Jump to content

er vedlikeholdslading på 13 v tilstrekkelig?


beauty of aqua

Recommended Posts

jeg så i dag at spenningen på bateriet var nede i 11,6 v og tenkte at det var på tide med litt lading..

når jeg kobbler til landstrømmen og trykker på laderen får jeg ikke mer enn 13 volt,og knapt nok det.

jeg har riktig nok på kjøleskap noen lys og stereo.

 

er ikke dette litt lavt? hva er konsekvensen av så lav ladespenning,og vil jeg i det hele tatt klare å lade batteriene helt opp?

 

helt grønn

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

13 V er mer enn nok til å trykke "strøm" inn i batteriet ved 11.6V. Men etter hvert som spenningen i batteriet øker må også ladespenningen øke - opp til ca 14.5 V. Ved høyere spenning dannes det gass i batteriet og det er ikke bra. Ladespenningen hadde nok vært høyere til å begynne med om ikke batteriet var under belastning.

 

 

Merk deg at det er først når batteriet er fullt at vedlikeholdsladingen tar til.

 

Dette er en forenklet beskrivelse for trådstarter sier han er helt grønn.

Link to post

Hei.

Leverer laderen også altid så lav spenning?

 

Ren som vedlikeholdspenning egner seg det meste mellom 13x og 13,6V.

Men når batteriene ble utladet på noe lavere enn grensen for neste syklussen går

da behøves det beregnet ladeslutspenning i steden for bare vedlikeholdspenning.

Batteriet må rett og slett får gjennomlading.

 

Hvis laderen din altså bare klarer å komme på ikke mer enn 13,noe

da er det enten noe galt

=> med laderen:

- mulig at den er skadet,

- eller også bare for svak når enten batterikapasiteten er veldig stor eller det finnes for kraftig paralelt forbruk

 

=> eller med batteriene dine.

- mulig at det finnes noe celleslutt

- eller at ellers våte baterierier er tørre, m.m.

 

Er du sikker på at måleinstrumentet er o.k. og vises både riktig og 13,x til alle tider?

 

:seeya:

Jørg

 

..at det finnes kraftig nok spenning på bryggen forutsetter vi vel?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

spenningen er mere enn bra nok,da jeg har prøvd flere forsjellige steder.

i instruksjonsboken til laderen stå det at det er en vedlikeholdslader som kan levere 20 amp(dette sier meg ingenting..).det står også at den kan ta tre batterier på 250 ah.jeg har ett helt nytt 210 ah sønico til forbruk,og ett 115 ah til start.

 

vil batteriet bli toppladet hvis laderen står på i feks 2 uker,eller er dette teoretisk umulig med 13 v ladespenning?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Nei, med det kan man lade noe men dette holder ikke for bly-syre.

 

Har du kanskje en lader som egentlig er strømforsyning, f.eks. beregnet for å støtte servere?

 

Ang. "20A" er Ampere en mengde energi, som man kan forestilles som liters vann.

Hvis du tenker deg en tank som lekker med opp til maks 20 liters (Ampere) da klarer laderen å holde "vannmengden" som finnes på tanken konstant.

Alt som går utover det blir utlading.

 

For å lade opp en batteri på maks kapasitet trengs det høyre spenning.

Dette er spesifisert for hver type batteri og er avhengig av type batteri.

 

Hvis laderen din er fastinnstillt på 13V eller 13komma-noe da er det ikke noe for deg.

Sjekk batteriene hva de trenger, det er det du må ha men ikke noe annet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

synes dette var merkelige greier!

ifølge forige eier kostet denne laderen neste 15000 i 2004.da må den da kunne klare å lade ett 210 ah batteri..

 

hva er det første du ville feilsøkt på jorg becker?

 

da jeg monterte inn det nye batteriet var jeg riktig nok litt uheldig,slik at batteriet havnet på høykant når det skulle på plass.da lakk det litt vann/syre(?) ut,men ikke mye. kan dette spille en rolle?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Du har nok en skrivefeil her, eller mener du virkelig kr. 15.000,- ?

