Jump to content

Hvor kjøpe dynastart til Marna M1 8-12?

Ronny O

Recommended Posts

Lurte på om det var noen som visste om det går å få tak i en dynastart til denne motoren? Snakket med Marna og de sa den de hadde inne som het Esel ble for svak. Men det fantes en fra Bosch som hørte til en motor fra 70 tallet, har ikke navnet på denne nå da jeg ikke finner notatet.

Trenger ikke nødvendigvis å være en dynastart, omså en starter så jeg slipper å sveive igang. Litt tungvindt da jeg er ofte ute å fisker og liker å ha det stille rundt ørene, så det blir en del start og stopp. Men en dynastart hadde vært å foretrekke da jeg tror det blir dårlig med plass til en starter og dynamo.

dynastarten er den samme som sitter på VP MD og MD2. At den er for svak tror jeg ikkenoe på; jeg bruker denne til min VP MD2 på 16,5Hk. Denne dieselen er LANGT tyngre å trekke i gang enn en liten Marna bensiner. Kjøpte min på Maritim i Arenda. Om det er ESEL eller ISKRA husker jeg søren meg ikke, ikke viktig heller. Kostet vel 2200 eller deromkring..

Suzuki

No boat needed..

Stemmer det Sailing metal

Her må jeg presse ned en hendel, sveive som f... slippe (viktig) først sveiva før hendelen så kommer godlyden  :crazy: En annen fiffig sak er glødingen, her må jeg bruke startsigaretter,  som jeg skrur ned i sylinderen. Kompresjonen sørger for at svovelet antenner og jeg får starthjelp. Er motoren varm slipper jeg sigarettene.

Men med en dynastart så er det vel bare å sette i sigaretten, trykke ned hendelen og vri om nøkkelen, eller kan jeg starte den direkte uten å dekomprimere? Jeg greier nesten ikke å sveive rundt når jeg har kompresjon.

• 7 år senere...

Som det fremkommer lenger opp i tråden er Maritimbutikkene verd å sjekke. Det hender også det dukker opp Dynastartere på Finn.no og idag finner jeg 3-4 annonser bla fra et firma som heter Importex as.

Mvh

Arne

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...