Jump to content

Forslag til hvordan suge bunnslam/vann/diesel via dekkskontakt?

Verrie

Recommended Posts

Vi var i helgen ute i voldsom sjø fra siden over kvåsefjorden. Skansekledning sto tidvis under vann.

Luftingene til dieseltankene (2 stk) er oppunder dekk/i topp av fribord. Sjøen var som sagt tidvis over dette nivå.

Dessverre er der ikke svanehals på disse, noe jeg vil gjøre med i løpet av vinteren. Det er heller ikke mannlokk/avtappingskran nederst på disse tankene, noe som er veldig ubetenksomt, men kan ikke gjøre noe med dette nå. Tankene er helt fulle, etter fylling sist uke.

Det er god grunn til å tro at der har havnet en del sjøvann i tankene i bølgene. Jeg har i dag sjekket/tappet dieselfilterene, men så foreløpig ikke en eneste dråpe vann.

Men jeg vil gjerne suge opp bunnslam/vann/diesel gjennom påfyllingsrøret.

Jeg trenger forslag til hvordan jeg skal gjøre dette. Det er ikke bare å stappe ned ei slange, der er litt bøy i slangen fra dekkskontakt til dieseltanker, og slange har en tendens til å bøye seg når du trer denne ned i tanken.

Avstand fra dekkskontakt til bunn av dieseltank er om lag 2,5 meter.

Noen som har forslag til hvordan jeg kan tre ned en slange, som holdes såpass fleksibel men også stiv til denne når bunnen? Finnes der noen pumpe jeg kan suge dette opp med, eller skal jeg satse på å suge dette opp med munnen?

Hei

Kvåsen må ha vært temmelig heftig slik som du beskriver den. Neppe noen god opplevelse.

Til å suge opp vann med, bør du heller benytte en vakumpumpe slik som en skifter olje med. Ikke munnen :lipseal:

Så du har ingen mannelokk i topp? Lurt som Knut skriver å bruke hull for giver om du har dette.

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg har på tankene kun stigerør som visuelt viser mengde diesel i tanken (kun den ene siden). Der er derfor heller ikke giverhull jeg kan gå via.

Kvåsen? For å si det slik, jeg sendte familien med bil slik at de slapp turen........ Det var sist helg, og da hadde jo vi sørvestlig vind over flere dager med ganske bra styrke slik at det humpet godt over ja.

Hei

Hvis du ikke kan stikke slangen rett ned til bunnen vil du aldri være sikker på at du har fått opp vannet i bunnen av tanken. Slangeenden kan ligge flere cm over bunnen.

Uavhengig av hvilken tank du har ville jeg skaffet meg tilgang fra toppen. Om nødvendig bore et 10 mm hull i toppen. Bruk støvsuger under boringen så blir det lite rusk for filterene å ta seg av.

Stikk ned rør og sug vann. Sett deretter ned en plugg for å tette hullet fram til vinteren da du kan montere en permanent gjennomføring. Pluggen kan feks være av den typen gipsplugg som har et ekspanderende gummistykke på midten, eller hvis det er alu-tank en bit god tape over hullet.

Den permanente gjennomføringen kan enten være en skottgjennomføring som du blender med en blindplugg slik at det er klart for senere utpumping med slange, eller det kan være en gjennomføring med rør ned til bunnen så blir det enda enklere neste gang.

Lykke til

Mons

Mons

Bruker selv drillpumpe(Biltema) for å suge opp bunnslam fra tanken i ny og ne(før utsett på våren), synes det går raskt.

Du må ha en borre-drill med turtall, ikke simpel batt skru-drill, ellers suger pumpen ikke.

For å stive av slangen(litt tykkere type enn hageslange, stripset jeg på en pinne/kvist.

Jeg har bare ca 30cm dieselslange så rett ned i bunnen av tanken, kjenner jeg treffer bunnen når holder i pinnen.

Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...