Moyja Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 VW / AUDI .......Grøsser bare ved tanken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Godt ikke alle liker vag for da hadde de ikke klart å lage nok kjøretøyer til alle i verden trots allt de er snart verdens største bilprodusent. Og det er nok grunn til at vag tar større og større markedsandeler.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Så bra at noen er fornøyd da, men motorverksted driver du ikke skjønner jeg Litt tidlig å si om trelitersmotorene er bra eller ikke, hvor mange motorer er solgt i Norge? (jeg mener marinemotorer), kan godt hende at de er bra men historisk sett har ikke "tysk kvalitet" vært noe å skryte av for VAG. Når det gjelder om Cummins eller VAG er best? De har vel ikke så mange sammenlignbare motorer? VM har derimot sammenlignbare motorer med VAG. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Blir ikke enkelt dette her! Cummins MerCruiser Diesel og Volkswagen inngår samarbeid! Volkswagen, en ledende produsent av marine dieselmotorer opp til 350 hk, vil produsere den nye produktlinjen på fabrikken i Salzgitter, Tyskland. Innen 1. Januar 2011, vil alle nåværende Volkswagen marinemotorer bli solgt eksklusivt av CMD og markedsført under CMD navnet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Når det gjelder VAG diesel i biler har de egentlig ett ganske "frynsete" rykte gjennom tidene. Riktig det som sies om 2,5 TD, en problem motor både som rekke 5 og V6, dog bedre som rekke 5. Den gamle 110hk TDI motoren røyk toppene på etter 100.000. Flere av de samme motorene i transporterne fra 90- tidlig 2000 tallet har også diverse problemer. Er forresten du selv Ole-m som drar referanse til tysk kvalitetsprodukt basert på dine egne erfaringer i fra alle VAG-bilene du har eid. Litt merkelig at du så hevder "2,5 tdi er en gammel motor det. Den er aldri lev i marine versjon". Riktig det, men du selv påpekte at du snakket av erfaring i bil, noe som ikke er tilfelle for en rekke av VAG dieslene. Dessuten ble 2,5 motoren brukt til 2005, så veldig gammel er den ikke. Den kom i 1997 som V6 på de første Audi A6, husker jeg riktig. Enig med DD, det gjenstår å se hvordan 3-literen vil bli som båtmotor. De ter seg bra så langt i bil, men er ganske andre belastninger i båt, så tiden vil vise hvor bra de blir. Historisk sett er det nok de dieselmotorene som er videre utviklet fra industri- eller lastebilmotor som har klart seg best, med de fordeler og ulemper slike motorer gir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Etter 24 år med skruing på VW/AUDI vet jeg hva disse er for noe, jeg skal ikke ha det i båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 For å oppklare litt: Cummins lager motorer over 5 liter og VW lager de under. De har tatt over for VM Motori (QSD serien) Allt sammen markedsføres av CMD (Cummins Mercruiser Marine) Hverken Mercruiser eller noe annet båtmotormerke (innenbords) lager motorer, de lager mariniserte versjoner og må altså "shoppe" basemotorer. CMD QSD & TDI QSB Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Min erfaring er at dårlig kjøling dreper en marinemotor, og her er det nok riktig at de tunge store industridieselene klarer dette noe bedre. Men får de sikkelig kjøling er en "bil" motor kosept som feks vw marine også bra i båt, de har etter det jeg har blitt fortalt tatt hensyn til sette med overdimesjonerte inpeller, kjølevannslanger, varmeveksler osv, så da er det opp til kunden å følge opp dette slik at det ikke tettes igjen over tid. Men disse motoren er mye lettere enn en std industrimotor feks D6 og når disse skal ned i trange hekkmotorluker, er det lurt å ha små motorer. Og så lette som mulig , man skal jo dra med seg dette alltid, og ha en par hundre kilo mere helt bak merker man både på kraft/fart og forbruk. Volvo har jo også en slik motor som jeg mener heter d3 og denne sitter jo i bla xc90 bil, mener det er en rekke femmer. Redigert 9.April.2012 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) Jeg leste en pressemelding om at samarbeidet mellom Cummins og Mercruiser skal opphøre. Fant den her http://articles.maritimepropulsion.com/article/Cummins-MerCruiser-Joint-Venture-To-End53535.aspx Redigert 9.