 

For å -lade- en batteribenk med 210Ah er 20A tilstrekkelig, for å ikke å si nesten optimalt.

 

Jeg ville nå bare sjekke om batteriene er o.k. (syre? syrevekt? celler? CCA?), det er likevel aldri feil.

 

Neste mulighet er å se om laderen i det hele tatt er beregnet for noe høyere spenninger enn 13,x Volt.

Både hvis så og avhengig type lader ville jeg sjekke om den gir angitt spenning, kanskje ved å koble den til en annen batteri.

Jobber den der da må den også lade på batteriene som du har.

 

Gjør den ikke det, da er noe galt med batteriene.

 

Før du måler på noe skulle du gjerne også dobbeltsjekke om multimeteren din er o.k.

Det kunne du nå gjøre (hvis du har) ved å måle f.eks. på bilbatterien din mens motoren går.

Hvis ikke bilen er fra før "1960" da skulle den i hvert fall lade med litt mer enn 13,8V og så ser du forskjellen på multimeteren.

 

:seeya:

Jørg

 

red her, det glemter jeg å svare på:

Ang. syre.

Hvis dette batteriet ha vært ny da skjer ikke noe hvis den går litt over hodet for et sekund.

Bare at man skulle sjekke om platene fortsatt er dekket med syre etter hvert.

 

Noe annet blir det når batteriet ha blitt noen år gamle.

Da kan det hende at blyslamp gjør kortslutninger.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

God kveld, fjordgrynt.

Hvis ikke jeg leser helt feil da skrev ingen noe om 13,7V.

Kanskje du ville svare på en annen tråd?

 

Likevel er også 13,8V ikke tilstrekkelig, hvis vi ønsker å snakke om både effektiv lading og båt.

Dette er en spenning som holder for å etterlade f.eks. noen bilbatterier som har lite utlading,

men for alt annet er det vel mildt sagt ubrukelig.

 

Men før vi begynner å diskutere batterier, som jeg ikke har lyst til nå, ser vi hva trådstarteren ønsker.

Han setter 3 poeng og spørsmål på bordet.

 

Den ene er spørsmål om vedlikeholdslading med 13 (!) Volt er tilstrekkelig.

Utgående i fra antakeligvis nesten alle "vanlige" batteriprodusenter må svaret være "Nei".

 

Svarer du med noe annet skulle du forklare hvorfor.

Men forklar helst så at du ikke bare stifter forvirring blant folk som ønsker noe vanlig og forståelig svar som treffer det vanlige liv av 99,9999% av alle båteiere.

 

Andre spørsmål av trådstarteren er "er ikke 13V litt lav?"

Svaret må være "ja" siden han spør om lading, som igjen kan bare dreie seg om effektivt lading siden batteriene hans er nede på 11,6V.

Bortsett det ligger 11,6V så lav at det bare mangler en skvett utlading til for å skade batteriene hans varig siden batteriene ble trukket langsomt ned.

 

Så, da ønsker jeg en fortsatt trivelig kveld så lenge.

Tross alt er det jo nesten helg igjen. :cheers_wine:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
beauty of aqua: når jeg kobbler til landstrømmen og trykker på laderen får jeg ikke mer enn 13 volt,og knapt nok det.

jeg har riktig nok på kjøleskap noen lys og stereo.

Der er jo noen c-tek ladere som starter med lav spenning når spenningen er så lav som 11,6.Først etter ei tid stiger den til maks.Sett laderen på et batteri som har normal hvilespenning (eks bilen eller startbatteri) og uten noen forbrukere på og se om den ikke da gir 14,4 volt.Kan være lurt å teste laderen på en annen 220volt kontakt også.Ikke sikkert nettspenningen er bra nok der du har den,og det kan gi utslag på laderen.
Link to post

God morgen, fjordgrynt.

Helt enig, lademuligheten er avhengig bl.a. temperaturen.

 

Og ja, alt er avhengig definisjonene.

