Jump to content

Hva er beste bærbare rimelige ekkolodd for å unngå grunnstøting

trebåtfrelst

Recommended Posts

:fishing:

Tenkte å kjøpe ett rimelig ekkolodd for å øke kontrollen på litt fiske men viktigst er trygg kjøring mot land.

(maks 1 - 4 knop og båten er 90 cm dyp)

Drømmen hadde vært både kart gps med ekkolodd men det blir for dyrt tror jeg.

Finnes det en type som er enkel i bruk og som ser litt fremover under kjøring?

Hvordan må denne pekes nedover eller fremover, eller følger det med forlenger-ledning som kan legges foran i båten?

Ser at priser på bærbar koster rundt kr 600-1000,- men finner ingen med AA batterier, kun AAA men det er kanskje ikke noe problem.

LeveL

Å kjøre rundt fortløpende som du logger dybden via ekkolodd er ikke å anbefale,mener nå jeg.Det vil i de aller fleste tilfeller være for sent å gjøre unnamanøver når loddet viser grunt vann.Ang.lodd som peker frem er det vel sikkert noen å velge mellom,men for å unngå landkjenning....nei.

Det finnes helt sikkert rimelige brukte plottere som vil være ett mye bedre alternativ enn lodd,etter min mening.

Lykke til

https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=2037&cat=5

omtale:

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=22&ra=true

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Å kjøre rundt fortløpende som du logger dybden via ekkolodd er ikke å anbefale,mener nå jeg.

Jeg tenkte bare bruke ekkolodd når jeg sniker sakte mot land. Det er ikke lett å se nøyaktig hvor du er på kartet bestandig. En annen ide er vel kanskje å rygge inn da det er lett å se bunnen ved påhengsmotoren.

Redigert av trebåtfrelst (see edit history)

LeveL

alltid bedre for ror og propell og kjøre baugen først :giggle:

he he du har nok rett. det kan vel også være vanskelig i bølger å rygge inn mot land. Hadde vært fint med ekkolodd da, men det er så mye ekstra utstyr til hummingbird at jeg ikke helt skjønner hva jeg trenger?

Redigert av trebåtfrelst (see edit history)

LeveL

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...