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 (redigert) VM Motori har forøvrig kommet med en spennende 241 hk 3 liter V6 diesel på 230 kg (bilversjon) til bl.a. Jeep Grand Cherokee. Hvem vet om den kommer i marineversjon en eller annen gang. "The A 630 direct-injection V6 diesel has Fiat’s Multijet II technology, and delivers more horsepower and torque with greater efficiency, lower emissions, and, one analyst wrote, higher grade internal materials. Built by VM Motori and developed with Fiat Powertrain, it hits a peak 177 kW (241 hp DIN) at 4,000 rpm and 550 N•m (406 lb-ft) at 1,800-2,800 rpm." http://www.allpar.com/mopar/V6/VM-RA-diesel.html Redigert 9.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Takk skal du ha teerex, den motoren har jeg vært på utkikk etter en stund. Leste for etpar år siden at de hadde på gang en slik, ble vel noe forsinket pga. finanskrisen og omveltninger i bilindustrien. Det er verdt å merke seg vekten på denne motoren: 230kg inkl. egr, kat støpejernsmanifolder og masse annet ræl. Motoren har nemlig blokk av CGI, et støpestål som er meget sterkt. Vekten er ikke mange kiloene tyngre enn tilsvarende aluminiumsmotorer, men CGI har styrke og stabilitet i en helt annen liga. Hyundai er den andre produsenten med slike spesifikasjoner og den får du allerede i marineversjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Maseratis nye SUV får visstnok en 300 hk versjon av VM-motoren, så da har den litt reserver å ta av http://www.allpar.com/trucks/jeep/maserati.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
TPBS-277 Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 De fleste problemer som snakkes om hær bunner jo i at alle skal på død og liv ha så lite sylindervolum og vekt på motorene som overhode mulig.Samtidig så skal de ha flest mulig hester og dreimoment. Mye effekt og moment er ting som faktisk ikke er mulig og få med lite volum og vekt uten at det da går alvorlig ut over slitestyrke og drifts sikkerhet. Så skal man ha en drifts sikker motor som ikke går i dass etter noen få år så er ikke sylindervolum og vekt mulig og ungå. Ved lang levetid så er det bare en ting som nytter i lengden. Den eneste erstattningen for sylindervolum er MERE sylindervolum. Til dere som sier at ja men med så tung motor vil båten gå sakte,har jeg bare en ting og si.Kompenser med enda større motor. (Nå prater jeg selvsakt ikke om drivstoff økonomi,men levetid) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 Ok TPBS-277 selvfølgelig er sammenhengen der mellom slagvolum og effekt. Litereffekt som vi sier. Eller for å være mere presis: sylindertrykk, både gjennomsnittlig og peak pressure. Men så må jo også du være enig i at det skjer tekniske framskritt på motorfronten. Grunnen til at flere og flere motorprodusenter går fra aluminium til støpestål, særlig GJV450 o.l. er krav til utslipp. Tidligere nøyde myndighetene seg med å måle co%. Så gikk de på volum og effekt. Nå stipulerer de utslipp av de forskjellige gasser og partikler. På personbilfronten har det en stund vært jobbet med "down-sizing". Det innebærer at toppeffekten går ned og motorene går på høy belastning meste av tiden. På bensinmotorer er dette effektivt. Det koster bilindustrien store summer men EU er med å betaler. På dieselmotor-siden er det nødvendig med god tid for å brenne opp greiene mest mulig fullstendig. Da må turtallet ned og volumet opp, evt. trykket. Ved å øke trykket i mindre volum øker også temperaturen. Det hjelper også på forbrenningen og dermed utslippene. Tidligere dieselmotorer hadde ikke mulighet til å oppnå dagens utslippskrav fordi materialet var for dårlig. Det er dette som er nytt med disse motorene vi her snakker om. Du kan jo fortelle en lastebileier at det lønner seg med en gammel 16 liters motor framfor dagens tolv-trettenlitere. Ikke bare har de mye høyere ytelser, lavere forbruk, lavere utslipp. De har også mye lenger levetid, mindre vedlikehold, bedre driftssikkerhet. De motorene som er nevnt ovenfor er laget for SUV'er, store personbiler, minibusser og varebiler/lette lastebiler. De er teknisk framskredet og dyre å produsere, men passer svært godt til bruk i små cabincruisere. Treliters