bluemarlin Svart 23.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2009 Veldig interessant om også noen som har eller har hatt disse motorene kan si noe om de. Ikke bare synspunkter fra folk som har "hørt eller lest noe" om de. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post Share on other sites More sharing options...
Gutek Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Motorene fra WAG er sikkert bra de,men hva med forhnadlersituasjonen in NOrge.Så vidt jeg vet er importøren it Volkswagen verksted i Kristiansand.DEt er vel helller lang mellom lokale forhandlere.Hvordan er delesituasjonen.Er de der eller er de borte om 20 år når en trenger de ?? Jeg føler meg ikke sikker på det.Hadde det vært Møller som tok seg av importen hadde det kanskje vært sikrere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 (redigert) Oversikt over de foreløpig 15 partnerne for VW Marine i Norge finnes her: http://www.volkswagenmarine.no/index.php?kat=4 Positivt at Lofoten, Harstad og Tromsø er representert i Nord-Norge. Antar nok at flere kommer etterhvert, Rom var ikke bygd på en dag sies det. Problemene til VP-motorene de siste årene er nok ikke direkte til hinder for å gi konkurrentene en viss framgang skulle man anta. Og den V8 TDI-motoren er bare som skapt for å plasseres i Windyen min Redigert 23.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Veldig interessant om også noen som har eller har hatt disse motorene kan si noe om de. vickers her på båtplassen har en 150 hk RichardF har en 100hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Har skrudd sykkel,bil,båt,lastebil og traktor i over 20 år,men ville aldri verken hatt bil eller båt som var motorisert av folkevogn konsernet! VAG hr vel verdensrekord i å få vrengte topper Nesten litt snodig at noe som ble konstruert under Adolfs fane sulle få en slik aksept her i landet i etterkrigstiden............... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Men - ser vi tilbake på BMW som skulle lage mariediesler av bilmotorer, så var jo ikke det noen suksess. Nå var vel disse motorene også fra VM Motori. Og det var vel kjølingen som var marginalt dimensjonert og som førte til problemer og dårlig rykte..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 (redigert) Nesten litt snodig at noe som ble konstruert under Adolfs fane sulle få en slik aksept her i landet i etterkrigstiden............... Så da er Mussolini å anbefale mener du ? Ja hvorfor ikke? Redigert 23.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Nå var vel disse motorene også fra VM Motori. Og det var vel kjølingen som var marginalt dimensjonert og som førte til problemer og dårlig rykte Kjøling er jo viktig. VM's moderne marinemotorer etter BMW-tiden har vel aldri hatt noen særlige kjøleproblemer. Alt er vel historie nå, da vi må tilbake til 80 og 90-tallet for å finne disse problemkonstruksjonene. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 VAG hr vel verdensrekord i å få vrengte topper Rart ingen av toppene på de vw jeg har hatt, (7stk) har fått vrengte topper Derimot !de opelene og en fiat som har vært i min eie har hatt kjøleproblemer Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 (redigert) "Hi-Ace den er best, mangler nesten bare flytevest.... og Møller med alle sine bøller missunner nok Toyota" Redigert 23.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Har vert borti en og to topper på VW som har måttet overhales Det som er artig er at da er bilen så gammel, at dersom det var en annen bil, så hadde resten vert boss...hehe. Adolf sine menn kontruert bosch også,,,men du har vel aldri funnet noen brukbare deler derfra heller da Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
stein erik olsen Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 2.5 Liter vw motor er bra...bortsett fra at turbo problemer. 2 liter fra qsd cummings har lite feil,Men når den har bikka over 1200 timer så mener brunsvik at den bør skiftes ut... farten med begge disse motorer i arvor 215 er ca likt rundt 23 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr. Import Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 hei, har jeg vert deg, ville JEG valgt WW . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jan E. Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Fra CMDmarine.com (Cummins sin hjemmeside): VOLKSWAGEN MARINE LEGACY Starting January 1, 2011, all marine propulsion systems currently sold under the Volkswagen Marine brand name will be rebranded and offered exclusively as part of the CMD TDI series. Over the next 18 months, the CMD TDI Series product will become more and more integrated into the CMD lineup. The agreement also states that CMD and its distribution channel will assume responsibility for service of and warranty administration of all previously sold VW Marine product. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 VP har fått en seriøs konkurrent Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Svart 20.Desember.2010 Del på Facebook Svart 20.Desember.2010 Men - ser vi tilbake på BMW som skulle lage mariediesler av bilmotorer, så var jo ikke det noen suksess. Da får vi håpe at denne ( Yanmar 6BY2-260Z ) ikke blir de samme problemet som med BMW og D serien Volvo da denne er bygget på motorblokken til BMW Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 5.Januar.2011 Del på Facebook Svart 5.Januar.2011 Følgende info poppet inn i mailboxen her om dagen. Formidler denne selv om det for mange er "gamle nyheter"! Cummins MerCruiser Diesel and Volkswagen Forge Strategic Alliance Marine propulsion systems manufacturer Cummins MerCruiser Diesel and Volkswagen have announced a long-term alliance to co-develop marine engines below 5 Liters that will be marketed, distributed and serviced under the CMD brand. Key to the alliance is the planned joint development of marine engines below 5 Liters that will comply with future emissions standards. Volkswagen, a leading manufacturer of diesel marine engines up to 350 hp (258 kW), will manufacture the new engine line at its plant in Salzgitter, Germany. Additionally, effective January 1, 2011, all