hegra Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Har fulgt med på denne tråden.Gjorde en liten test på bilen i går for moro skyld.Batteriet på den er ca. 2 år og i toppform.12,75 volt hvilespenning.Satte på en billig lader på 5 amp.Etter 2 timer var spenning oppe i hele 15,35 volt.Ikke noe regulering der i gården så det ut til. Satte så på tenning,parklys og varmevifte. Spenning synker til 12,2 volt i løpet av noen minutter selv med lader tilkoblet. Setter så på hovedlys i tillegg og spenning synker ytterligere til 11,70 etter kort tid.Tenkte det kunne ha interesse for trådstarter da han har forbrukere på under lading. Spørmål til ole petter: Er det slik at et batteri som viser 12,7 volt hvilespenning ikke nødvendigvis er i god nok form til å starte en motor selv om det etter cca tall er mer enn stort nok.Min motor var veldig treg på starter i vår til tross for at batteri og koblinger var helt ok.Batteri ble vedlikeholdsladet 2 ganger i vinter.Er det slik at batteri som brukes til start også skal tilføres mye strøm i løpet av forholdsvis kort tid mens det går greit med en liten lader på forbruksbatteri som bare brukes til små forbrukere Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 et batteri kan godt vise 12,7v i hvilemodus , men alikevel ikke klare å gi nok ampere til å drive en starter. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
logget av Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Hei Hegra. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålene dine riktig og hvor mange spørsmål du egentlig stiller. Men i en bil virker det litt annerledes for der er ikke batteriet en like aktiv del i systemet. Vi kaller denne batteribruken for SLI som betyr start, light and ignition. Batteriet brukes til å starte opp kjøretøyet og så tar dynamoen over ansvaret for å holde hjulene i gang. Så lenge man stort sett har bruk for høy startstrøm til startmotoren så trenger ikke batteriet å inneholde så mange amperetimer. Samtidig så er forbrukerne vesentlig større i en bil, og derfor vil man også kunne tappe det lille batteriet fort ned med forbrukerne når motoren ikke er i gang eller dynamoen ikke virker. Med hovedlys og varmeapparatet samt noe småting påskrudd kommer jo forbruket fort opp i 30-40 ampere, og hvis batteriet da bare er 55 Ah så blir det fort 50 % utladet (Spenningen faller fort). Når det gjelder om et batteri med en hvilespenning på 12,7 volt er i orden, så er vel det korrekte svaret at det trenger ikke å være i orden. Verken spenning eller syrevekt er en 100 % pålitelig måte å tolke et batteri på. Uten å gå i dybden så kan man for eks. ha en dårlig mellomforbindelse i batteriet som gjør at spenningen synker under belastning. Med hensyn til at du sier båten var treg å starte til tross for at batteriet og koblingene var i orden, så kan jo dette være riktig og at feilen skyltes startmotoren eller at motoren din turnet litt tregt på grunn av en mekanisk feil. Men jeg håper du har forståelsen for at jeg aldri stoler på det mange sier når de hevder alt er i orden, for hvis jeg skal si at noe er i orden eller ikke i orden så må jeg vite hvilke tall man fikk under målinger. Jeg er ikke i stand til å se verken strøm eller spenning med mine øyne, og jeg regner med dette gjelder for resten av dere også. Når det gjelder ladning av batterier så bruker man en lader som er designet til det man skal bruke den til. Den laderen du beskriver høres ut som en liten ”garasjelader” som man bruker hvis man har klemt bilen med lyset på og en lader man må passe på og skru av når batteriet er ferdig ladet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Hei ole petter: Første del av innlegget mitt var ment til trådstarter som mener 13 volt ladespenning var lite med forholdsvis små forbrukere tilkoblet.Forsøket med bilen min viser vel at 13 volt ikke er så lite og at alt kan være ok med laderen hans,uten at jeg er den rette til å uttale meg om det. Når det gjelder båtbatteriet er spørsmålet om det hadde gitt mer strøm til starteren i vår hvis det i vinter ble ladet med en kraftig lader og ikke en på bare 5 amp? Mener å ha lest et sted at batterier som skal avgi mye strøm i løpet av kort tid,også skal lades med mye strøm på kort tid. Ikke helt enkelt å svare på sikkert for batterier er jo nokså ulike i oppbygning også. