Jump to content

er vedlikeholdslading på 13 v tilstrekkelig?

beauty of aqua

Recommended Posts

Så sant så sant Jørg. Krydrer man fisken med tilstrekkelige mengder kjøttkakekrydder så smaker vel fisken også kjøttkaker til slutt vil jeg tro. (Spesielt lett er det nok å overbevise de som aldri har smakt kjøttkaker).

Men bare for å oppklare en mulig misforståelse.

Jeg har ikke noe imot de gastronomiske relasjonene som knyttes til ladespørsmålene på Båtplassen, for all hjelp som øker forståelsen for hva som er riktig og fornuftig er tross alt god hjelp.

David Smead beskrev i sin bok ”Living on 12 volt with amle power” likheten mellom ladestrøm og Øl.

Forklaringen er den at hvis man slår en flaske øl fort oppi et glass så vil glasset bli fullt. Men venter man litt så er ikke glasset fullt lenger fordi skummet har lagt seg. Det er gjort utallige tester på dette med å lade batteriene fort med høy ladestrøm, med og uten høy spenning i sluttfasen av ladeprosessen osv.

Det jeg mener er problemet med Båtplassen er at til tross for all korrekt og dokumentert informasjon så er det fortsatt enkelte som mener at det er bedre med en liten batteribank som dyputlades, at det ikke finnes noe som heter for mye ladestrøm i båt og at høy ladespenning er tingen.

(Fordi de klarer å finne noen enkeltstående unntak for regelen på enkelte områder, krydrer unntaket og serverer retten tilstrekkelig mange ganger slik at alle til slutt tror de spiser biff når de får servert fiskeboller).

Det finnes ingen bok om verken batterier eller energisystemer hvor batterier er inkludert som støtter overnevnte påstand, og da er det heller ikke rart at Båtplassen mange ganger virker som kjerringa mot strømmen for de av oss som klarer å skille mellom rett og galt, mellom ideelle og mindre ideelle forhold.

Reklame inneholder ofte en forvrengt virkelighet til ervervelsesformål. :cool:

Igjen, er laderen kanskje fastinnstillt på maks 13,6V

:seeya:

Jørg

det er det jeg også tror.

i spesifikasjonen om laderen maks ytelser står det:

output:

V dc:13,6

amps:25

bank:3

BATT.capacity 50-250

vil dette si at det er umulig å få lade batteriet med de magiske 14,4 voltene...det kan da ikke stemme,da er jo den i utgangspunktet ubrukelig og må kastes :headbang::headbang:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

V dc:13,6

Da fikk vi det vi har letet etter.

vil dette si at det er umulig å få lade batteriet med de magiske 14,4 voltene...,da er jo den i utgangspunktet ubrukelig og må kastes

Ja, det er ikke mulig.

Nei, det er jo en fin vedlikeholdslader eller også lader som kan stå på i "150" år.

Nå trenger du bare enten batterier som passer til laderen, eller bruksmåten som passer til batteriene. :crazy:

Eller en lader som kan brukes for begge deler, som kunne kanskje være mer passende for deg.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

jorg: hva er ups systemer?

Sorry, feil.

Jeg ville skrive USV = knekkfritt nødstrømforsyning for computere.

Slike batterier er ikke utsatt for syklusser og får en annen behandling.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Normar gjør det på en litt spesiell måte men det er jo ikke grunn til å kaste laderen for det. Sorry Hulda.

Jeg mener disse laderne lader batteriene med tre trinn ladekurve og ca 14,2 i absorbering og noe trikkelladning når den er i vedlikehold.

Er laderen blank med et omvendt fuglebrett på toppen som lokk?

Mener Windy brukte disse laderne for en del år siden.

Jeg får bare opp at linken er i stykker jeg Junke.

Men jeg kom på noe som jeg tror gjelder for disse laderne. En lader jeg sjekket leverte bare 50 % av det den var merket med. Det viste seg at maks effekt var tidsbegrenset og at laderen bare leverte 50 % kontinuerlig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

ja den er stålblank.og den ser vel gjerne ut som en omvendt fuglekasse...og det er vel stort sett hva den duger til og..får prøve å sette litt fuglemat inn i den og se om jeg ikke får noen søte fugler ombord.elektrosjokk får de neppe med den lave spenningen som laderen gir,de merker det sikkert bare som litt morsom skiling i beina og ler litt...så kan jeg og tippene le litt sammen av denne latterlige laderen.så kan vi ta oss en øl sammen og kose oss...er visst ikke så dum allikavel denne laderen :giggle:

er det ikke ødleggende for batteriene og aldri oppnå 14,4 volt da??

kan ikke se annet enn at denne er ubrukelig,så viss ingen kommer med ett godt argument for å ikke bytte over til en anne som er i stand til å topplade batteriene,så er hulda den lykkelige eier av verdens største møkkalader som er så idiotisk bygget at en ikke kan gjøre annet enn å le av produsenten og føle med de.