current Volkswagen marine engines will be sold exclusively by CMD and marketed under the CMD brand. The EPA Tier 3 emissions standard will take effect in 2012 in the United States, and the RCD2 emissions standard takes effect in 2014 in Europe for this range of engines. The new standards prescribe significantly lower thresholds for emissions of nitrogen oxides (NOx) and other pollutants and require the development of next-generation diesel combustion technology. “Our alliance will not only culminate in new products that set the ecological benchmark in their class, but will also bring added value with regard to reliability, reduced noise and vibrations, size, weight and power density, and will complement the complete line of engine, drive and helm/control systems currently available from CMD.” CMD is a global provider of marine propulsion systems with a worldwide distribution and service network, and it possesses industry-leading control systems and integration capabilities”. In connection with the agreement, the CMD distribution network, beginning Jan. 1, 2011, will start assuming responsibility for service and administration of warranty claims for engines previously sold under the Volkswagen Marine brand. For engines above 5 Liters, CMD will continue to marinize Cummins base engines in the Charleston, S.C., and Darlington, UK, facilities. The QSB, QSC, QSL and QSM engines are capable of meeting EPA Tier 3 and Europe RCD Tier 2 emissions standards with in-cylinder strategies similar to those being deployed for engines resulting from this alliance with Volkswagen. About Cummins MerCruiser Diesel Marine, LLC: Based in Charleston, South Carolina (USA), Cummins MerCruiser Diesel is responsible for designing, manufacturing and providing reliable after-sales support worldwide for marine propulsion products. It offers a broad range of power, with available ratings from 115-715 hp for recreational applications and 150-715 hp for commercial use. Cummins MerCruiser Diesel is a joint venture between Cummins Inc. and Mercury Marine and can be found on the internet at www.cmdmarine.com. Until then, we thank you for your continued support, Everyone at Cummins Norway AS Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 CMD-merket VW V6: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Atle Rishaug Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Har en Arvor 230 2005 mod med 2,5 L 150 hk VW, den har fungert feilfritt i over 900 timer, har ikke erfaring med andre motortyper så vanskelig å sammenligne. Men forhandler i Tromsø sa når jeg kjøpte at jeg skulle være glad det stod en vw motor i, fordi deler gikk meget raskt å få , mens den lange leveringstiden til mercruiser kunne ødelegge en hel sesong dersom enkle feil oppstod.. jeg har bare byttet sinkanode og olje iløpet av over 900 timer så leveringstid har jeg ikke fått sjekket :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Hei, jeg har en VW 265 V6 tdi fra 2009, denne motoren er jeg sikkelig fornøyd med, aldri vært noe tull. Deler som filter, impellersett, sinkanoder osv kjøper jeg hos min lokale VAG (personbil) forhandler. Motoren er lik de som bla sitter i Audi q7 og A6 men marinisert med en del marinetilpassinger , så deler er alltid på lager, mener oljefilter koster ca 100 kj og diselfiltre koster ca 150 for det ene og 100 for det andre, sink anode komplett med anode med topp og kobberskive ca 200. Olje bruker jeg vw 506.000 eller høyere. Så service er meget rimelig på disse. Har sjekket litt forskjellige deler hos VAG, og de kan skaffe allt til disse, og ettersom dette ikke er marineforhandler er prisene "vettige" i forhold til feks VP ! . Lykke til med en knallgod motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stinilsen Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 Alle har forskjellig erfaring med et produkt. Slik vil det alltid være. Så hva som er best er vel et vanskelig spørsmål. VW har fått glimrende tester på sine marine motorer. Hvorfor ikke prøve noe annet som ikke "alle" andre har? Men at du har et snev av skepsis til motorene deres skjønner jeg. Har jo ikke vært på markedet så lenge. Det er lov å håpe er at motorene er bygget med Tysk presisjon, og at de vil gi deres eiere mange problemfrie timer på sjøen. Sitér dette innlegget ALLTID.UANSETT Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvor 230as Svart 21.Mars.2012 Del på Facebook Svart 21.Mars.2012 Takk for den infoen! :) Da stikker jeg til en bilforhandler neste gang jeg skal ha deler, forhandler av Arvor i Tromsø skulle ha 550,- for sinkanoden, og 250,- for oljefilter, samme for dieselfilter... Impelleren betalte jeg 990,- for, vet ikke hva disse vanligvis koster.. Uansett går det raskt å skaffe deler, og det går også lite av dem :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 (redigert) VAG er tysk kvalites produkt veit du Avor 23 , bare de på de seneste tdi motorene aldri noe tull, og går som bare f.... Jeg snakker av erfaring, har hatt mange VAG diesel biler opp igjennom årene, og aldri har det vært motortrøbbe,l. Redigert 8.April.2012 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 Da har du ikke hatt 2,5 tdi V6. De er alvorlig feilkonstruert. Spiser kamaksler. På forkammermotorene løsner plata til forkammeret. Høytrykkspumper skjærer i hopetall.....Jadda. VM motori har sine svin på skogen de også men ikke i samme liga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 8.April.2012 Del på Facebook Svart 8.April.2012 2,5 tdi er en gammel motor det. Den er aldri lev i marine versjon. Men den 3,0L V6 maine som finnes i dag sitter i både audi a6 q7 og passat, toareg osv.... og har vært en suksess. Så da burde den nok også holde i marine versjon også selv om de går med høyere belastninger her, men kjøling er alfaomega her, og det ser ut til at vw har tenkt på dette, overdimensjonert impeller og veksler og rør inn/ut. Har testa denne motoren en del, og overtemp har aldri forekommet selv i full belastning og turtall over lengre distanser. Men allt kan skje med disse også da,og service og ettersyn er viktig uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.