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hei Hegra. Hvis du mener en lader kan være for liten i forhold til belastningen slik at ladespenningen av den grunn er lav, så er dette helt riktig. Hvis jeg kan legge til, så får man samme forhold når batteribanken er dyputladet for da vil batteriet holde spenningen nede. Det er dette forholdet jeg mener trådstarter først må finne ut om er tilfelle, for han har ladet batteriet for mye ut hvis han måler en spenning på 11,6 volt. Når man har funnet ut av dette så får man heller vurdere om brukermønsteret skal tilpasses båten eller om båten må bygges om til å takle det brukermønsteret man vil ha. Med hensyn til størrelsen på laderen, så trenger man ikke en stor lader for å lade et startbatteri for dette batteriet skal jo tross alt ikke lades ut. Det viktigste er å sørge for at startbatteriet oppnår gassespenning av og til. Gassespenning oppnår man normalt med båtens dynamo (14,1-14,2 volt pleier å være nok for de fleste batterier til denne bruken). Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Når det gjelder båtbatteriet er spørsmålet om det hadde gitt mer strøm til starteren i vår hvis det i vinter ble ladet med en kraftig lader og ikke en på bare 5 amp?Mener å ha lest et sted at batterier som skal avgi mye strøm i løpet av kort tid,også skal lades med mye strøm på kort tid. Den druknet litt et stedt. Ingen av delene er riktig. - Det som batteriet trenger først og fremst for å kunne lades er ladespenning (Volt). => jo høyere spenning desto raskere går ladingen. => økes det batterispenningen da må også ladespenningen være større. => jo fullere batteriet blir desto mer virkning vises spenningen. => mye strøm er bare behjelpelig så sant det finnes plass for å lagre den. Strøm (Ampere) blir interessant så lenge batteriene er sugen, altså mottakelig for større mengder "input". Senere blir det ikke så rask plass for stort input, men for småbiter. Derfor må det da blir konstant spenning, men behøves ikke mye strøm. Det hele kan man også forestille seg som med mennesker, gjelder de fleste. Når magen (batteriet) er tom da er man sulten. Også i dette tilfelle kan velge om man spiser "fransk" fordelt med 5 (A) pølse per skje, eller "amerikansk" med 50 (A) pølse per skje. - Man blir selvfølgelig også mett med 5A. Dette tar (optisk) lengre tid men magen blir fyllt opp jevnt siden man bruker mat av mindre biter. Dette sorteres også jevnt fra begynn slik at man bruker alt lagringsplass med det samme. Resultat: "Sakte" men dypt lading slik at det ikke finnes mye plass for noe dessert i tillegg. - Man blir tideligere mett med 50A, men det er bare mellomtidig. Siden pølsene blir bare skuffet, men ikke jevnt sortert, finnes det så klart masse ubrukte/tomme mellomrom i magen som i tillegg er ikke like store heller. Så begynner "lageransatte" å lete etter hullrommene for så å stappe småbiter (5A) inn. Senere blir det enda mindre steder og så trenger man kanskje bare 2 pølser per hull for å fylle dem. Helt til slutten blir det bare minste hull igjen, altså 1 til 0,5 pølse per skje. Hva lærer vi: Først går "hammerlading" raskere, altså er dette velegnet for mellomlading på tom mage/batteri så sant den takler. Men har man god tid da er det både effektivere og skånsomt hvis man lader med mindre matstykker/Ampere rett fra begynnelsen. => Tiden for 100% lading er "per minutt" nesten akkurat det samme. => Derfor gjelder tommerfingerreglen "10% av batteriets totalt kapasitet = optimalt laderkapasitet". God appetit ! Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
trikkern Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Bra, Joerg! Dette var svært forståelig. Er du lærer? Skulle ønske mange kunne uttrykke seg så pedagogisk som dette! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ypperlig Jørg! Jeg har selv forsøkt å holde dette med den mystiske saken om strøm i båt på et nivå som "selv mor/far" kan forstå vha. lignelser. Selv har jeg stort sett holdt meg til kar med vann og slanger inn ut, men pølse-lignelsene dine var bra! Og de moret meg i tillegg. Så med dette i tillegg til elektro og kjemi, er det nok noe å lære både for eksperten og hvermannsen. Lars H. pt. Bovallstrand, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ypperlig Jørg! Så med dette i tillegg til elektro og kjemi, er det nok noe å lære både for eksperten og hvermannsen. Enig. Og som den nå salige Per Smith uttrykte: 'Elektonikken går fort, kjemien går langsomt'. Dette var før data'en gjorde sitt inntog. I dag ser vi at også elektronikken kan gå litt langsomt, når den for eksemel jobber med å dytte mer info. inn på en harddisk som allerede er 80% full. Skulle vi fulgt alle 'uff-av-meg'-påstander i disse forskjellige 'strømtrådene', burde LarsH og jeg byttet batterier flere ganger allerede. Men de ser pussig nok ut til å holde. Til og med Biltemabatterier holder. Batteriene må nok få litt tid på seg til å bli helt fulle. Og de trives best med å være fulle. