Jump to content

Kvalitet, Jeanneau vs Beneteau


GeirKS

Recommended Posts

Drømmer om ny båt og litt mer action...

 

1996-2004, typ Sun Fast eller First 31.7 -> 37

 

Kjenner ikke så godt til disse båtene eller typen i det hele tatt, kan det sies noe generelt om kvaliteten på den ene fremfor den andre? Jeg tenker da vidt; Fra løsninger til materialvalg, dekksutsyr, montering, laminattykkelser, lekkasjer og svake punkter.

 

Geir

Link to post

Er på min tredje jeanneau. Har sun fast 43 fra 2002. Kvaliteten på båtene er mye det samme som beneteau. Båtene er bygd i enkeltlaminat med tverrgående og langsgående avstivinger. Hovedskottet og skottene i forpiggen er laminert fast i skroget mens mot taket/dekket står skottet i et spor i innerlineren og er limt i fugemasse. Kjølen er boltet fast til skroget med store plater på innsiden. Ikke regn med at dette tåler en god grunnstøting. Laminattykkelsen er et kompromiss mellom ønsket om styrke kontra lav vekt. Dvs at det ikke er spesielt tykt på de stedene man ikke forventer høy belastning.

 

Det er litt forskjell på innredningene og seilegenskapene. Hovedregelen er at first er raskere enn sun fast i tilsvarende størrelse men sun fast har mer volum og penere innredninger. Forskjellen har sin forklaring: I den nevnte perioden (og fortsatt for beneteaus del) produserte beneteau to seilbåtserier; oceanis for cruising og first for racing/cruising. First båtene hadde enklere, lettere innredning og slankere skrog enn oceanis i tillegg til høyere rigg og dypere kjøl. De er dermed ganske hvasse i seilegenskapene.

 

Jeanneau på sin side produserte sun fast og sun odyssey på samme skrog/innredning. Eneste forskjell er vesentlig mere rigg, kjøl og ror, samt smartere opplegg for seiling med løygang i cockpit og gjennomgående mast og flere/bedre vinsjer/avlastere. Dermed fikk sun fast samme innredning som cruisingbåtene. Men seilegenskapene ble ikke like raske som på first siden skrogene var mer volumiøse og innredningene ble tyngre. Jeanneau sluttet med dette i 2006 da de gikk over til å kun produsere sun odyssey og gi en litt høyere rigg/dypere kjøl som en opsjon (sun od performance). Unntaket er sun fast 3200 som er en egen båt som ikke har noe med cruisingbåtene å gjøre. Kommer det flere modeller her, mon tro?

 

Dekkene på jeanneau var i sandwich. Sikkert samme på first. Men de siste årene er de blitt vakumstøpt i stedet.

 

Når det gjelder soliditet tåler båtene mye og hard seiling, men ikke å gå på grunn...

 

Kjenner til jeanneauene på 35, 37, 40 og 43 fot. Send gjerne en im hvis du vil vite min mening spesifikt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Nå kjenner jeg ikke jeanneu spesielt godt men jeg kan henge meg på at sun flyer nok har veldig rett i det han sier , når det gjelder beneteau både first og oceanis så er det bedre skrog på båtene produsert etter 2005.

Jeanneu har i realiteten trimmet en sun odyssey for bedre og tryggere seilegenskaper for tur og regatta mens beneteau har en helt egen båt , dette gir fordeler og ulemper , sun fast er nok romsligere nedentil enn en first så det er opp til deg som kjøper å vurdere hva du setter mest pris på.

Jeg har first selv og liker den veldig godt , den seiler i 8tall rundt typiske cruisingbåter og det meste av de andre også så det gir ståpels men jeg har til gjengjeld smalt baugparti og mye tomrom i hekken , den er like lang som en bavaria 39 men når jeg ligger ved siden av en slik så ser båten min ut som en 35foter. Jeg synes det er romslig nok i massevis selv i 36.7 for 4-6personer så det går på smak og behag. Kvalitetsmessig er de nok veldig like så det blir rent smakogbehag som må skille valget her.

Link to post
Takker for innspill og nyttig info.

 

Glemte kanskje å nevne at Elan også kunne være med i betraktningen.

 

First 33.7 finnes det ikke så mange av, hvorfor? Det er en størrelse som passer meg godt. Dessuten har den rorkult, strak aksel, Yanmar og dassen bak i 2-kabin versjonen

 

GeirKS

Kjempebra båt? Vi seilte en Elan 333 i 14 dager i Clykadene for noen år siden, noe som ble en tvilsom opplevense, og vår egen gamle Hero 101 ble dypt savnet.

Vi fikk som vanlig smake Melteminen, bare nå i en båt som nærmest var ustyrlig på slør i mye sjø. En dag vi skulle ut og det båste noe, måtte vi snu da båten la rekka i sjøen for bar rigg bare av vindpress. Flere dager gikk også til mekking på dårlig utstyr.

Men i moderat vind seilt båten godt. Jeg vil vel tenke på Elan 333 som en kystbåt av enkel kvalitet.

Jeg kjenner ikke til de nyeste modellene.

Link to post

Det var overraskende. Her i området er elan eiere veldig lojale til merket sitt og det tyder jo på at de er fornøyde. I regattamiljøet er de også populære og dominerte stort i Onestar-regattaen som ble avsluttet i dag. Det tyder jo på at stivheten er tilstrekkelig når man oppnår resultater i shorthanded uten folk på rekka?

 

Men jeg tviler ikke på at din opplevelse/erfaring, Petter. Men må innrømme at jeg ble overrasket av den. Moralen er vel å prøveseile aktuelle båter...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Kan tenke meg den kan hevde seg godt i regatta under moderate forhold, men som turbåt vil den ikke være noe bra valg slik jeg ser det. Det vare også en del detaljer som var billige og dårlige.

Jeg må ta forbehold om at dette var i beg. av 2000 og båten var da ikke helt ny. Den var konstruert av en kjent engelsk konstruktør som jeg ikke tar navnet på i farten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...