Jump to content

Volkswagen VS Cummins Mercruiser


bluemarlin

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg ny og større båt, type speedsjark. Den båten(e) jeg har sett på kommer med to forskjellige motorer 100-115 hk: Volkswagen og Cummins Mercruiser. Hvilken av disse to motorene bør jeg foretrekke? Er det egentlig så nøye, bør jeg heller se på resten av båten (utstyr osv) før jeg bestemmer meg?

Link to post
Share on other sites

Er også to andre viktige forskjeller på båter med disse motorene...

 

VW har stort sett alltid aksel og motoren ligger i Arvor mye lengre fremme under en motorkasse som i Arvor 215AS stikker opp av dekket.

Mercruiser har drev. Feks i Quicksilver 640 weekend har man her flatt akterdekk.

 

Så kan du jo tenke på om det har betydning med aksel og ror kontra drev :-)

 

Selv ville jeg nok holdt en knapp på mercruiser, selv om min kollega med 150 hk VW ikke har hatt problemer hittil ila 2 år.

Men - ser vi tilbake på BMW som skulle lage mariediesler av bilmotorer, så var jo ikke det noen suksess. Om VW kommer til å gå i samme felle, vet jeg ikke :-)

Link to post
Share on other sites

Men - ser vi tilbake på BMW som skulle lage mariediesler av bilmotorer, så var jo ikke det noen suksess. Om VW kommer til å gå i samme felle, vet jeg ikke :-)

 

Nå er vel strengt tatt VP D3 også mariniserte bilmotorer.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Begge er like rævva mener du?

 

Jeg tror nok at en hvilken som helst marinisert bilmotor eller en marine motor med høyt effekt uttak er ganske mislykket om den underdimensjoneres for det bruksområdet den får.

 

Ta bilen og legg opp til 85 prosent av maks effekt uttak, legg til litt dårlig diesel og noen skvetter sjøvann. Tipper holdbarheten er ganske dårlig uansett merke.

Kjøp en motor med et bra service tilbud (bra er ikke nødvendigvis likt med mange verksteder). Og kjøp for all del ikke for liten motor.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Lett valg, Mercruisseren selfølgelig, mye bedre utbygd servicenett.

Å så har jo Mercruiser en del flere tiår erfaring med marinemotorer.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Det er lite erfaringer med VW, men det kan jo være noen kjempemotorer alikavel, så det er i grunnen eit lite sjangsespill.

Men jeg kan vel ikke si noe siden jeg har en motor nesten uten servicenett i det heletatt.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til VW sine marine-motorer, men i og med at VW som kjent er en av; hvis ikke verdens største produsent av dieselmotorer, så er de vel ikke helt ukjendt med teknologien. ( har aldrig hørt om en dieselmotor fra vag som har sprengt toppen og kjølekappen/frostplugger veggimellom). 1,9 literen er iallefall en trofast sliter, som jeg har god erfaring med i bil.

Det som jeg lurer sånn på, er hvorfor enkelte skal ha et service-verksted i hver vik :confused: Hvilken service er det man er så avhengig av ? Oljefilter, ev.registerreim impeller osv. er jo standardeler som selges overalt !

Og små cummins, er ikke det en VM-motori fra italia..........?

Hadde vert kjekt hvis noen med folkevogn-motor hadde delt sine erfaringer med oss, så slapp vi å synse så mye :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

VW er best, iallefall på spennende nyskapninger til båtverdenen.

 

Først V6'ern, så V8'ern og nå går det rykter om denna i marineversjon for de heldige bemidlede :cool:

Volvo D6 i all ære.. men dette overgår det meste som har vært i båt.

Men de kan ikke komme med noe Bravo-drev på den vel :giggle:

Eller hva med en dobbelinstallasjon.. med 96 ventiler, håper de er selvjusterende....

