Jump to content

Yanmar 66hk, hvordan måle Hitachi dynamo

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Hei Spilli.

Tilkoblingene høres like ut fordi de er det stortsett.

IG / R, 61/L, B+ B- D+ og D- er koblinger som alle dynamoer har.

Så, om det er Hitachi eller en annen dynamo gjør da ikke noe forskjell først og fremst.

Men Hitachi er vanligvis skikkelig kvalitet, som koster tilsvarend mye.

Problemet dit er vel mer å søke mht. spenninger og koblinger.

Ha en fin søndag så lenge.

Mvh

Jørg

Takk for svar, Jørg. Beklager at jeg ikke så svaret ditt før i går. Har tro på at du kan svare meg på en del spørsmål. Ikke for at jeg på noen måte setter til side de svar, anbef. etc andre så velvillig har gitt meg. Var nede i "maskinrommet" på skuta i dag og brukte begge flukene mine (FLUKE 12)

Målte samtidspenning gener. batteri banker. Klarte faktisk å få 14,5 V fram til Polene,ved 1500 rpm. tomgang. Så her fyker det - til + som bare det, (Å, som jeg savner et tang amp for likestrøm) Fant en liten boks ved siden av batteriene mine, stor som en fyrstikkeske merket med: TRANSBO 1 B 301 A 12 V 341 USA . Den har 3 stk. 2,5mm2.kabler inn på seg som ser ut til og gå til generatoren, en til DF en til 61 og den siste er jeg ikke sikker på. Er det dette som er spennings reg??. Det er jo en litt rar måte startbatteriet blir ladet på med denne B+ kabelen på 10 mm2. som går til starteren, og derfra med en 70 mm2 til + pol til startebatteriet via hovedbryter. Lading til forbruk går via hovedbryter fra en annen B+ på gen. Var dette en vanlig måte å gjøre dette på fo ca 25 år siden? Jeg kan nevne at jeg har bortimot null spenningsfall: 0,05V på + siden og 0,03 V på - siden. (Gen - Batterier)

Hvorfor jeg tenker på en større gen. er jo fordi jeg inbiller meg at jeg får for liten kapasitet når jeg får på en baug truster som skal få sitt eget batteri,

men kansje jeg heller skulle sende den jeg har til deg til test, evnt overhaling. Går det å bygge denne om til å kunne brukes mot en slik "Super fordeler"

Takker for evnt. svar når du får tid. :seeya:

Hei igjen.

Først: Hvis det er lokkete standardbatterier da skulle du passe med spenningen gangske ordenlig.

I så fall gjelder 14,5 V allerede som mer enn hart på kanten.

Dynamoen din har antakeligvis to utganger, dette er faktisk bare en skillediode som ble montert på baksiden av S.E.V.en.

Og ja, det er dynamoets ekstern regulator som du ser da.

Helt vanlig er at dynamoets B+ blir koblet til starter-pluss.

10 kvadrat anses også som normalt, men bare for folk som forsyner men ikke lader bevisst.

For 35A er det i alle fall tilstrekkelig siden det bare er få Centimeter mellom starter og dynamo.

Dvs med så lite strøm blir det nesten ikke noe spenningsfall, spesiell ikke mot startbatteriet som ikke trekker strøm vanligvis.

Hvis du tenker på å forsyne baugtrusteren da er det en god grunn å øke på dynamokapasiteten,

35A holder ellers bare for (beregnet) tilstrekkelig lading av opp til 350Ah.

Det er 10% reglen som man godt kan bruke for de fleste lademønstre som har fornuftig tid for å lade batterier rolig.

Før man bytter dynamoer skulle man helst både regne og dobbeltsjekke o man har behov for "mer".

En grunn kunne være å støtte store forbrukere, eller å (hoved-)lade rask i gitt tid når man også har batterier som kan svelge det.

Har man ikke tid, eller konkret behov, da er det best med å regne tredobbelt.

Ellers går det fort at man bare "kaster" penge hvis man ikke bruker det man kjøpte.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...