Jump to content

Lekkasje på intercooleren - feriestart fredag


bjoris

Recommended Posts

Jeg har hatt en lekkasje på intercooleren en stund. Denne skulle verkstedet som leverte båten fikse, men det har tatt noe tid. I dag var de på plass, men det er jo IKKE blitt tett. Fikk ikke pratet med dem, men jeg vil gjerne høre andres mening om hvor stor dette problemet egentlig er. Båtturen starter fredag så dette likte jeg ikke, men tror kanskje det ikke ødlegger ferie?

 

Jeg har tidligere spurt verkstedet om motoren kan brukes med denne lekkasjen og svaret er at det er ikke noe problem, disse rørene kan ikke "falle av". Jeg vil svært gjerne unngå motorproblemer i ferien med familien ombord, endelig på deilig sommerferie osv... så derfor slår jeg meg ikke helt til ro med dette likevel.

 

Har lagt ved to bilder. Som dere ser kommer noe av pakningen ut igjen på det ytterste røret på intercooleren (det mot skutesiden mao). Jeg har ikke fått sett under belastning, men ser etter på at det har sprutet litt vann ca 10-20 cm ut til siden (mot skutesiden). Det er tydeligvis når det er trykk at lekkasjen kommer. På tomgang er det bare fuktig det, det lekker ikke så det synes.

 

Jeg kommer til å tape over røret med skikkelig tape slik at det ikke spruter sjøvann over motoren, men renner ned i en pøs jeg setter under...

 

Bilde

 

Bilde

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det var disse O-ringen som ble byttet av firmaet i dag. Dessverre holder ikke firmaet til i nærheten så jeg får ikke dette ordnet "på dagen" selv om de har gjort en feil. Prøver å tape over rørene slik at vannet renner rett ned. Under setter jeg en liten bøtte så det blir ikke så ille med sjøvann, men gøy er det jo ikke...

 

Takk for raskt svar...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det finnes faktisk en annen type top til intercooleren fra Volvo hvor det er slange stusser som kommer ut slik at du har en slange bit mellom rør og intercooler. Plus slangekemmer selvsagt. Dette er en mye bedre løsning enn O ringer som alltid lekker. Det er dette som er på de senere VP motorene.

 

Jeg har samme problemet som deg, og har planer om å bytte denne toppen.

 

 

MVH

Link to post

Jeg hadde ute samme type ladeluftkjøler i vinter for overhaling. Det er ikke enkelt å få motert dette tett igjen, men det går bra hvis:

 

1. Gjør anleggsflatene for O ringene skikkelig rene og legg på litt tubepakning

2. Skjøten på den lille plastflensen må ligge mot braketten

3. Se til at braketten ikke er bøyd og klemmer jevnt mot plastflensene

4. Få hjelp til å presse inn braketten før den skrus fast. Ikke enkelt å gjøre dette alene

 

OBS. Forsiktig med tubepakningen slik at du ikke får sølet inn i radiatoren.

 

Jeg fikk det tett etter 3. forsøk.

 

:crazy:

Link to post

Disse rørene har jeg vært av med mange ganger og som det er nevnt tidligere så er det en enkel sak å fikse dette. Har du O-ringene/pakningene liggende klare så bruker du mindre tid på å fikse dette selv enn tiden det tok å ta bildene og legge de på nettet.

 

Vær klar over at det ikke er vanlige O-ringer men to firkantete ringer på hver av rørene. Hvis det er korrusjonskader på endene av rørene så kan det være litt vanskelig å få tett. Viktig å sette inn med vaselin/grease før montering samt presse godt inn rørene samtidig som man skrur til klemflensen. På bildene ser man tydelig at O-ringen/pakningen på røret til høyre ikke er i riktig posisjon da den "tyter" ut på øverkant av røret. På all rusten så ser det ut som om det har vært lekkasje her lenge.

 

Når det gjelder det nye typen lokk som MVH viser til så her jeg et slikt liggende men har ikke montert den ennå da det gamle lokket fungerer ennå. Vær imidlertid klar over at det er stor forskjell på dimensjonene på rørstussene på det nye lokket og på rørene så står på motoren. Mener å huske at rørstussene på det nye lokket var 6-7 mm. større i diameter, slik at det blir vanskelig å finne en slange som passer i begge ender. Kan sikkert løses med å først tre korte biter av en tynnere slange innpå rørene for så tre en tykkere slange over som også passer med rørstussene på lokket.

Link to post

Hei

 

Den nye toppen blir også levert med slanger som passer. Har selv byttet dette.

Pris 1700.- for alt. Volvo anbefaler bytte til denne p.g.a korrosjon. Kobber-aluminium er vist ikke bra kombinasjon.

Bytt dette selv å unngå flere problemer, det følger med annvisning for hvordan du gjør dette.

Helt grei skuring. En time eller 2 og jobben er gjort. Garantert tett.

 

Lykke til.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...