Jump to content

Propell With Vital 15,Evinrude 75. Stor slipp%...?


Krabbi

Recommended Posts

Hrmm... Får ikke til å legge inn bilder jeg. Får opp en skjerm som spør etter noe skript :confused: Skjønner ikke bæra...

Får linke det inn

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18577/mobil2_023.jpg

 

Har fått ny gammelmotor på den gamle With`n. https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18577/mobil2_022.jpg

Tænkt det skoill bli fart æ sjø... :nonod:

 

Båten er en With Vital 15

Motor er Evinrude 75 hk kortstamma 2-takter

Propell 11 3/4 * 17

Utveksling 28/15

Klarer 5700 rpm med denne. (max er 5800 (5200-5800) så det er bra)

 

Det skulle tilsi over 42 knop teoretisk. Problemet er at jeg får bare 29-30...

Det gir en slipprosent på omlag 32 og det synes jeg er mye. Er det noen som har tanker omkring dette

 

Hadde håpa på noe rundt 35-37 knop. Det er jo en jeg skulle ha kjørt ifra da vet dere. Er jo lykken i livet å snu seg og vinke til noen som forsvinner der bak...

 

Båthilsen fra AlfJ

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

Sikker og sikker...

 

Dette er "Nitro-gearcase" som var montert på de kortstamma motorene. Den skulle ha utveksling på 28/15 men sikker...

 

Båten går fint i vannet og planer på en 16-17 knop ingenting suspekt

Redigert av Krabbi (see edit history)

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

2234330120101354590BsVWsA_th.jpg

 

Får ikke det helt til å stemme med denne salgsbrosjyren... men ikke helt stødig i utenlandsk da."Klikk på den"

 

Uansett så er det jo veldig stor slipp...

Redigert av Krabbi (see edit history)

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

Jeg tror ikke du får den båten til å gå fortere enn 30 knop.

Den er så og si flat under. Mener det er fartsbegrensning på sånne "flate" planende skråg.

De suger seg fast, vil ikke løftes skikkelig opp av vannet.

 

Jeg hadde en akurat lik båt med 40hk johnson. Den gjorde 28-29 knop.

Min var faktisk antydning til konkav under i lengderetningen.

Link to post

Får holde tråden min varm en stund iallefall

Stinger er en motor som er beregnet for lette båter som gjør 50kn+++. geare er ca 20% HØYERE GEAERET en vanlig 70 hk.

Det er mulig at kombinasjonen ikke er av de beste, men får det ikke helt til å stemme med 50++.

Motoren var levert som standard med prop med stigning på 17".

Dette gir en teoretisk maksfart ved 5800 rpm på :crazy: 43 knop.

Alternativt opp til 19" som vil gi en teor.maksfart på 49 knop.

2763822840101354590eFmWCz_th.jpg

Det er rekke nr. seks i tabellen :wink:

 

Montert på båten stemmer kavitasjonsplata bra overens med bunnen på båten (litt under).

 

Nå er det denne båten og motoren jeg har og har lyst til å få mest mulig ut av det. Er ikke så opptatt av fart men blir litt bitt av problemløserbasillen.

"

Matematisk så er det ingen tvil: Slipp på 32-33% Dette må vel betegnes som høyt.

Er det noen "åtgjerder" man kan ta tak i?

 

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

du tenkte kansje på noe sånt da ;) ifølge teksten så gjør filmende båt ca 30 knop

 

 

men grunnen til eg spør om den overplaner er samme sak som karen lenger ned snakker om. Båten kan være konkav under. Da får du bare ikkje meir fart samma hva du gjør. Den bare suger seg fast i vannet som en vinge

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Er ikke helt sikker på hva overplaning betyr.

Bunnen i båten er konkav men ikke i lengderetningen. Litt spesiell skrogform på disse. Det er en forholdsvis brei kjøl så flater den ut for så å stikke litt ned igjen utpå sidene. Har sett samme båt på Finn oppgitt til ca 40 knop med 70 hk men det kan jo være skryteknop. Jeg har målt med kartplotter så er rimelig sikker

Redigert av Krabbi (see edit history)

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

På båten din er det en stor flat plate under båten som lager vakuum mot vannet , det gjør at når skroghastigheten er oppnåd så suger båten seg fast i vannet ,Båten begyner å skjene ut til siden å blir ubehagelig å kjøre (Overplaning)

 

Å Ha denne motorn på denne båten blir aldri bra ! Den motorn passer best på en dyp lett vbunn eller katamaran.

 

Bernt

Link to post

På båten din er det en stor flat plate under båten som lager vakuum mot vannet , det gjør at når skroghastigheten er oppnåd så suger båten seg fast i vannet ,Båten begyner å skjene ut til siden å blir ubehagelig å kjøre (Overplaning)

 

Å Ha denne motorn på denne båten blir aldri bra ! Den motorn passer best på en dyp lett vbunn eller katamaran.

