h2o Startet 20.August.2009 Link til dette innlegget Startet 20.August.2009 (redigert) Har bærbar PC ombord, med Raytech RNS. Bruker usb GPS på denne, men vil gjerne koble denne sammen med Autopilot og evt. Radar (Simrad Anritzu) om mulig. Slik at jeg kan styre Autopilot med ruter laget på pc, samt legge radar opp på skjerbildet i Raytech. Noen som kjenner til om dette er mulig, og hvordan jeg kobler sammen NMEA signalene. Jeg har USB kontakter på PC. Redigert 20.August.2009 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kragerø32 Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Hei Det finnes USB til RS232/422 converter. Med den kan du koble seriesignal (NMEA) til USB-porten. Jeg kjøpte det på en data/kontorrekvisitaforretning. Kanskje denne kan hjelpe: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315699 Skal du koble til flere instrumenter med NMEA samtidig må du opp i pris: http://www.pronav.no/proddocs/shipmodul_hovedpris2009.pdf HER ER SITAT FRA EN ANNEN SIDE: 1. Kabelen fra min GPS mangler pluggen som skal inn i PC'ens serielle port. Hva gjør jeg? Du trenger en 9-pins seriell plugg (som du får kjøpt f.eks. hos Clas Ohlson). Du har normalt 3 ledninger som kommer fra din GPS. Den ene er til å SENDE signaler til PC'en. Den andre er JORD. Og den tredje er for å MOTTA signaler fra PC'en. Sjekk i GPS'ens bruksanvisning hvilken ledning som er hva. Koplingen er som følger (obs! det kan være andre farger): SEND kabelen fra GPS'en koples til Pin 2 på PC'ens serielle plugg. JORD kabelen koples til Pin 5. MOTTA kabelen fra GPS'en koples til Pin 3 på PC'ens serielle plugg. (Den siste er kun nødvendig hvis du ønsker å kunne overføre ruter og veipunkter fra Tiki til GPS'en.) Redigert 20.August.2009 av Kragerø32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 ok, så signalene må altså over til seriell plugg? Jeg tenkte meg at dersom jeg kobler pc mot autopiloten, kunne jeg få inn signaler også fra radaren siden den er koblet sammen i "juntion boksen". Nå er jo også GPS koplet inn her, derfor håpet jeg kanskje jeg kunne hente alt herfra. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Husk at billigere varianter av USB til RS232/422 convertere kan ha problemer med aa detektere spesielle signaler paa inngangen, dette gjelder Bla. NMEA 183, selv i jobbsammenheng, bruker jeg en eldre laptop men standard serieport for aa lese NMEA telegrammer. Dette etter aa ha testa ymse varianter av konvertere uten vidre hell (Og fordi jeg er d..tt lei av aa ha en milion forskjellige cabler i laptop veska) Sitér dette innlegget Per Link to post
Frøken Fryd Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Blackbox har en god serie/usb omformer, da får du mindre problemer med driverene også samt led for tx og rx. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Blackbox har en god serie/usb omformer Stemmer, flere varianter. Er vel de eneste jeg ville anbefale for aa vaere sikker. Blackbox lager foroevrig flere intresante duppeditter og tjofloeyter. Sitér dette innlegget Per Link to post
Golden Gate 37 Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Har bærbar PC ombord, med Raytech RNS. Bruker usb GPS på denne, men vil gjerne koble denne sammen med Autopilot og evt. Radar (Simrad Anritzu) om mulig. Slik at jeg kan styre Autopilot med ruter laget på pc, samt legge radar opp på skjerbildet i Raytech. Noen som kjenner til om dette er mulig, og hvordan jeg kobler sammen NMEA signalene. Jeg har USB kontakter på PC. Håper inderlig at du vet hva du gjør! Traff en stolt fyr i Kristiansand, som meddelte at han hadde klart Blindleia uten å styre selv! Han hadde kunnet "gjøre masse annet" på turen Totalt uansvarlig, men det ligger vel i vår natur å ta i bruk alle hjelpemidler som finnes! Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Fetter Klodrik Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Å få radar bilde fra en ikke-Raymarin radar opp på en Raymarine skjerm tror jeg ikke er lett. Den mest elegant løsningen for å integrere Raymarine produkter med andre NMEA baserte produkter tror jeg er denne boksen: http://www.raymarine.eu/products/raytechrn...-interface-box/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.