M/S AIOLOS Startet 19.August.2009 Link til dette innlegget Startet 19.August.2009 Hvordan kan jeg måle om dynamoen lader? Dynamoen er en ny Hitachi som sitter på en yanmar 66hk. Har en sterk mistanke om at den ikke gir noe som helst annet enn dårlig humør. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hei. OM den lader ser du hvis den leverer 14,35V mellom dynamoets B+ og B-. Og rett forut: Hvilken type er det konkret? Virker ladelampen? Finnes det spenning i fra tenninglås til dynamoets IG? Hvis dynamoets type f.o.m. 741, altså yngre enn fra 2002: Finnes det batterispenning på B+, eller fines det en skillediode i mellom? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Den leverer 12,50V dvs. samme som er på batteriene. Det er en 70amp som er ny nå sist vinter. Ladelampen er like mørk som alt annet på panelet, eneste som virker er startlåsen. Om det er skillediode mellom er jeg i sterk tvil om. Det er gjort forsøk på å montere barrerivelger ombord med nedslående resultat, . Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Vel, det var nok batterivelger som er ordet for dagen, jeg er bare en lastebilsjåfør med pc. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Da er vi begge to jo i god selskap med hverandre. Først. Dynamoen din kan ikke virke uten ladekontrolle (går på "L") Er det en nyer modell da trenger den ikke nødtvendigvis spenning på "L" men på både B+ (batteri som den har) og "IG". Så er det første du bør sjekke om det finnes spenning på disse begge to kontakter når tenningen ble slått på. Finnes det ikke noe spenning da kan du lete under dashbordet hvorfor at det ikke kommer noe dit. Men finnes det spenning da blir det bare å sjekke om dynamoen har minus. Finnes det både spenning og minus på dynamoet da fikk du kanskje knekkt dynamoen pga. batterivelgeren. Så, lykke til. Dette må du sjekke først. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Da skal jeg sjekke dette, dynamoen har jo enkle koblinger så til og med jeg skulle kunne klare å gjøre noe riktig der. Da har vel muligens den fått en knekk når amatøren var ute igjen, men jeg prøver det du nevnte først. Dynamoens benevnelse er LR 155-15 og ser ut til å være produsert i januar i år. Litt rart er det jo, at som lastebilsjåfør må du klare deg selv langs veien. Men i båt...... Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Midt i ferien i fjor sluttet min å lade, kjørte 3 t, fortsatt 12,ett eller annet på batteri. Viste seg at kabelsko på dynamo til batteri var løs - det gnistet da jeg åpnet motorrommet - så sjekk alle forbindelsene godt. Knut Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 har jo fått noen aha opplevelser der ja, har akkurat vært nede ved sjøen og sett over et og annet der ja. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Da er dynamo målt av fagfolk og funnet i orden og jeg er like langt. Hvor tar strømmen veien i min båt? Kanskje samme vei som jeg ønsker hele dritten? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Ja men da behøver du jo bare å finne ut om det finnes - kontakt mellom dynamo B+ og batteri-pluss - kontakt mellom dynamo-minus og batteri-minus - spenning fra tenningslås og via ladelampe til IG og L som jeg skrev ovenfor. Det finnes ikke flere muligheter, så er du egentlig allerede nesten ferdig med å finne feilen. Litt mer optimisme, er du snill. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Da prøver jeg det i morgen tidlig når jeg er hjemme fra jobb. Skal bli spennende å se på dette. Merkelig hvordan håpet stiger når jeg har vært her inne . Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Endelig er alt i orden med lading og strøm. Ved nærmere studie av egenmonteringen så manglet det en vesentlig ting, nemlig en strømkabel....... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Jaaaaa, dette kunne være noe elementart. Men da er jo alt o.k. Ønsker en fin andre halvpart av sesongen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Gikk det på garantien? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Dette hadde nok ikke gått så bra uten tålmodig forklaring fra Joerg, mange takk for hjelpen. Nå skal jeg bruke så mye strøm at jeg kommer ajour med alle andre som har vært ute i sommer . Og den eneste garantien på dette må i så fall komme fra himmelen. