Jump to content

Oppdatering motortrøbbel Draco 18 DC med VP AQ145

Cranchi21

Recommended Posts

God kveld :smiley:

Har vært en tur i båten i dag.....for n'te gang

Fikk den elektroniske tenningen i dag så jeg får håpe dette løser den rufsete gangen.

Fikk kastet kondensatoren fra Biltema overbord og satt på den gamle så gikk motoren mye bedre. Herlig følelse :wink:

Motoren fikk to gasspådrag (istedenfor choke), satte spaken tilbake til tomgang og motoren startet med en gang. Gikk pent på tomgang. Sjekket fortenning ved ca3000 o/min og justerte da til ca 30° fortenning.

Ser veldig bra ut.

Problemet nå er at motoren ikke går rent med last fra 2500/3000 og oppover... turtallet stiger og synker...føles som den vil men får det ikke til...

* kan det være kondens? har vannutskiller/filter

* for høy eller for lav tenning?

* stiftåpning (er justert til 0,4)

Satte inn elektronikken fra Vognskjulet, la opp nye ledninger og grunninnstilte fordeler.

Motor startet med en gang igjen og gikk rent på tomgang. Prøvetur tenkte jeg på men tok ikke sjansen med så få mennesker på sjøen...

Forsøkte å ruse motoren opp til 3000 o/min og motoren hadde fortsatt samme problem med ujevn gange.

Byttet filter, det hjalp ikke

Sjekket fortenning igjen og den var helt strøken.

Skrudde fast fordeleren med festeskruen. Startet igjen og den gikk helt rent hele veien opp

Konklusjonen er, har du problemer med tenning/fordeler...sett inn elektronikk. Koster kun 750,-

Tenningspunktet står nå helt stille (forutsatt at fordeleren ikke er utslitt)....6-10° ved tomgang (står skrevet litt forskjellig) ved 3000 o/min blir dette 30°

Husk også at alle skruer/mekaniske flater MÅ ha skikkelig kontakt.

Takk for alt engasjement og masse tips dere skrevet her :flag:

Da ble ikke motoren moring allikevel.... :cool:

Jeg trudde dette var B23 motoren.... B230 er Aq151

Disse Aq motorene har vel heller ikke vakumklokke...

30° på tomgang....??? får du startet da?

Denne elektroniske tenningen passer i Bosch fordelere som roterer medurs, annen type for moturs.

Gleder meg til å starte motoren....ingen jobbing med gassen for å holde den i gang :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...