 

V12TDI.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

o.b.lix, jeg har hørt om caravelle, det var de som for en generasjon siden hadde problemer med 1,6 liter golf-dieselen det. :wink: Det trådstarter spør om, er jo dagens motorer- cummins versus VW. Sef er mariniserte toyotamotorer driftsikre, men det er vel ikke det som er spørsmålet her. :confused:

Og, som teerex er inne på, når det gjelder nyskapninger så er jo VAG motorene spennende. Alle kan jo ikke basere seg på å kopiere/forbedre gamle konstruksjoner :lol: :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

o.b.lix, jeg har hørt om caravelle, det var de som for en generasjon siden hadde problemer med 1,6 liter golf-dieselen det.

ja og 2.4 blåste vel toppen ofte nok...

 

Det trådstarter spør om, er jo dagens motorer- cummins versus VW.

Da skal man ikke snakke om "astra-motoren" (1,7l), men den nye 2.0 når man snakker mercruiser. Og den ligger vel milevis foran 1,7l på alle måter... (og er et mye tryggere valg enn vw, ikke minst når båten skal selges igjen)

Link to post
Share on other sites

2 liter mercruiser diesel er jo et italiensk produkt, med aner til Alfa, Fiat og Ferrari, sånn i teorien...

Kort sagt VM Motori diesel, og er sikkert så bra som den kan bli.

 

Fjorårets info:

GAZ Group, one of Russia's largest car manufacturers, and General Motors Corp., have reached agreement on a GAZ

50 percent equity ownership in VM Motori S.p.A., a designer and manufacturer of diesel engines based in Cento, Italy.

 

In 2007, VM Motori manufactured some 96,000 engines, 80% for export to automotive

customers, giving a sales turnover of euro 400 mil

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Båtliv i nr. 9 -2007 testet VW diesel i en Gozzi 23. Dette var den sekssylindrede motoren på 265 hk. ALDRI før har jeg lest så udiskutabelt mye skryt av en motor før !

Dette var ikke bare en liten kort test, men bladet hadde båten hele sesongen og logget om jeg ikke husker feil over 100 timer i løpet av sommeren. Det var ikke bare opplevelsen av motoren som ble kommentert, men hele konstruksjonen. De var ikke snauere enn at de utropte den til markedets beste dieselmotor i klassen......

 

Klippet fra noe av testen

Motoren til Volkswagen er forholdsvis lett. Sammenlignet med en Volvo D4 er det over 200 kilo i vektforskjell.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at de tyske doktoringeniører fortsatt gjør det de har vært best til de siste 120 år, nemlig å konstruere maskiner som funker bra :cool:

Selv om de i perioder har vært forbigått av de franske i oppfinnsomhet og nyskapning, om enn kanskje ikke i driftssikkerhet :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Motoren til Volkswagen er forholdsvis lett. Sammenlignet med en Volvo D4 er det over 200 kilo i vektforskjell.

Likevel - tatt fra testen med 225 hk utgavene med Nidelv 725: – Det ser ut som om 225 hk er 225 hk, enten de kommer fra VW eller Volvo.

 

Men snakker du den mindre VW mot D3 er situasjonen en annen...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forskjeller på D4-225 og VW 225-6 er det selv om motorene på papiret har omtrentlig like ytelser en vesens forskjell:

 

Tallene forteller bare halve historien. Den virkelige forskjellen finner du i motorenes helt ulike karakter, betinget av de grunnleggende tekniske forskjellene dem imellom.

Mens Volvos firesylindrede, volumsterke motor går med en dyp, litt brummende lyd, går VWs mer turtallsvillige, sekssylindrede motor med en litt høyere og lettere tone.

Du er aldri i tvil om hvilke av de to som har flest sylindre og dermed den vakreste lyden og mest kultiverte gangen. Men det må sies at Volvo har gjort en meget god jobb med å roe ned en potensielt ukultivert motor. (Sakset fra testen)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva synes du disse "testene" forteller da, o.b.lix- foruten at jo mere hester du tar ut av en motor, jo fortere går det. Og desto mere lake brukes :wink: Som sagt så hadde det vert veldig interessant om noen med VAG motor, og som har brukt denne over tid, ville fortelle noe om erfaringer med greiene :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...