Man kan lade med 13, 7 og oppover, f.eks. hadde mange gamle Boschdynamoer ikke noe annet å tilby.

Men alt er også avhegig av utlading, type utlading og ønsket gjenopplading, og ikke minst type batteri.

 

Ellers er vi nødt til å se forskjellen på brukerområder og hvem at vi snakker med.

Her diskuterer vi jo ikke om teoretiske fysikaliske grunnlag, men om bruk på båt.

Bruk på båt er noe annet enn bruk på bil, lastebil og buss, eller på serverstasjon.

 

Folk her kommer inn for å få -basisinformasjoner- ang. bruk hos dem.

Så synes jeg at "vi" som svarer her skulle svare

- relatert til praktisk nytteverdien på båt

- og med forutsetning at personen som spør -ikke- har nødvendig grunnlag, eller lyst, eller tid for å utdype det.

 

Så blir det et praktisk svare og det er nyttig for alle.

 

Skulle man derimot ønske noe diskusjon ren om slike ting da synes jeg skulle man starte en egen tråd om det.

Dette allerede fordi batterier og dems hemmelige liv er komplett OT ellers.

 

Ville man vane seg allminnelig til det da ville det sikkert bli færre tilfelle av forvirring og fagverdien av informasjonene økes kraftig.

 

...ønsketenking, jeg vet, men så er det bare. :rolleyes:

 

Men vi er jo enige.

 

Ha en super helg alle sammen, nyt solen !

 

:seeya:

Jørg

 

ps: ang. Taunus

Først og fremst er gamle biler mye bedre enn nye, også mht. reserver på materiell.

Men alt i alt trenger en starter jo ikke mye spenning heller, spesiellt når den ikke må arbeide i mot kraftig kompressjon.

Mange bilbatterier blir trukket ned til bortimot 8 Volt mens starteren sveiver, og dette er o.k. siden vi snakker om -kortvarig- belastning.

 

Ellers ville ikke jeg tilbyr slik spenning til en ankervinsj, selv om kapasiteten av batteriet skulle holde.

Både for lav eller for høy spenning er skadelig for mange forbrukere,

mens lav spenning og stor strømleveranse er ofte grunnen hvis vinsjer brenner.

Men dette er en annen kapittel.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei Fjordgrynt.

Du må ikke si at 13 volt er tilstrekkelig vedlikeholdsladning for det er ikke riktig. Det er mye snakk om legeringer som benyttes i batterier (kalsium, tinn, sølv, gull, antimon, kadmium etc.), og alle disse tilsetningene påstås å være positive for batteriets elektriske egenskaper i reklamen. Sannheten er at mange av disse tilsetningene også brukes for å gjøre produksjonen av batterier enklere for produsenten.

 

Noen av disse legeringene har en egenskap av å øke gitterkorrosjonen ved enkelte spenninger, og denne spenningen kalles for batteriets korrosjonsvolt. Denne spenningen er oppgitt separat for minus og plussplatene. Den lave spenningen du snakker om ligger i et område hvor svært mange batterier i dag vil miste elektronegativiteten i minusplatene.

 

Alt er relativt og må ses sammen med tid når det kommer til ladning av batterier.

 

Og svaret på det opprinnelige spørsmålet er nei. 13 volt er ikke nok.

Link to post

Les trådtittel, det er litt blanding av begreper her!

 

Under forutsetning at batteriet allerede er fulloppladet vil enhver spenning over 12.7 volt være tilstrekkelig til å hindre selvutlading. For å lade opp et tappet batteri må det høyere spenning til. For å oppnå 100% lading må spenning opp på 14.4 volt (20 grader) og ligge der 2-4 timer eller til liten ladestrøm før spenning trappes ned til vedlikeholdsnivå, 13 - 13.8 volt.

 

Laderens kapasitet (strøm) har kun betydning for fort batteriene lader. Selv en liten lader kan lade opp stor batterbank, men det tar tid!