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hyggelig at du fikk det i orden. Joerg er topp! Men eneste garantien du får ovenfra er "regn, regn, mye regn". Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Helt enig Trikkern, men så får jeg brukt den nye viskermotoren MYE. Sånn som det er i dag går den vel varm. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Endelig er alt i orden med lading og strøm. Ved nærmere studie av egenmonteringen så manglet det en vesentlig ting, nemlig en strømkabel....... Bra at alt ordnet seg. Fortsatt venter jeg på siste episode, hva slags strømkabel var det som manglet? Driver nemelig og sliter selv med et lite problem, nemmelig at ladelampa lyser svakt under drift. Har en eldre SEV-Marchal, tror den er 35 A, men får kansje lage en egen tråd på dette, men er det noen som har sett "lyset" så tar jeg gjerne mot tips. Men så var det denne kabelen som manglet da hos M/S AIOLOS da.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Den manglende kabel skulle fra starter til dynamo, og etter det ble det lading. Tenk, også min båt kan smykke seg med en lading på 14,4. Dette med instrumentlys som lyser svakt kan vel ha med jording å gjøre hvis utstyret ellers er i orden, hadde litt av det også. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Pussig dette! På min gaaamle SEV-Marchall er det på samme måte: D+/61 går til ladelampa. B- til gods motor, B+ til forbruksbatt, og så en som går fra dynamo til starter, og derfra til starbatt +pol. Minus fra batteriene går felles til motor blokk.(Er det slik hos deg også M/S AIOLOS) Har veldig lyst på en slik Hitachi dynamo, så det ser ut som jeg kan bruke en slik som du har, og dermed bruke samme opplegget som allerede er der fra før. (Liker ikke å forandre på ting som fungerer) Når det gjelder ladelampa forandrer denne seg i styrke i forhold til hvor mye ladespenning jeg har. Ved lavt turtall ca 950 rpm lyser den ganske kraftig. Utg V dyn. : 13,9 V Når jeg øker turtall og spenning overstiger 14 V blir lyset betraktelig svakere , og ved 14,2 nesten borte. (Maks V ut fra dyn har jeg aldrig fått over 14,32 V) Kan det være ladelampa som er for svak? Kan nevne at jeg måler 3,42V mellom D+/61 og B+ . Er dette riktig, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Hei Spilli. Tilkoblingene høres like ut fordi de er det stortsett. IG / R, 61/L, B+ B- D+ og D- er koblinger som alle dynamoer har. Så, om det er Hitachi eller en annen dynamo gjør da ikke noe forskjell først og fremst. Men Hitachi er vanligvis skikkelig kvalitet, som koster tilsvarend mye. Problemet dit er vel mer å søke mht. spenninger og koblinger. Ved lav turtall finnes det laver spenning på dynamoen din, derfor lyser ladelamper vanligvis. Før du nå kjøper en annen dnamo skulle du helst først sjekke om kanskje reimen slurer, og selvfølgelig alle kontakter for korrosjon, og at kablene er o.k./ikke knekkt/spist opp av kobberormen. Dette gjelder også for kabel og kontakter rund omkrings tenningskretsen/låsen/ladelampe. Siden du eier fremdeles en gammel S.E.V. kan man antar at også installasjonen er like gammel. Det magen min forteller er å sjekke også på batterivann. Bare så, hadde jeg vært deg. Ha en fin søndag så lenge. Mvh Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Hei Spilli Du har fått eksperthjelp fra Joerg og det er bare å suge det til seg. Det er jo alltid flott med nye ting ombord (dynamo) med hvis ikke kontaktnettet ditt er helt oppe å gå så blir det fort et par båtpenger av det. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 med hvis ikke kontaktnettet ditt er helt oppe å gå så blir det fort et par båtpenger av det. Enig. Og siden Spilli også klarte å oppnå 14,32V blir det i tillegg spørs om det i det hele tatt finnes behov for en annen dynamo. Ellers blir det aldri feil med noe sjekk av koblingene m.m., særlig når man vurderer forandringer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Med 14.3 så kan ikke jeg heller se hva som kan bli bedre,. Det er helt sikkert noe annet som trenger en nærmere studie ombord enn dynamo i denne omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 mmmh, bedre går altid, kan jeg love deg. Men her er det jo først å sjekke hva som feiler, hvis så. Ellers er det også mulig med diodeskade m.m., men man kan jo begynne med det vanlige først. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.