trebåtfrelst Startet 19.August.2009 Link til dette innlegget Startet 19.August.2009 Tenkte å kjøpe ett rimelig ekkolodd for å øke kontrollen på litt fiske men viktigst er trygg kjøring mot land. (maks 1 - 4 knop og båten er 90 cm dyp) Drømmen hadde vært både kart gps med ekkolodd men det blir for dyrt tror jeg. Finnes det en type som er enkel i bruk og som ser litt fremover under kjøring? Hvordan må denne pekes nedover eller fremover, eller følger det med forlenger-ledning som kan legges foran i båten? Ser at priser på bærbar koster rundt kr 600-1000,- men finner ingen med AA batterier, kun AAA men det er kanskje ikke noe problem. Sitér dette innlegget LeveL Link to post
m/s draugen Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 (redigert) Å kjøre rundt fortløpende som du logger dybden via ekkolodd er ikke å anbefale,mener nå jeg.Det vil i de aller fleste tilfeller være for sent å gjøre unnamanøver når loddet viser grunt vann.Ang.lodd som peker frem er det vel sikkert noen å velge mellom,men for å unngå landkjenning....nei. Det finnes helt sikkert rimelige brukte plottere som vil være ett mye bedre alternativ enn lodd,etter min mening. Lykke til https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=2037&cat=5 omtale: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=22&ra=true Redigert 19.August.2009 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Hvis du reiser rundt med det for øye å unngå grunnstøting og slikt trenger du ikke så avansert lodd. Hummingbird og Eagle har vel noe som passer ditt bruk, still inn på feks to meter så har du tid på deg hvis det er en saktegående båt du har. Sitér dette innlegget Link to post
Iwrig2 Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Båtsport kart er lette å bære og veldig effektive for å unngå å gå på grunn hvis man leser dem.... Sitér dette innlegget Link to post
trebåtfrelst Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 (redigert) Å kjøre rundt fortløpende som du logger dybden via ekkolodd er ikke å anbefale,mener nå jeg. Jeg tenkte bare bruke ekkolodd når jeg sniker sakte mot land. Det er ikke lett å se nøyaktig hvor du er på kartet bestandig. En annen ide er vel kanskje å rygge inn da det er lett å se bunnen ved påhengsmotoren. Redigert 19.August.2009 av trebåtfrelst (see edit history) Sitér dette innlegget LeveL Link to post
Superkul Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 alltid bedre for ror og propell og kjøre baugen først Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
trebåtfrelst Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) alltid bedre for ror og propell og kjøre baugen først he he du har nok rett. det kan vel også være vanskelig i bølger å rygge inn mot land. Hadde vært fint med ekkolodd da, men det er så mye ekstra utstyr til hummingbird at jeg ikke helt skjønner hva jeg trenger? Redigert 20.August.2009 av trebåtfrelst (see edit history) Sitér dette innlegget LeveL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Eagle 245DS får du for rett over 2000,-. Er portabelt og har dualbeam. Humminbird har også en portabel variant i samme prisklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.