Jump to content

Eldre yamaha 40 og With ca 15fot, noen som kan identifisere disse?

Spiralis_

Recommended Posts

Kan noen fortelle meg mest mulig om denne Motoren. Har kjøpt båten med motor av min bror som ikke har fått nokk opplysninger.

Er dette en 2 takt eller 4 takt? Hvilken årsmodell er den? (skiltet er borte) Finner heller ingen ojetank? skal den ikke ha mer smøring enn hva den får av bensinen? Og hvor stor % oljeblanding skal jeg bruke?

Hadde og satt pris på om noen hviste noe mer om båten. Jeg vet det er en eldre ca 15 fot with. men ikke årsmodell eller type?

cimg0866.jpgcimg0872.jpg

cimg08671.jpgcimg0874.jpg

cimg0877.jpgcimg0878.jpg

Redigert av Spiralis_ (see edit history)

Motor: Ut fra dekor på deksel og at den ikke har oljetank, så er den sannsynligvis fra 84 eller 85. Bruk 2% TC-W3 olje

Båten ser ut som en With Vital 15 sport. Ser ut som at overdelen er malt, mener å huske den var gul, senere hvit originalt.

Og ble vel produsert fram til ca midten av 80 tallet..?

std modellen hadde rygg mot rygg seter dersom jeg ikke husker feil....

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16876&mid=25586#

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Generelt om blandingsforhold: Hvis den er laget for 1% og du kjører med 2% så vil du se mer røyk og uventet mye olje i vannet i propellerstrømmen. Det vil boble opp med "fargespill". Tennpluggene vil også bli ganske fete og svarte.

Ring til et Yamaha-verksted for å identifisere årstall. De kan vel dette på rams.

Yamaha har en dele-database her som kanskje også kan være til hjelp?: Yamaha-link

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Har vært og sjekket barbord side. der ser det ut som der har vært en plate engang i tiden. om denne er irret av eller fjernet med vilje skal være usakt. prøver nå å få sporet opp hvem broren min kjøpte denne båten av for ca 4- 5 år siden. håper han kan vite noe mer om opphavet til motor osv. skal vist være en tidligere arbeidskolega. så alt skulle være hederlig og rederlig. ville ikke vært kjekt å ha kjøpt noe som har vært stjålet en gang i tiden.

så jeg får håpe denne platen har irret av eller lignende av naturlige grunner.

cimg0881.jpg

oljeblandingen er 1:100. står på motoren nedenfor motor deksel( der din er missfarget) og såvit jeg vet kjører yamaha bare med det blandingsforholdet.
Yamaha startet med 1:100 rundt 1980, men 55hk, 75hk og 85hk kjørte 1:50.  

På motorene med autolube så varieres blandingsforholdet fra ca 1:150 på tomgang og opp til 1:50 på full gass, det gjaldt både den 87mod 40hk vi hadde og den 60hk'en jeg har nå. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...