Morpheus Startet 20.August.2009 Link til dette innlegget Startet 20.August.2009 Mariner 50Hk , 2002? , lader ikke.Motornummer OP216272. Motor på tomgang eller økende turtall , måler kun 12.6VDC på batteriet. Måler 25-30VAC fra svinghjul og inn på likeretter/regulator (883071-1 , 5 kabler , gul,gul,rød,svart,grå) Måler ikke noe ut . Har demontert denne fra motoren , kan den testes på noen annen måte? Kan det være noe annet som er feil? Mvh Morpheus Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Antaglivis likeretteren som er kaputt. Koster vel ikke allverden ny tror jeg. Pass på at du aldri kobler fra batteriet mens motoren går,og at det er god kontakt mellom batteri\kabler\motor. Mister du kontakt med batteriet ryker likeretteren. Det er ihvertfall sånn på litt eldre motorer Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Enig med Lars K. Ta en telefon til Ravns Garage. De har både brukte og uoriginale deler til disse motorene. Blir litt billigere da! Sitér dette innlegget Link to post
Morpheus Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Takk for svar. Er det noen som har erfaring med å kjøpe deler fra USA? Ravns garage skal ha 1600kr , synes det var en stiv pris. Mvh Morpheus Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Det samme lurer jeg på,trenger en likeretter selv til en 50HK Mariner. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars K Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Ville kanskje trålet Finn,Autodb,og slikt,mange som selger forholdsvis nye motorer i deler. Hvis ikke du har bestemt deg for å kjøpe helt ny da. Sitér dette innlegget Link to post
Morpheus Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hei Igjen. Har kjøpt en likeretter/regulator CDI 194-5279 som jeg installerte men motoren lader fortsatt ikke.. CDI leverer også en innstallasjon og feilsøkingsguide til denne regulatoren. Det står om en såkallt "Bench test" hvor man skal ohme mellom rød og gul leder osv. Her stemmer alle verdiene (De gjorde ikke det på den jeg hadde). Når jeg måler DC ut av denne så varierer den mellom 5 , 8 og 10VDC. Den gamle jeg hadde ga 0VDC ut. Hva kan være feil da? Batteriet viser 12.79 VDC når motor står men faller til 12.5 VDC når jeg har startet. Har sendt mail til flere forhandlere men ingen har svart. Mvh Morpheus Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Måler 25-30VAC fra svinghjul Det er nå lenge siden, så husker jeg ikke hvor mange Volt det skal være. Men selv om jeg gjetter litt er jeg temmelig sikkert at det var tydelig mer. 60 - 70V kanskje? Det er mulig at Droll her på forumet har noe mer info. Han er Mercury-crack og Mariner er det samme. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Droll Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Det er mulig at Droll her på forumet har noe mer info.Han er Mercury-crack og Mariner er det samme. Tror denne skulle dekke likeretteren.... Er ikke oppgitt noen AC spenning i manualen, er bare ohm verdiene på statoren som testes... Ellers... skal gi : Tomgang > 4.2 A 1000 rpm > 6.0 A 2000 rpm > 8.0 A 3000 rpm > 8.4 A 4000 rpm > 8.5 A 5000 rpm > 8.6 A Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Joerg Becker Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 ...stemmer jo vel, det? Du ER en Mercgale menneske, men det er jo moro og. Bare en skam at ikke jeg så deg for 5 år siden, da kunne du ha fått 2 3 tonn med deler av meg. Og ang. data stemmer det også. Man trakk bare forsiktig på dørbjellen, og "sssipp" ligger måledataene på skjermen. Ha en fin uke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Morpheus Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Takk for input Droll. Har testet diodene ihht skjema og det ser ut til å stemme. Ser at Joerg Becker mener det mulig skal være 60-70VAC ut fra stator. Jeg måler mellom 25 og 30 VAC der.Jeg har ikke prøvd å måle strøm der, kun på andre siden av likeretteren og der går det 0 Amp. Har ohmet mellom de 2 gule lederne ut fra stator og får 0.4 ohm. Kan det være slik at VAC fra stator må være høyere for at likeretter/regulator skal virke? Mvh Morpheus Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei! I fm. en feil jeg hadde på statorviklingene på en 60hk Mariner (92-mod) for en del år siden, noterte jeg meg at ladespolen på denne skulle ha en motstand på i området 0,8-1,2 ohm. På bakgrunn av dette syns jeg kanskje at 0,4 ohm, som du måler, er i laveste laget. Jeg kjenner ikke dataene for din motor, men det kan kanskje tyde på at det er en kortslutning i ladespolen/statoren. Får du riktig angivelse av turtall på motoren? På min motor ble ladespoleviklingen også benyttet for å gi input til turtelleren. Du har vel batteri tilkoblet når du driver og måler spenning og strøm ut av likeretteren - ref. uttalelse lenger frem i tråden her? Sitér dette innlegget Link to post
Morpheus Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Hei Arvid. Om jeg får riktig angivelse av turtall vet jeg ikke men det ser slik ut. Rpm vil ikke gå til null derimot, stopper på 1000rpm. Har alltid batteri tilkoblet. mvh Morpheus Sitér dette innlegget Link to post
Morpheus Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hei igjen. Det viste seg at regulatoren jeg kjøpte og monterte også var gåen. Fikk låne en av en kamerat som har en 60 hk Mercury , 4 cyl , 2001 model og den fungerte flott. Har bestillt en ny fra ravn garasje. En takk til alle som har svart samt ravns garasje som virkelig har stillt opp med feilsøking her. For å fastslå: 25-30 VAC holder inn på likeretter. Kommer > 13.5VDC på DC siden med en gang. Mvh Morpheus Sitér dette innlegget Link to post
ANDREI Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 (redigert) Skal motoren fungere hvis batteri er koblet av? Jeg har Mariner 50h fra 2004 tale. Ser ut sån at motoren har det samme feil som er beskrivet i denne forum Redigert 13.Juli.2017 av ANDREI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.