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 ...hehe... tusen takk. Men nei, jeg er ikke lærer, langt bort i fra. "Ikke noe svar er bra nok, så lenge ikke barn kan forstå" Så finnes det ikke noe dumme spørsmål, men spørsmålet vises at forklaringen fra før ha ikke vært god nok. ...med hilsen fra Albert E. Nå er ikke jeg så intelligent som han, men det er akkurat dette "slogan" som også jeg prøver å følge. For det meste hvis ikke også jeg glemmer meg bort. Jeg ergrer meg nemlig selv ofte om vanskelige og upraktiske svar. Problemet er at man spør og så får man informasjon. ...om absolut alt, inkl. alle uttrygg uttrykk i fag-kinesisk, men ikke om det man trenger for å forstå nu. Og så forlater man stedet med atter flere spørsmål som man ikke tørr å spørre om fordi man er redd for å få enda mer svar...... Så synes jeg at man må huske på begge to trinns og riktig rekkefølge hvis man snakker med andre om noe. - først å stille sikkert at alle har forstått det som det ble spurt om. - og først deretter å snakke om detalj, hvis ønskelig. Jeg tror forresten at foreldre må være flinke med slik, fordi hvis ikke de klarer å svare enkelt da blir det -bare- noe end-løøøs "Hvorfor det?" Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
beauty of aqua Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 hurra for jørg dette var forståelig. ole petter er sikkert kjempeflink han og,men jeg forstår sånn ca aldri hva han egentlig mener da det er mange vanskelige og fremmede uttrykk Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
hegra Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Tusen takk for utfyllende svar både fra ole petter og joerg.Jeg er vel av den typen som må ha det inn med teskje så pølsesammenligningen var ikke dum Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 26.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 da har jeg vært nede på batteriservice og fått tak i en syremåler(begynner å føle meg ganske proff etterhvert ). jeg testet syren i alle de seks hullene,der den viste godt og vell 1,20 på fem av de,og 1,19 på den ene. dette var rett etter(ca 5 min etter) at jeg hadde slukket lystet i båten. siste turen min var på ca enogenhalv time,så skulle jo tro at de hadde fått brukbart med lading på denne turen.har ikke brukt noe strøm ombord,med unntak av ett lys i ca en time etter denne turen. men så:er ikke dette veldig lave verdier,og kan noe tyde på at det er noe galt med batteriet iom med at jeg fikk lavere verdier i det ene hullet kontra de andre? mvh mr.grønn Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Junke Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Du bør prøve å lade batteriene med en lader, og så måle på nytt. Dersom du ikke får topp vedier da, kan mye tyde på at det er enten lading eller batteriene som er noe feil på. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 En og en halv time ladning er nok ikke lang nok tid for å lade opp et batteri hvis det har vært utladet. Litt avhengig av forholdet mellom størrelsen på batteriet og størrelsen på dynamoen / laderen så snakker vi om en ladetid på mellom 8 og 16 timer for å fylle et tomt batteri. Du kan følge med på spenningen mens du lader, og da skal spenningen stige sakte men sikkert til ca 14-14,4 volt, og deretter må spenningen holdes på dette nivået i fire til åtte timer, så er batteriet fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 den er grei ole petter! du er flink! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
jernia Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Du bør prøve å lade batteriene med en lader, og så måle på nytt. Dersom du ikke får topp vedier da, kan mye tyde på at det er enten lading eller batteriene som er noe feil på. Enig i at det er enten lading eller batteriene det er noe feil på. Hvis du kan konstatere at det er ladingen det er noe feil på, har du også muligens funnet ut hvorfor det eventuelt er feil på batteriene Nei, det er ikke enkelt dette med lading og batterier. Selv om Joerg nå har lansert ligninger og barneretorikk i sin pedagogiske strategi (hvilket tydeligvis falt i god fisk hos høyskoleutdannede og andre BP-medlemmer). En og en halv time ladning er nok ikke lang nok tid for å lade opp et batteri hvis det har vært utladet. Litt avhengig av forholdet mellom størrelsen på batteriet og størrelsen på dynamoen / laderen så snakker vi om en ladetid på mellom 8 og 16 timer for å fylle et tomt batteri. Du kan følge med på spenningen mens du lader, og da skal spenningen stige sakte men sikkert til ca 14-14,4 volt, og deretter må spenningen holdes på dette nivået i fire til åtte timer, så er batteriet fulladet. Jeg tror jeg har en glimrende ide: Gjør som Ole Petter sier; benk deg foran voltmeteret i de anbefalte antall timer. Ta med deg PC og søk opp tråder her på forumet som har med lading, batterier og dynamoer å gjøre. Hvis du etter 40 timer (man må jo legge til noen timer for utlading mellom dynamo- og batteriladerøktene) har lest en del tusen innlegg om temaet og fremdeles ikke skjønner hvor feilen ligger, bør du gjøre følgende: Selg båten og kjøp deg en seilbåt med påhengsmotor. Så drar du til Biltema (yndlingssjappa til BP-medlemmer) og kjøper en kombinert lanterne med innebygde batterier. Da er du kvitt alle strømproblemer, bare å kjøpe nye batterier en gang i blant. At jeg ikke har tenkt på det før! