Spiralis_ Startet 20.August.2009 Link til dette innlegget Startet 20.August.2009 (redigert) Kan noen fortelle meg mest mulig om denne Motoren. Har kjøpt båten med motor av min bror som ikke har fått nokk opplysninger. Er dette en 2 takt eller 4 takt? Hvilken årsmodell er den? (skiltet er borte) Finner heller ingen ojetank? skal den ikke ha mer smøring enn hva den får av bensinen? Og hvor stor % oljeblanding skal jeg bruke? Hadde og satt pris på om noen hviste noe mer om båten. Jeg vet det er en eldre ca 15 fot with. men ikke årsmodell eller type? Redigert 20.August.2009 av Spiralis_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stones Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Hei! Er ingen Yamaha-kjenner/ekspert, men det du har der mener jeg er en eldre 2-takter fra (80-tallet). Smøringen skjer ved iblanding av to-taktsolje i bensinen (2% - 4%). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Motor: Ut fra dekor på deksel og at den ikke har oljetank, så er den sannsynligvis fra 84 eller 85. Bruk 2% TC-W3 olje Båten ser ut som en With Vital 15 sport. Ser ut som at overdelen er malt, mener å huske den var gul, senere hvit originalt. Og ble vel produsert fram til ca midten av 80 tallet..? std modellen hadde rygg mot rygg seter dersom jeg ikke husker feil.... http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16876&mid=25586# Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Vedr. motor: Finner du ingen etikett / metall-skilt på braketten? Der skal det stå serienummer og produksjonsår. Underlig hvis det er fjernet (tyveri?) Redigert 20.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Spiralis_ Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Ser at til venstre på branketten at der er en glatt flat overflate. så om det er her serienr: har stått ¨så har det vært limt på. er ingern merker etter huller fra skruer eller pop nagler. er det en annen plass serienr kan være slått inn i motorblokken? og kan jeg finne ut noe videre derfra? Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har en slik stående som ser helt lik ut, har fått opplyst at den skal være fra 1989. På min motor er det ikke mulig å se produksjonsåret ut fra informasjonen på serienummerskiltet på babord side av festebraketten. Den motoren har alltid gått på 1% olje i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Det stemmer at den plane flaten du beskriver skal ha disse opplysningene på et skilt som er limt meget godt fast. Ville spurt om hvorfor det er fjernet. Det er som å slipe vekk chassi-nummeret på en bil. Da har du ikke de beste hensikter... Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 På styrbord side er det en tom plan flate som ser ut som den har vært slik hele tiden. På babord side står typeskiltet med motortype og serienr. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Generelt om blandingsforhold: Hvis den er laget for 1% og du kjører med 2% så vil du se mer røyk og uventet mye olje i vannet i propellerstrømmen. Det vil boble opp med "fargespill". Tennpluggene vil også bli ganske fete og svarte. Ring til et Yamaha-verksted for å identifisere årstall. De kan vel dette på rams. Yamaha har en dele-database her som kanskje også kan være til hjelp?: Yamaha-link Redigert 20.August.2009 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peppen Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Her er også en grei oversikt. Har kjøpt endel herfra i andre sammenhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Spiralis_ Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har vært og sjekket barbord side. der ser det ut som der har vært en plate engang i tiden. om denne er irret av eller fjernet med vilje skal være usakt. prøver nå å få sporet opp hvem broren min kjøpte denne båten av for ca 4- 5 år siden. håper han kan vite noe mer om opphavet til motor osv. skal vist være en tidligere arbeidskolega. så alt skulle være hederlig og rederlig. ville ikke vært kjekt å ha kjøpt noe som har vært stjålet en gang i tiden. så jeg får håpe denne platen har irret av eller lignende av naturlige grunner. Sitér dette innlegget Link to post
Spiralis_ Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Min bror har kjørt motoren på 2% oljelanding. men jeg synes den røykte litt mye på tomgang og ved start selv om motor var varm. så da håper jeg at jeg trygt kan gå ned til ca 1% uten å ødelegge motoren. Sitér dette innlegget Link to post
JoniZ Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har samme motor, men noe nyere (86mod). Bruker 1,5% olje. En hissig 3 sylinder det der Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
JoniZ Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Låner tråden litt. Har lagt anlegg og koblet opp lanterne i båten. Driver nå og leter etter muligheten til å lade batteriet fra motoren. Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor ladeenheten på nevnte motor sitter ? På forhånd TAKK ! Sitér dette innlegget mvh Jon Einar Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Spiralis: Vær forsiktig med å redusere fra 2% til 1% uten videre. Røyk på tomgang kan være slitt motor. Tomgang er jo ikke akkurat favoritt-disiplinen til 2-taktere. Sitér dette innlegget Link to post
Spiralis_ Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Tusen takk for mange gode tips og svar. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 HUBA! Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 JoniZ: Lag ny tråd. Det fungerer mye bedre! Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Har samme motor selv, men med el-start, oljeblandingen er 1:100. står på motoren nedenfor motor deksel( der din er missfarget) og såvit jeg vet kjører yamaha bare med det blandingsforholdet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 oljeblandingen er 1:100. står på motoren nedenfor motor deksel( der din er missfarget) og såvit jeg vet kjører yamaha bare med det blandingsforholdet.Yamaha startet med 1:100 rundt 1980, men 55hk, 75hk og 85hk kjørte 1:50. På motorene med autolube så varieres blandingsforholdet fra ca 1:150 på tomgang og opp til 1:50 på full gass, det gjaldt både den 87mod 40hk vi hadde og den 60hk'en jeg har nå. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fredivar Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Har samme motor, (1987) den ble laget med denne dekoren frem til 1988 da modellene med Autolube (egen oljetank) kom. Skal ha 1% olje, men er ofte anbefalt hvis man bruker den lite, å bruke 2%. Jeg bruker ofte 2% på våren, og 1% på sommer når den er mer ibruk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.