 

Optimal vedlikeholdspenning med hensyn til batteriets levetid er som Ole Petter sier avhengig av en rekke faktorer, legring/oppbygging/temperatur og sikkert enda mer. Mastervolt ligger på 13.2 volt ved 20 grader, Mascot på 13.6. Begge har sikkert rett for gitte batterer. Jeg vil tro dette er mest flisespikking og at en vedlikeholdspenning ett eller annet sted mellom 13 og 13.8 volt fungerer helt ok i de aller fleste tilfeller.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post

Hei Jørg.

 

Det siste innlegget ditt likte jeg svært godt (liker dine andre innlegg også, men dette var spesielt). Her går du inn på praktisk bruk og ikke diskusjon om kjemi i batterier osv. . . Bravo! De fleste båtfolk har nemlig ikke utdannelse for å forstå dette intrikate området innen strøm.

 

Når det gjelder start av biler og dårlig batteri/lav temperatur, vil jeg fortelle om en gang jeg skulle hjem fra jobb. Det var minus 20 grader, og da jeg vred rundt startnøkkelen, sa det bare "oiink" og ladelampen ble svart. Her var gode råd dyre. Jeg hadde vært på kveldsvakt i NRK og skulle hjem til Røyken nesten 4 mil unna. Så hva gjorde jeg? Jo, jeg satte på fullt lys på bilen i et halvt minutt. Slo de så av og startet bilen! De over 10 amperene som lysene trakk var nok til at temperaturen i batteriet steg noe, og dermed ble det start og jeg slapp å ta taxi hjem!

 

Lars H.

pt. på Gullholmen Sverige mede landstrøm

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Sannerlig glupt, LarsH!

 

Ellers så er det nok mange som ikke er enig med ladingen min. Som går etter prinsippet 'det er bedre med for mye- enn for lite spenning'. Nå driver Sterling'en fra Jörg og herjer med startbatteri og forbruksbatterier. I baugen sitter det et eget batteri som vedlikeholdslades med en 8 A dings fra Biltema som gir litt over 13 V som vedlikehold. Den kan gi mer, men perioden med over 14 V antar jeg er for kort. Batteriet viser ujevn syrevekt på cellene. Før jeg koblet Sterling'en til startbatteriet, viste dette også ujevn syrevekt. Etter noen månder med Sterling er alle cellene oppe igjen.

 

Dynamoen til Hulda, og nå dreier vi unna vedlikehold, har 'bussregulator' som gir maks. 14,7 V. Jeg vet at Jörg grøsser over dette, men batteriene har det bra. De trekker et par liter vann i året, og det lukter ikke syre i båten.

 

Batteriene er som følger: Start 88 A, kjøpt Biltema 19.08.2000. Baugbatteri 180 A, kjøpt Biltema 10.10.2003. Forbruk 2x220 A, kjøpt Biltema 19.08.2004. Og, som skrevet over, det er Baugbatteriet som viser pinglete tendenser.

 

En liten anektdote om lading og batteriers død: En gang i tiden bodde det en ladeguru på Nesodden utenfor Oslo. For mange år siden holdt han foredrag om lading og batterier på Son Seilforening. Mannen hadde laget en egen spenningsregulator. Denne regulatoren hadde en bryterarm: 'Sommer' og 'Vinter'. Sommerinstillingen ladet ca. 14,4 V. Vinterinstillingen ca. 15,0. Jeg husker ikke helt nøyaktig etter alle disse årene. En del småbåteiere i Drøbak kjøpte mannens regulatorer. Etter en natt med kjøleskap og lys, startet de motoren, satte laderen på 'Vinter', og blåste strøm inn på batteriene en times tid, for så å gå tilbake til sommerlading.

 

Mannen kom til foredraget i en gammel bil. Det artige var at batteriet hans av fabrikat Sønnak var enda eldre, det hadde fylt 20 år. Batteriet hadde vært inne hos Sønnak i Oslo for test, for de trodde ikke det var mulig å holde liv i et batteri så lenge. Men batteriet var fremdeles i god stand. Men, som mannen sa, man måtte passe på å fylle vann.