 

Bernt

Link to post

Har ikke antydning til at båten skjener eller er ubehagelig å kjøre. Vi får 30 knop og båten går som på skinner. Mulig jeg har tungt for det men skjønner ikke hvorfor denne motoren ikke kan brukes i forhold til en hvilken som helst kortstamma motor som båten jo er beregnet for. Båten går jo kjempefint med motoren og motoren funker kjempefint på båten. Det som er spørsmålet er hva kan gjøres for å få ned den store slipprosenten? At båten har større potensiale for fart enn 30 knop føler jeg meg sikker på. Du merker jo fort om du er på grensen til noe som ikke er så lurt og det er ikke antydning til at noe sånt er på gang

 

Dette må det forskes mer på :drink::drink::cheers::puke:

 

God Helg

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

Burde da være mulig å lure båten opp i over 30 knop med rett oppsett...

 

Kan det være at giret er byttet til et med std utveksling...?

 

Tenkte på propellen, enten at den kaviterte eller at gummivulkinga slipper på full gass, men høres da ikke ut til det heller, da burde turtallet vært enda høyere.

 

En ting ingen har nevnt er vekta på båten - With fra den tida er vel helskummet i skroget..? Kan fort være endel vann i det skummet....!

 

Forresten, hva slags årsmodell er båten? Husk at OMC før ca 1984 oppga effekten på veiva og ikke på propellaksling. Slik at den da blir ca 60hk på prop. dersom det er tilfelle.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for alle svar :smiley:

 

Har ikke prøvd å tilte ut motoren. Den er tilta helt inn og det virka fornuftig på meg men det er kanskje noe i det. Finnes det noen tommelfingerregel for dette.

Er mekanisk tilting på denne men det er jo bare å prøve seg fram.

 

Hva angår båten så er det mye der som kan bremse: Vann i skummet i skrog :yesnod: . Her er det en del ekstra ballast ja. Har vurdert å sprette opp og fjerne skummet men dette er jo ikke gjort på ei helg da. En annen ting er at båten ikke akkurat er glatt under etter mange årganger med bunnstoff. Skulle ha fjerna dette, det er vel en overkommelig oppgave? Får ta det til neste sesong.

 

Når det gjelder vekta så virker det ikke som farten påvirkes noe vesentlig av det. Det er iallefall ikke merkbar forandring om jeg er alene i båten eller hele familien er med. Det kan jo være at vi får utslag om vi får letta den litt, men fjerning av skum det må jeg tenke litt mer på :sweat::sweat:

 

Vet ellers ikke noe særlig om historien til motoren da han jeg kjøpte den av hadde kjøpt den brukt og ikke brukt den selv pga bytte av båt osv.osv. Den går fint og alt virker veldig i orden på den.

 

Er det noen som vet hvor man kan få en proff vurdering av propell...

 

Ellers.... Alle konstruktive forslag mottas med takk :flag: Har jo lyst til å lære litt av dette også :crazy: (Jeg bare er sånn)

 

Mye enklere med sjark med vribar propell

 

 

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

Kan det være at en stålprop ville være bedre?? Har hørt at de "sitter" bedre i sjøen :confused: hva nå det betyr. Kan det være at de gir mindre slipp??

Er en stålprop med samme stigning "tyngre" enn alu :confused:

 

 

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

2954237450091848696ImvKCY_th.jpg Det må være noe sånt Bernt tenker på. Min er ikke på langt nær så rå

 

 

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Har ikke prøvd å tilte ut motoren. Den er tilta helt inn og det virka fornuftig på meg men det er kanskje noe i det. Finnes det noen tommelfingerregel for dette.

Er mekanisk tilting på denne men det er jo bare å prøve seg fram.

Det må du selvfølgelig. jeg ville begynt på midten av de hakkene. (Det er 5 ikke sant) og så ville jeg prøvd gradvis 1 og 1 utover.

 

Når det er sagt har også jeg hørt tidligere at det er fartsbegrensninger i disse skrogene.

men jeg mener det lå på 33 knop.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Dobbel

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

du kjører på innerste hakket ja, ja da er det ikkje rart det går trått. Båten må få løfte seg ut av vannet og ikkje bli pressa ned slik den blir med motoren slik :smiley:

til lenger ut du tar den til høyere vil baugen gå under planing men det skal du ikkje bry deg om. Ta den så langt ut at du finnes en fin ballanse mellom toppfart og stødighet. På noen går det bare fortere til lenger ut mens andre begynner å hoppe og danse når det blir for mykje. Her må du prøve deg fram.

 

Forøvrig er det nettopp overplaning som eg nevnte tidligere her du får når motoren står på innerste. Den legger seg strykejernsflat og bremser i sjøen.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Da har vi prøvd å tilte om motoren. Det gikk heller dårlig. Jo lengre ut vi tilta den jo mindre fart så nå må det til noe annet råd...

 

 

Skulle nok ha fått meg sjark med vripropell...

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...