir ca 7mm kortere med "grov" type og den grove stikker ca 5mm kortere inn i tannhjulet...men det ser ut til at simmeringen treffer perfekt mht tetting.

Så lenge jeg bruker samme lagerhuset og antall shims bør jeg vel ikke måle/farge ut tannklaring på nytt skulle jeg tro?

Yoken hviler bare på den indre lagerbanen.

(har AQAD40B med 280dp idag)

nei du trenger ikke og kontrolere tannklaring og inngrep, men du må presse ut tannhjulet. Skifte forspennhylsen (crush sleeve=engangs bruk) denne sørger for rett forspenn til lagrene. Du må måle rullemotstanden mens du strammer senterskruen med locktitte på gjengene (skruen er engangs type) Rulle motstanden skal være 7,5- 10 N på brukte lager og 10-15N på nye Dra lite i gangen pga hvis du får for mye må du skifte hylsen igjen.

Ble litt lurt av skiven til tetteringen ikke sto på den nye knuten, la ikke merke til det

Redigert av Draco20 (see edit history)
Ble litt lurt av skiven til tetteringen ikke sto på den nye knuten, la ikke merke til det

Takk for tilbakemelding.

Denne skiven jeg tror du refererer til var ikke der i det hele tatt når jeg demonterte. Kun kon flate dreid direkte på "yoke" som tettet mot simmering.

Ble litt mer komplisert enn jeg hadde tenkt meg, kanskje like greit å fikse det gamle og ta tiden til hjelp.

Mysser ikke akkurat av gamle 280 drev lenger.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...