 

Nå er Hulda en seiler. På vannet går de fleste timene unna for seil. I hjemmehavnene er det strøm tilkoblet og ladere i sving.

Link to post

PS regulatoren (pulsregulator) til salige Per Smith var utmerket Hulda. Fikk låne en slik av Marwin for et par år siden for å eksperimentere litt og måle på systemet. Dessverre kokte dette bort i kålen pga. problemer med å få en motor som skulle drive en dynamo til å gå med forskjellig hastighet. Så Marwin fikk tilbake regulatoren med dynamo og hele raklet, men heller ikke han har kommet igang med noe ytterlige testing.

 

En fin artikkel om Per Smith finnes forøvrig her

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Under forutsetning at batteriet allerede er fulloppladet vil enhver spenning over 12.7 volt være tilstrekkelig til å hindre selvutlading.

 

Jeg vil tro dette er mest flisespikking og at en vedlikeholdspenning ett eller annet sted mellom 13 og 13.8 volt fungerer helt ok i de aller fleste tilfeller.

 

Dette er dessverre feil, og det er nok litt mer komplisert enn som så. Hvilespenning på et toppladet batteri er riktignok rundt 12,7 - 12,8 V. Men om ikke batteriet blir tilført minst 13,5 V, vil det ha selvutladning. Hvorfor tror du ellers så og si alle ladere har en "float" - spenning på 13,5 - 13,98 V? Dette takles på litt forskjellig måte av de ulike produsentene. Victron, f. eks. legger seg på 13,2 V, men går opp i 14,4 V i en time - en gang i uken for kompensere for selvutladingen. Mastervolt har vel en lignende funksjon. Tider og spenninger kan selvfølgelig justeres for tilpasning til forskjellige batterityper.

 

Så å påstå at alt over 13 V er grei lading, er direkte feil. Hvis ikke den som påstår dette har greid å påvise en sannhet som har gått fler av verdens ledende inne batterilading hus forbi, da.

 

Dette føyer seg inn i rekken av mange påstander som blir fremsatt av folk på dette forumet som har litt peiling, men tror de har mye peiling. Disse påstandende blir ofte "slukt rått" av forumbrukere med mindre peiling. Skremmende.

Link to post

Hei Hilfo.

 

Det er ikke bare snakk om å hindre utladning når det er snakk om vedlikeholdsladning. Batterier som brukes i fritidsbåt må ha kombinerte egenskaper innen utladning / sykling og UPS, og det kreves derfor litt mer av laderne til denne bruken enn om man bare skulle lade en traksjonsbank som er i kontinuerlig bruk 5-6 dager i uken.

 

Hvis vi ser bort fra brukerfeil som det uansett ikke kan tas hensyn til når man beregner levetid for et batteri, så er det gitterkorrosjon på de positive platene som normalt begrenser batteriets levetid.

 

Når man da med relasjon til bruksområde senker spenningen til et visst nivå for å oppnå maksimal levetid på de positive platene så må man ikke komme under et skjæringspunkt hvor andre problemer oppstår. Hvis vi da snakker om en fritidsbåt som brukes 30-40 dager i året og ligger med vedlikeholdsladning i 10 måneder så lader man i praksis batteriene som en UPS bank 80 % av tiden.

 

Står et batteri på ladning med for lav vedlikeholdsspenning over tid så blir batteriet veldig tregt, og dette skyldes feilmekanismer som utvikles på de negative platene.

 

Når Lars ikke liker at det snakkes kjemi så får vi heller velge en enkel forklaring. Det handler om å finne en spenning for batteriet hvor rekombinasjonsraten er så nært 100 % som det går an å komme både på plussplatene og minusplatene, for da begrenses aldringsprosessen optimalt. De fleste batteridataene jeg har studert har et spenningsvindu på 0,2 volt, med andre ord en tolleranse på +-0,1 volt for et 12 volt batteri.

 

Jeg kan garantere dere at hvis dere lader dette batteriet med 13 volt 10 måneder i året så halverer dere batteriets levetid.