å ringe produsenten er vel liten vits i,da de trolig er konkurs.jeg kan ihvertfall ikke se annet når de lager så dumme ladere.

hva er det som feiler sealine da som setter dette søppelet inn i båtene sine da.de må ha kommet over ett billig parti :giggle:

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Kan ikke tenke meg det. Baugbatteriet mitt holder 12,63 V og har ujevn syrevekt (les cellespenning). Jeg må kjøre på litt høyere ladespenning for å utjevne forholdet. Jeg noterte meg sist helg på dette batteriet syrevekt fra lavest 1275 og høyest i underkant av 1300. Den var da tilkoblet en Biltema-lader som ser ut som Cetek.

Startbatteriet tilkoblet Sterling lader holdt 13,55 V

Forbruksbanken tilkoblet Sterling lader holdt 13,52 V

Batteriene mine er vanlige startbatterier beregnet for tyngre kjøretøyer, kjøpt hos Biltema.

Jeg fintenker på om jeg skal koble baugbatteriet til Sterling, som kan ta tre batteribanker. Avstanden mellom laderen tilsier 20 meter kabel, jeg synes dette er litt i overkant.

Jeg fintenker på om jeg skal koble baugbatteriet til Sterling, som kan ta tre batteribanker. Avstanden mellom laderen tilsier 20 meter kabel, jeg synes dette er litt i overkant.

Klart skulle laderen står nærmest mulig, men du er ikke alene med 10 meter en vei.

Så behøver du jo bare å regne på spenningsfall og hvis du kanskje har allerede ordentlige kabler fra dynamoet da skulle det vel virke?

Jørg

Ahhh.. Som du vet Jörg, så er Hulda komplett vaksinert mot elektrolyse der Hulda (nå båten) tar aktivt del. Jeg må tenke gjennom en del dubeditter foran der som innebefatter Sleipner, Vetus og BEP, som alle har sine releer og underdubeditter. BEP bedyrer kategorisk at deres fjernstyrte batteribryter er fri for elektronikk. Men når styrestrømmen til denne bryteren er på, er det en diode på selve bryteren som blinker. Det forteller meg at alt er ikke komplett dødt foran der. Om jeg legger inn min wunderbahre Sterling, så kan den hende at jeg lager en krets som jeg kommer til å angre på. Better safe than sorry.

CED er så høyohmig mellom uttakene at man ikke klarer å drive noe tilbake gjennom koblingene som er nevneverdig.

Så er det også for lite spenning for å starte elektrolysen og sjansen for at "fargen på Hulda" øddelegger noe er for min syn større.

Du kan måle, og jeg vet at du gjør, men du skulle ikke finne noe. :smiley:

Det andre blir potensialforskjellen som utjevnes med fellesminusen.

Men skip som Hulda har dette vanligvis likevel.

Så, da..

Jørg

Hvis drev er ikke isolert fra motor på propell i din båt skal ikke anbefales tilkopling med felles jord til annet anlegg i båten. Der kan du bruke galvanisk isolert converter med 3-trinns ladekurve til eget batteri til thruster. Eneste problemet er at uansett Sterling har funnet opp hjulet hvert år tror jeg dem ikke har fundet opp de hjulet ennå... :wflag:

Ja, jeg er helt enig med deg, Servicemannen. :smiley:

Alle skulle ha separat lading på baugbatteriene, helst med egen landstrøm-vedlikeholdslader.

Dette er optimalt.

Klart har Sterling funnet opp dette hjulet, de skjønnter problemene som kunne finnes allerede for noen år siden.

Sterling tilbyr derfor BBC ladere, som bl.a. gir galvanisk isolering og separert 4-trinns lading fra batteri til batteri.

Dette er effektiv og ganske bra siden man også kan kombinere batterier av forskjellig slags og spenninger.

(...mmh, what? Reklame?! Neei, i-kke, jeg bare svarer. :saint: .)

Men selv om dette er optimalt,

mener du at alle som ikke har separert lading på baugtrusteren har automatisk koblet feil?

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...