Jump to content

Svikt i 2 år gammel bøye, Vanlig?

Sofaseileren

Recommended Posts

Jeg har brukt morgenen i dag, med å bistå i berging av seilbåten til en venn av meg. Bøyen den lå på hadde sviktet, og den hadde drevet i land, men heldigvis hadde båten klart seg godt. En 70 talls, svenskbygget langkjølet seilbåt tåler adskillig, trolig slapp den unna med kun overflateskader i kjølen.

Det spesielle med saken (synes jeg) er hva som sviktet. Båten lå på svai i bøye, bøye og moring er godt dimensjonert, og utplassert av en proffesjonell og velrennomert aktør, for ca 2 år siden.

Bøya fløt pent og pyntelig ved siden av båten, og det viste seg at den nedre ringen (med tauet / kjettingen til moringen) hadde løsnet. Stanga i bøya var på plass, og gjengene i bunn så relativt hele ut. Ingen rust av betydning.

Dessverre har jeg ikke bilde.

Det er første gang jeg har sett noe slikt, og jeg er ganske paff over at man kan produsere bøyer som kan svikte på denne måten. Skal jo tross alt sikre verdier for mangfoldige 100K. Jeg har riktignok forstått det slik at man egentlig skal feste båten i den nedre ringen, men hvor mange er det som praktiserer dette? (Jeg kommer til å gjøre dette heretter....)

Må man regne med at bøyer kan ha en slik svakhet, eller er dette et enkeltstående tilfelle?

...at man egentlig skal feste båten i den nedre ringen, men hvor mange er det som praktiserer dette?

Jo jeg gjør det. Ellers er det vel tau og ikke kjetting som gjelder? Jeg har metall bare ved selve bøyen der det lett kan inspisseres.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har riktignok forstått det slik at man egentlig skal feste båten i den nedre ringen, men hvor mange er det som praktiserer dette? (Jeg kommer til å gjøre dette heretter....)

Må man regne med at bøyer kan ha en slik svakhet, eller er dette et enkeltstående tilfelle?

Hos oss er praksis ved utlegg for litt tyngre båter at stroppene som festes til båten ikke er i kontakt med bøya i det hele tatt. Stroppene er speliset inn på tauet et stykke under bøya og bøya fungerer kun som en hjelpebæring og indikator for stroppene som flyter i sjøen. Bruker da bøye / blåse med bare ett festeøye, og ingen metalldeler involvert i det hele tatt.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Jeg ligger ikke på bøye til vanlig, men når jeg fortøyer i bøye på tur pleier jeg å hive et tau i en 'runde' rundt bøya, og så feste tampene i hvert sitt kryssholt. (Blir en og en halv runde rundt da, ikke bare en halv runde rundt).

Tauet (synketau så klart) legger seg da rundt kjettingen / moringslina fra bøya, og vil ikke klatre over kausen som holder fast bøya.

Enkelt når man legger til, enkelt når man skal gå. Sikkert kjent for de fleste, men må tilstå at jeg har både fortøyd i toppen av bøyer og knota med stikk og knuter i flere år før jeg så denne metoden på ferie i Middelhavet.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...