Jump to content

Hvor stort Bruce anker til en 24 fots båt (2 tonn)?

Plotti222

Recommended Posts

Du kan helt sikkert greie deg fint med et femkilos, men om du vil være helt trygg og har plass å stue det er det like godt å kjøpe en 7,5kg Brucekopi. Jeg har selv et slikt til en 27 foter på fire tonn, og det sitter som støpt! Selv om det er fra Biltema... :rolleyes:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Du kan helt sikkert greie deg fint med et femkilos, men om du vil være helt trygg og har plass å stue det er det like godt å kjøpe en 7,5kg Brucekopi. Jeg har selv et slikt til en 27 foter på fire tonn, og det sitter som støpt! Selv om det er fra Biltema... :rolleyes:

Regner med det er dette ankeret; http://www.biltema.no/products/productimag...p?iItemId=87789 Selv om det ikke står at det er en Brucekopi...

Jepp, det er et sånn! Grunnen til at jeg valgte 7,5 kg til min båt, er at dette går akkurat nedi den ene cockpitbenken. Jeg burde kanskje hatt 10 kg, men min erfaring så langt er at 7,5 kg ankeret sitter som støpt hver gang jeg bruker det. Så da må jeg si meg fornøyd med slik det er nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruker selv en 7,5 kg brucekopi fra Biltema på en 30 fots seilbåt. (5 m kjetting + 50 m Ankeroline) Har aldri fått problemer.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er helt riktig at du må ha betydelig mer tyngde i et Engbo anker enn i et Bruce. Det sies å være nok med 7,5 kg Bruce på min 27 fots snekke, men jeg valgte 10 kg. En billig Bruce-kopi. M-anker tror jeg det heter, men ser ut som Bruce. Har aldri hatt problemer, og det er heller ikke noe problem å få det opp med min manuelle "vinsj". Drar det med håndmakt opp i en rulle på plattformen. Bruker tau hvor de siste 10 - 12 meter har blykjerne. Er ikke i tvil om at jeg også hadde klart meg med 7,5 kg.

Har også et 7,5kg fra Biltema til en båt på 25 fot og 2500kg. Det sitter som støpt. Var også rimelig fornøyd med paraplydreggen på 7,5kg som jeg brukte tidligere, men jeg skiftet for sikkerhets skyld og fordi det var såpass billig (til båt å være :lol: ). Har også 2m kjetting. Ankeret er til tider svært tungt å løsne fra bunnen når jeg vil dra det opp, så det graver seg tydeligvis godt ned.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...