 

vedlikeholdsladning1.gif

Link to post

Det er vel kjent at liten ladestrøm over lang tid er bedre enn stor strøm over kort tid for batteriers levetid. En får også større selvutlading jo høyere temperaturen er. (Problemet er jo at vi ikke har tid til å vente på at naturen får gå sin gang da båten jo er full av dupeditter som trekker strøm og som vi bare må ha til å virke hele tiden). :cool:

For enkelhets skyld så bruker man å si at hvilespenningen på oppladet blybatteri skal være 12,7 V. (Det holder med et desimal etter komma for de fleste av oss! OK?).

Vi kan teste med å kjøre starteren i 10 sek. uten å starte motoren. Spenningen synker til ca 10-11 Volt mens man gjør dette. Hvis spenningen etterpå (ca 2 min. senere) stiger til 12,7 V igjen er batterikapasiteten trolig ok.

Vi bør skille mellom spenningsregulerte ladere og ikke regulerte (hjemmeladere). En lader som ikke er spenningsregulert kan koke i stykker batteriet når det er fulladet. Er hvilespenningen kommet ned i 12,4 V er batteriet halvt utladet. Kommer en så lavt som 12,2 V hvilespenning begynner sulfateringen. Da MÅ batteriet lades opp hvis det skal reddes. Man bør altså ikke ta ut mer enn 65% av batterikapasiteten eller maks 75%. Men, altså, dersom du har forbrukere stående på og trekker strøm mens du gjør disse målingene, vil du kunne få et annet resultat.

Dette er tall som er referert fra en lærebok. Har aldri funnet to lærebøker som bruker nøyaktig de samme tallene, men det spiller mindre rolle. Forsøker bare her å anskueliggjøre problemstillingen i all enkelhet, noe som selvfølgelig ikke holder for alle på forumet, men for folk flest. (Hvis slike finns). :smiley:

Link to post

Før man vikler seg videre inn i de kompliserte teoriene som til slutt skal føre til en nyttig informasjon for spesielt interesserte, så kunne man kanskje ha litt fokus på stakkaren som startet tråden og som erkjenner å være grønn på dette feltet.

 

Det er ikke nødvendig å være spesialist innen strøm i båt for å bruke en båt, men man må vite litt om hvordan båten kan brukes. Han skriver jo: jeg så i dag at spenningen på batteriet var nede i 11,6 v og tenkte at det var på tide med litt lading.. For meg betyr dette at han kanskje trenger hjelp til å lære hvordan systemet skal brukes, og da må han først lære når han med fordel skal lade batteriene sine.

 

Da vil jeg si:

Hei Beauty of Aqua.

Når spenningen på batteriene dine passerer 12,2 volt (ubelastet) så må du planlegge ladning, for hvis du dyputlader batteriene dine til 11,6 volt så vil du oppleve tidlig havari på batteriene dine i tillegg til å oppleve akkurat de tallene du gjengir uten at det nødvendigvis er feil på ladesystemet ditt.

 

Sørg for å lade opp batteriene dine ordentlig, lad ut batteriene slik jeg anbefaler og kom md tilbakemelding på hvilke tall du da får når du lader.

 

Hei Hilfo.

Man kan ikke si at det er riktig og det er riktig, for man må forholde seg til hvilke batteri man har med å gjøre og hva de brukes til. Jeg har laget en liten skisse som står i lærebøkene og som beskriver hvordan dette henger sammen. Øverste skisse kan vi si er for et åpent syre bly batteri og den nedre skissen kan være typisk for et VRLA batteri.

 

Ofte så må et VRLA batteri ha litt høyere ladespenning under vedlikeholdsladning enn et åpent trykkløst batteri. Dette er fordi rekombinasjonsprosessen er litt annerledes og den negative platen stagnerer litt på veien. Man må derfor tilføre batteriet en spenning høy nok til å overkomme det punktet i prosessen som jeg har tegnet inn som en parallell linje under OCV streken i midten. (Man trenger jo ikke å diskutere dette, for det står jo hvordan batteriene skal lades i databladene).

polariseringskurve.gif

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...