seksere er i dag svært godt egnet til å erstatte V8 bensinmotorer i båt. Vekt, størrelse og ytelser er faktorer som gjør disse aktuelle. Tiden er forbi for store tunge slappe gammeldagse motorer i planende båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.April.2012 Del på Facebook Svart 10.April.2012 (redigert) Men Yanmar 8LV 320/370 hk vil fortsatt være den nærmest "perfekte" motoren uansett ønsker/båt i 25-45 fotsklassen (når man ser delvis bort fra prisen da). Men klart, alle trenger jo ikke så mye effekt http://www.bluesheets.co.uk/dnn/News/NewsDetails/tabid/347/ArticleID/694/Barrus-launch-new-Yanmar-8LV-diesel-engine-at-Southampton-Boat-Show.aspx Redigert 10.April.2012 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Der må jeg si meg uenig med deg Teerex. I båter fra ~29ft er ofte tomotors installasjon å foretrekke, og da er nok 2x6BY2-260 langt å foretrekke. Tørrvekt:315kg noe som er 85kg tyngre enn VM A630 Yanmaren er basert på BMW N57 som har aluminiumsblokk mens VM bruker CGI støpejern. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Lurer litt på dette: Titta på en Bayliner 305 i fjor der de hadde fjærnet de to orginale Merc 7,4L mpi , og støpt igjen begge akterspeilene og montert en ny cummins 4,2L rekkesekser på 320 hk og bravo 3x drev. Blir denne ustabil og treg med denne installasjonen tro ? Det er jo en forden med tanke på servicekostnader, forbruk og vekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Eneste grunnen til å gjøre dette er jo fordi det koster mye med to dieselmotorer av akseptabel størrelse. Stabilitet, tja, kan bli litt luggen i dorgefart men i plan er det neppe noe problem. Treg, ganske sikkert. Turbodiesel, duoprop og minimalt med motor taler for dårlig akselerasjon. Hvor godt eller dårlig det fungerer må nesten prøves med aktuell vekt på båten. En indikator er hva toppfarten blir og hvilket turtall du har i skrogets beste planingsfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Ok, trodde duoprop ga den beste aks ?, ettersom disse tar godt tak i vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Ikke nødvendigvis. Turbodieselmotorer er temmelig slappe på lavere turtall, særlig de som har store turboer. VGT som finnes på endel nyere motorer hjelper bra mot dette, remdrevet kompressor er veldig effektivt. Duoprop gir mye lavere slipp noe som gjør at turtallet blir lavt under aks. Allt avhengig av båtens motstand i vannet under planingsfart og hvor høyt du må før motoren får bra turbotrykk gjør at dette kan bli tregt opp i plan og ved kjøring i grov sjø hvor du må throtle mye. Fordelen med liten motorytelse er at du må proppe for lavere fart slik at du kanskje får denne "humpen" på effektkurven nede godt under planingsterskel. Da fungerer det greit allikevel men turtallet i cruise blir høyt, iblandt ugunstig for forbruket. Baylineren er vel ganske flat under så da kan den klare seg med lite motoreffekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 ok, da er det nok fint med de nye tdi motorene til bla VAG de har godt moment på meget lavt turtall, de har jo både VGT og kompressor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Ja det vil jeg tro. Er jo flere tiår nyere enn VM 4,2 også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Der må jeg si meg uenig med deg Teerex. I båter fra ~29ft er ofte tomotors installasjon å foretrekke, og da er nok 2x6BY2-260 langt å foretrekke. Ja der er jeg enig. Hvis man av en eller annen grunn må ha dobbelinstallasjon i båt rundt 30 fot så er jo en lett 5-6 syl rekkemotor å foretrekke. Da er jo ofte 5-syl D3 det naturlige valget om man ikke er allergisk mot VP da. 5-syl FNM HPE250 er det billigste valget, mens Yanmar 6BY2 (og 6-syl Steyr) er det mere kostbare valget Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Kunne sikkert hatt 2xVP D3-220 eller FNM HPE250 i min Windy, men jeg syns at 2,4 liter er i minste laget. Steyr er på 3,2liter, Hyundai, BMW (6BY), VM A630 og VW 265 er på 3,0liter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ole-m Svart 15.April.2012 Del på Facebook Svart 15.April.2012 Ser at VW har fått gode kritikker verden over på sine marine motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.