Jump to content

Yanmar 66hk, hvordan måle Hitachi dynamo

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Hei.

OM den lader ser du hvis den leverer 14,35V mellom dynamoets B+ og B-.

Og rett forut:

Hvilken type er det konkret?

Virker ladelampen?

Finnes det spenning i fra tenninglås til dynamoets IG?

Hvis dynamoets type f.o.m. 741, altså yngre enn fra 2002:

Finnes det batterispenning på B+, eller fines det en skillediode i mellom?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Da er vi begge to jo i god selskap med hverandre. :smiley:

Først.

Dynamoen din kan ikke virke uten ladekontrolle (går på "L")

Er det en nyer modell da trenger den ikke nødtvendigvis spenning på "L"

men på både B+ (batteri som den har) og "IG".

Så er det første du bør sjekke om det finnes spenning på disse begge to kontakter

når tenningen ble slått på.

Finnes det ikke noe spenning da kan du lete under dashbordet hvorfor at det ikke kommer noe dit.

Men finnes det spenning da blir det bare å sjekke om dynamoen har minus.

Finnes det både spenning og minus på dynamoet da fikk du kanskje knekkt dynamoen pga. batterivelgeren.

Så, lykke til.

Dette må du sjekke først.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Da skal jeg sjekke dette, dynamoen har jo enkle koblinger så til og med jeg skulle kunne klare å gjøre noe riktig der. :smiley: Da har vel muligens den fått en knekk når amatøren var ute igjen, men jeg prøver det du nevnte først.

Dynamoens benevnelse er LR 155-15 og ser ut til å være produsert i januar i år.

Litt rart er det jo, at som lastebilsjåfør må du klare deg selv langs veien. Men i båt...... :confused:

Ja men da behøver du jo bare å finne ut om det finnes

- kontakt mellom dynamo B+ og batteri-pluss

- kontakt mellom dynamo-minus og batteri-minus

- spenning fra tenningslås og via ladelampe til IG og L som jeg skrev ovenfor.

Det finnes ikke flere muligheter, så er du egentlig allerede nesten ferdig med å finne feilen. :yesnod:

Litt mer optimisme, er du snill. :smiley:

Jørg

Endelig er alt i orden med lading og strøm. Ved nærmere studie av egenmonteringen så manglet det en vesentlig ting, nemlig en strømkabel....... :flag:

Bra at alt ordnet seg. :smiley: Fortsatt venter jeg på siste episode, hva slags strømkabel var det som manglet? Driver nemelig og sliter selv med et lite problem, nemmelig at ladelampa lyser svakt under drift. Har en eldre SEV-Marchal, tror den er 35 A, men får kansje lage en egen tråd på dette, men er det noen som har sett "lyset" så tar jeg gjerne mot tips. Men så var det denne kabelen som manglet da hos M/S AIOLOS da....

Pussig dette! På min gaaamle SEV-Marchall er det på samme måte: D+/61 går til ladelampa. B- til gods motor, B+ til forbruksbatt, og så en som går fra dynamo til starter, og derfra til starbatt +pol. Minus fra batteriene går felles til motor blokk.(Er det slik hos deg også M/S AIOLOS) Har veldig lyst på en slik Hitachi dynamo, så det ser ut som jeg kan bruke en slik som du har, og dermed bruke samme opplegget som allerede er der fra før. (Liker ikke å forandre på ting som fungerer) Når det gjelder ladelampa forandrer denne seg i styrke i forhold til hvor mye ladespenning jeg har. Ved lavt turtall ca 950 rpm lyser den ganske kraftig. Utg V dyn. : 13,9 V Når jeg øker turtall og spenning overstiger 14 V blir lyset betraktelig svakere , og ved 14,2 nesten borte. (Maks V ut fra dyn har jeg aldrig fått over 14,32 V) Kan det være ladelampa som er for svak? Kan nevne at jeg måler 3,42V mellom D+/61 og B+ . Er dette riktig, noen som vet? :seeya:

Hei Spilli.

Tilkoblingene høres like ut fordi de er det stortsett.

IG / R, 61/L, B+ B- D+ og D- er koblinger som alle dynamoer har.

Så, om det er Hitachi eller en annen dynamo gjør da ikke noe forskjell først og fremst.

Men Hitachi er vanligvis skikkelig kvalitet, som koster tilsvarend mye.

Problemet dit er vel mer å søke mht. spenninger og koblinger.

Ved lav turtall finnes det laver spenning på dynamoen din, derfor lyser ladelamper vanligvis.

Før du nå kjøper en annen dnamo skulle du helst først sjekke om kanskje reimen slurer,

og selvfølgelig alle kontakter for korrosjon, og at kablene er o.k./ikke knekkt/spist opp av kobberormen.

Dette gjelder også for kabel og kontakter rund omkrings tenningskretsen/låsen/ladelampe.

Siden du eier fremdeles en gammel S.E.V. kan man antar at også installasjonen er like gammel.

Det magen min forteller er å sjekke også på batterivann.

Bare så, hadde jeg vært deg.

Ha en fin søndag så lenge.

Mvh

Jørg

med hvis ikke kontaktnettet ditt er helt oppe å gå så blir det fort et par båtpenger av det.

Enig.

Og siden Spilli også klarte å oppnå 14,32V blir det i tillegg spørs om det i det hele tatt finnes behov for en annen dynamo.

Ellers blir det aldri feil med noe sjekk av koblingene m.m., særlig når man vurderer forandringer.

Jørg

mmmh, bedre går altid, kan jeg love deg. :smiley:

Men her er det jo først å sjekke hva som feiler, hvis så.

Ellers er det også mulig med diodeskade m.m., men man kan jo begynne med det vanlige først.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...