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Nei, det er ikke enkelt dette med lading og batterier. Selv om Joerg nå har lansert ligninger og barneretorikk i sin pedagogiske strategi Jo da. Det er like enkelt som "å spise med gaffel og kniv", man må bare få forklart det enkelt nok. For å spise behøver man flest ikke å vite om gaffelen er av sølv eller jern. Men man skulle vite når maten er for varm eller for kalt, slik at den også smaker og behager. De fleste kan heldigvis også velge hvem at de omgås med eller skal lytte til. Hvis man f.eks. ikke trives med verken "barn" eller spørsmål da skulle man helst holde seg unna både skoler og barnehager. Og med sikt på gjennomsnittet av de fleste spørsmål på forumer i alle land: Er det flest båtfag- og batteristuderte på forum, "liksom" akademiske klubb, eller likner det mer på en skole med mange interesserte i forskjellige klasses og erfaringsgrupper som stedig kommer og går? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Junke Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Enig i at det er enten lading eller batteriene det er noe feil på. Hvis du kan konstatere at det er ladingen det er noe feil på, har du også muligens funnet ut hvorfor det eventuelt er feil på batteriene Mulig jeg var litt uklar her. Det jeg mente, var å bruke en vanlig "ny" / annen lader. Derom ikke syrevekten da øker, er i hvertfall batteriene ferdig. Det kan jo være grunnnen til at ladespanningen kommer over 13v Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) batteriet er bare en mnd gammelt,og har en ladespenning på 14,3 ca på dynamoen. så det er nok noe med laderen tenker jeg. sitter med brukermanualen foran meg her nå som selfølgelig er på det uforståelig språket engelsk. det er en type:newmar RM-2025 Battery charger. noen som har vært borti disse? den er orginalmontert fra sealine,så det er jo nærliggende å tro at den stammer fra england.. Redigert 27.August.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 til ole petter eller joerg,her kommer en nøtt fra insruksjonboken til laderen: "note that as drained batteries are first encountered,the charger respond with 100% curren output,i.e.,the RM-2025 respons with a full 25 amp output.this full current output continues until peak battery voltage is achived(13,6V d.c). noen som skjønte den? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Hulda Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Det betyr bare at når laderen 'ser' et batteri som har lav spenning, kliner den til med full strømkapasitet (25 A). Det er ingen nøtt, det er vel slik alle slike ladere fungerer. Denne ladestrømmen hevder laderen å holde inntil motspenningen fra batteriet er 13,6 V. Hva den gjør etterpå står det ikke noe om. Noen vil vel hevde at dette muligens ikke er mulig. Ref. pølselignelsen (dette er ikke en ligning) til Jörg. Personlig vil jeg ikke bli skuffet om Sterling'en min slakker en smule ned etter hvert som batteriene blir fulle. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Dette er vel normalverdier som forteller forholdet / normalverdier for strøm og spenning med relasjon til laderens maksimale effekt. (13,6 volt x 25 ampere = 340 watt). Det er ikke så viktig, men hvis vi måler en spenning på 13 volt så vil laderen allikevel ikke levere mer enn 25 ampere fordi laderen er strømbegrenset, og hvis vi måler en spenning på 14 volt så vil strømmen maksimalt kunne være 340 watt / 14 = 24,3 ampere. Det kan godt være at laderen har et triggepunkt for en handling ved denne spenningen, men det har relativt liten betydning. Det viktigste for deg er å måle ladestrømmen for å finne ut om laderen virker, og da skal den levere ca 25 ampere hvis batteriet er utladet tilstrekkelig slik at batteriet er ”sultent nok” for å ”for en gangs skyld uttrykke meg med et riktig gastronomisk uttrykk” siden det er så populært om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Jeg kjenner ikke til laderen og kan dessverre heller ikke tyde dårlig japan-engelsk, men det Hulda sier stemmer nok. Igjen, er laderen kanskje fastinnstillt på maks 13,6V? Da ville man komme tilbake til 13V vedlikeholdt og antakelsen at den kanskje er mer beregnet/justert for UPS systemer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 for å ”for en gangs skyld uttrykke meg med et riktig gastronomisk uttrykk” siden det er så populært om dagen. ...men det er også lov med å kryddere, Ole Petter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.