Jump to content

Volkswagen VS Cummins Mercruiser


bluemarlin

Recommended Posts

Motorene fra WAG er sikkert bra de,men hva med forhnadlersituasjonen in NOrge.Så vidt jeg vet er importøren it Volkswagen verksted i Kristiansand.DEt er vel helller lang mellom lokale forhandlere.Hvordan er delesituasjonen.Er de der eller er de borte om 20 år når en trenger de ??

Jeg føler meg ikke sikker på det.Hadde det vært Møller som tok seg av importen hadde det kanskje vært sikrere.

Link to post
Share on other sites

Oversikt over de foreløpig 15 partnerne for VW Marine i Norge finnes her: http://www.volkswagenmarine.no/index.php?kat=4

Positivt at Lofoten, Harstad og Tromsø er representert i Nord-Norge.

Antar nok at flere kommer etterhvert, Rom var ikke bygd på en dag sies det.

Problemene til VP-motorene de siste årene er nok ikke direkte til hinder for å gi konkurrentene en viss framgang skulle man anta.

Og den V8 TDI-motoren er bare som skapt for å plasseres i Windyen min :yesnod:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har skrudd sykkel,bil,båt,lastebil og traktor i over 20 år,men ville aldri verken hatt bil eller båt som var motorisert av :puke: folkevogn :puke: konsernet!

VAG hr vel verdensrekord i å få vrengte topper

Nesten litt snodig at noe som ble konstruert under Adolfs fane sulle få en slik aksept her i landet i etterkrigstiden...............

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Men - ser vi tilbake på BMW som skulle lage mariediesler av bilmotorer, så var jo ikke det noen suksess.

 

Nå var vel disse motorene også fra VM Motori.

 

Og det var vel kjølingen som var marginalt dimensjonert og som førte til problemer og dårlig rykte..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nesten litt snodig at noe som ble konstruert under Adolfs fane sulle få en slik aksept her i landet i etterkrigstiden...............

 

Så da er Mussolini å anbefale mener du ? :giggle: Ja hvorfor ikke?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå var vel disse motorene også fra VM Motori.

Og det var vel kjølingen som var marginalt dimensjonert og som førte til problemer og dårlig rykte

 

Kjøling er jo viktig. VM's moderne marinemotorer etter BMW-tiden har vel aldri hatt noen særlige kjøleproblemer.

Alt er vel historie nå, da vi må tilbake til 80 og 90-tallet for å finne disse problemkonstruksjonene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Hi-Ace den er best, mangler nesten bare flytevest.... og Møller med alle sine bøller missunner nok Toyota" :lol:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har vert borti en og to topper på VW som har måttet overhales :smiley::smiley:

Det som er artig er at da er bilen så gammel, at dersom det var en annen bil, så hadde resten vert boss...hehe.

Adolf sine menn kontruert bosch også,,,men du har vel aldri funnet noen brukbare deler derfra heller da :lol:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

2.5 Liter vw motor er bra...bortsett fra at turbo problemer.

 

2 liter fra qsd cummings har lite feil,Men når den har bikka over 1200 timer så mener brunsvik at den bør skiftes ut...

 

farten med begge disse motorer i arvor 215 er ca likt rundt 23 knop

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Fra CMDmarine.com (Cummins sin hjemmeside):

 

VOLKSWAGEN MARINE LEGACY

Starting January 1, 2011, all marine propulsion systems currently sold under the Volkswagen Marine brand name will be rebranded and offered exclusively as part of the CMD TDI series. Over the next 18 months, the CMD TDI Series product will become more and more integrated into the CMD lineup. The agreement also states that CMD and its distribution channel will assume responsibility for service of and warranty administration of all previously sold VW Marine product.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

VP har fått en seriøs konkurrent :cheers_wine:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Følgende info poppet inn i mailboxen her om dagen.

Formidler denne selv om det for mange er "gamle nyheter"!

 

 

Cummins MerCruiser Diesel and Volkswagen Forge Strategic Alliance

Marine propulsion systems manufacturer Cummins MerCruiser Diesel and

Volkswagen have announced a long-term alliance to co-develop marine engines

below 5 Liters that will be marketed, distributed and serviced under the

CMD brand.

Key to the alliance is the planned joint development of marine engines

below 5 Liters that will comply with future emissions standards.

Volkswagen, a leading manufacturer of diesel marine engines up to 350 hp

(258 kW), will manufacture the new engine line at its plant in Salzgitter,

Germany. Additionally, effective January 1, 2011, all current Volkswagen

marine engines will be sold exclusively by CMD and marketed under the CMD

brand.

