Jump to content

Hvor kjøper man rimelige og bra Dacron-seil i Trondheim?

snajdarn

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her som vet hvor man kjøper rimelige og bra seil i Trondheim. Jeg skall kjøpe storseil Dacron + rullgenua til en Smiling (29 ft) for å bruke til turseilas og eventuellt klubbregatta nån gång ibland.

/Niclas

Kommentar fra moderatorHadde det ikke allerede vært 5 svar så hadde tråden blitt stengt pga håpløs tittel ("Nye seil")

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

Kan ikke si noe om seilmakere i Trondheim, men hvis du har tenkt å seile litt regatta så ville jeg vurdert Pentex i stedet for cross cut Dacron. Det er ikke så stort tillegg i prisen, men du får mye stivere seil som holder fasongen bedre.

Du får også rabatt hos de fleste seilmakere hvis du bestiller i lavsesong, dvs om vinteren.

Hos de fleste store, internasjonale seilloftene kan du enkelt gjøre en prisforespørsel på nettet. Selve leveransen skjer ofte gjennom en lokal representant i Norge.

Bundin er bátleysur maður

Legger du mest vekt på turseiling spørs det bare på hvor mye penger du vil legge i de nye seilene.

Jeg fikk en veldig bra pris hos Boding segel i Sverige

Send dem noen ord på mail og få et uforpliktende tilbud. Som nevnt ovenfor, bestiller du for leveranse i desember/januar

kan du få best pris.

Seilene + zippbag som jeg kjøpte fra dem var veldig bra kvalitet dacron crosscut

og prisen lå 15.000-20.000 lavere enn flere andre leverandører.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Generelt er det vel mye rimeligere å kjøpe seil i utlandet dersom du vet hva du skal ha og klarer å ta målene selv. Crusader, Hong Kong sailmakers, qsails ...?

Bodings priser til Smiling her: http://www.boding.se/priser/boat/model/smiling/

Noen som har synspunkter på Bodings "matrix membrane"?

På såpass små seil som Smilingens er det jo minimal forskjell i prisen utfra materialvalg, håndverket og salgsprosessen/frakt blir mer dominerende i kostnadsbildet.

Geir

Nei, det er ikke vanskelig å ta målene selv, men du må være nøye og grundig. Normalt får man jo det man bestiller. Dobbeltsjekk at målene ikke kommer i konflikt med max målene i LYS.

Norsk mva kommer i tillegg ved import, ja. Bestiller du fra EU kan det være en ide å hente i EU så betaler du medlemslandets lave mva i steden for norsk mva. Dette er sikkert svært umoralsk og du risikerer et par minutter ekstra i skjærsilden.

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)

Bestiller du seil der en seilmaker ikke tar mål for deg så får du et skjema med tegning som viser hvor du skal måle . så måler du og leverer fra deg målene og de syr seilet etter dette , skal tippe at det blir veldig bra i de fleste tilfeller. Jeg skal ihvertfall slutte å legge vekt på lokal seilmaker , de er jo ikke akkurat ombord i båten og følger opp salget alikevel. De leverer en pose med seilet i og overlater deg akkurat like mye til deg selv som om du handlet fra Østen

Jeg har akkurat bestilt nytt storseil, Cruisinglaminat triradial, og valget falt på Boding. Samme som GeirKS.

En ting er prisen - som er helt grei. En annen ting som talte for Boding var at de gadd å svare på tilbudsforespørselen min.

Andre seilmakere i Norge gadd ikke såpass, til tross for purringer. Og hvis de ikke gidder svare på mailer en gang, så kan de saktens få slippe å sy nytt seil til meg også.

Red: Og Boding opererer som en "Norsk" seilmaker. Dvs at man får en pris levert på døra (eller nærmeste postkontor) i Norge, ferdig momset o.l.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...