The EPA Tier 3 emissions standard will take effect in 2012 in the United

States, and the RCD2 emissions standard takes effect in 2014 in Europe for

this range of engines. The new standards prescribe significantly lower

thresholds for emissions of nitrogen oxides (NOx) and other pollutants and

require the development of next-generation diesel combustion technology.

“Our alliance will not only culminate in new products that set the

ecological benchmark in their class, but will also bring added value with

regard to reliability, reduced noise and vibrations, size, weight and power

density, and will complement the complete line of engine, drive and

helm/control systems currently available from CMD.”

CMD is a global provider of marine propulsion systems with a worldwide

distribution and service network, and it possesses industry-leading control

systems and integration capabilities”.

In connection with the agreement, the CMD distribution network, beginning

Jan. 1, 2011, will start assuming responsibility for service and

administration of warranty claims for engines previously sold under the

Volkswagen Marine brand.

For engines above 5 Liters, CMD will continue to marinize Cummins base

engines in the Charleston, S.C., and Darlington, UK, facilities. The QSB,

QSC, QSL and QSM engines are capable of meeting EPA Tier 3 and Europe RCD

Tier 2 emissions standards with in-cylinder strategies similar to those

being deployed for engines resulting from this alliance with Volkswagen.

About Cummins MerCruiser Diesel Marine, LLC:

Based in Charleston, South Carolina (USA), Cummins MerCruiser Diesel is

responsible for designing, manufacturing and providing reliable after-sales

support worldwide for marine propulsion products. It offers a broad range

of power, with available ratings from 115-715 hp for recreational

applications and 150-715 hp for commercial use. Cummins MerCruiser Diesel

is a joint venture between Cummins Inc. and Mercury Marine and can be found

on the internet at www.cmdmarine.com.

Until then, we thank you for your continued support,

Everyone at Cummins Norway AS

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

CMD-merket VW V6:

tdi265.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har en Arvor 230 2005 mod med 2,5 L 150 hk VW, den har fungert feilfritt i over 900 timer, har ikke erfaring med andre motortyper så vanskelig å sammenligne. Men forhandler i Tromsø sa når jeg kjøpte at jeg skulle være glad det stod en vw motor i, fordi deler gikk meget raskt å få , mens den lange leveringstiden til mercruiser kunne ødelegge en hel sesong dersom enkle feil oppstod.. jeg har bare byttet sinkanode og olje iløpet av over 900 timer så leveringstid har jeg ikke fått sjekket :)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en VW 265 V6 tdi fra 2009, denne motoren er jeg sikkelig fornøyd med, aldri vært noe tull. Deler som filter, impellersett, sinkanoder osv kjøper jeg hos min lokale VAG (personbil) forhandler. Motoren er lik de som bla sitter i Audi q7 og A6 men marinisert med en del marinetilpassinger , så deler er alltid på lager, mener oljefilter koster ca 100 kj og diselfiltre koster ca 150 for det ene og 100 for det andre, sink anode komplett med anode med topp og kobberskive ca 200. Olje bruker jeg vw 506.000 eller høyere. Så service er meget rimelig på disse. Har sjekket litt forskjellige deler hos VAG, og de kan skaffe allt til disse, og ettersom dette ikke er marineforhandler er prisene "vettige" i forhold til feks VP ! .

Lykke til med en knallgod motor :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Alle har forskjellig erfaring med et produkt. Slik vil det alltid være. Så hva som er best er vel et vanskelig spørsmål. VW har fått glimrende tester på sine marine motorer.

Hvorfor ikke prøve noe annet som ikke "alle" andre har?

Men at du har et snev av skepsis til motorene deres skjønner jeg. Har jo ikke vært på markedet så lenge.

Det er lov å håpe er at motorene er bygget med Tysk presisjon, og at de vil gi deres eiere mange problemfrie timer på sjøen.

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Takk for den infoen! :)

 

Da stikker jeg til en bilforhandler neste gang jeg skal ha deler, forhandler av Arvor i Tromsø skulle ha 550,- for sinkanoden, og 250,- for oljefilter, samme for dieselfilter...

Impelleren betalte jeg 990,- for, vet ikke hva disse vanligvis koster..

 

Uansett går det raskt å skaffe deler, og det går også lite av dem :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

2,5 tdi er en gammel motor det. Den er aldri lev i marine versjon. Men den 3,0L V6 maine som finnes i dag sitter i både audi a6 q7 og passat, toareg osv.... og har vært en suksess. Så da burde den nok også holde i marine versjon også selv om de går med høyere belastninger her, men kjøling er alfaomega her, og det ser ut til at vw har tenkt på dette, overdimensjonert impeller og veksler og rør inn/ut.

Har testa denne motoren en del, og overtemp har aldri forekommet selv i full belastning og turtall over lengre distanser. Men allt kan skje med disse også da,og service og ettersyn er viktig uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...