Jump to content

leverandør av dempeplate til B20


Speedy

Recommended Posts

Hvor kan jeg finne leverandør til dempeplate / trykkplate til min motor B20. Mitt problem er at jeg ikke vet hva giret mitt heter :wink: Har skjønt at dette er ganske vesentlig...

 

Skal i tillegg montere ferskvann kjøleannlegg i motoren min. Det virkelig store problemet her er at pumpen jeg må ha ( iflg lev.) koster flesk. Over kr. 4.000,- Dette er bare en mekanisk sak som settes sammen med reimhjulet. Har blitt fortalt at jeg ikke kan ha elektrisk pumpe da dette er en besninmotor som trenger mye kjøling ( ca. 30 liter i min). Motoren er en marinisert Volvo Penta B20 - AQ130.

Er det noen i dette forumet som kan tilbakevise de påstander jeg blir møtt med tanke på valg av pumpeløsning. Har jo mest lyst på å ha elektrisk pumpe pga plassmangel i motorrommet mitt.

 

[glow=red,2,300] SLUKER ALT AV INFO HER [/glow]

Link to post

Hvor kan jeg finne leverandør til dempeplate / trykkplate til min motor B20. Mitt problem er at jeg ikke vet hva giret mitt heter :yesnod: Har skjønt at dette er ganske vesentlig...

 

 

[glow=red,2,300]SLUKER ALT AV INFO HER [/glow]

 

 

Et bilde av gearkassen hadde muligens gjort saken enklere? :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg antar det er drev du har, og ikke gear, siden motoren din yder 130 HK.

 

Spørsmålet er hva du mener med dempeplatetrykkplate. Mener du svinghjulsdemperen, altså den platen som sitter på svinghjulet der clutchen normalt sitter, og som sørger for overføring av motorkraft til drevet? Eller mener du motorkåpen som sitter på innsiden av båten mellom motor og drev, eller mener du drevskjoldet som er festet til akterspeilet på utsiden av båten?

 

Ferskvannskjøling hadde jeg ikke giddet å bruke penger på var jeg deg. Skulle blokken eller toppen ruste i stykker om noen år, er det langt billigere å gå på et bilopphuggeri og kjøpe en brukt motor for så å kjøre i minst ti år til, enn det er å bygge om til ferskvannskjøling. HVis motoren blir en del brukt, altså med mye gjennomstrømning av vann, og du konserverer skikkelig på vinteren, er ikke rusten det som knekker motoren.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Hulda her en slik pumpe som sitter skrudd på veivas remskive. Slangedimensjonen er 32 mm og pumpen kjøler en motor på 165 hk. Jeg betalte 2800 kroner eks mva for omtrent fire år siden. Tror prisen som du snakker om er sånn passe. Pumpe som er montert på motoren leverer i h.h.t. motorturtall, en elektrisk pumpe vil levere konstant.

 

Jeg er forøvrig enig med innlegget om at ombygging til ferskvannskjøling på gamle motorer neppe er særlig regningssvarende.

Link to post

Til Marna

Spørsmålet er hva du mener med dempeplatetrykkplate. Mener du svinghjulsdemperen, altså den platen som sitter på svinghjulet der clutchen normalt sitter, og som sørger for overføring av motorkraft til drevet? Eller mener du motorkåpen som sitter på innsiden av båten mellom motor og drev, eller mener du drevskjoldet som er festet til akterspeilet på utsiden av båten?

Dette er platen som sitter på svinghjulet som overfører kraften til drevet(..?..). Min båt har midtmontert motor (deplasementskrog) med reduksjonsbackslag RB. Denne overfører kraften til fast aksling gjennom og ut av båten (står i hvertfall i kjempegammel instruksjonsbrosjyre).

Tror jeg ellers har funnet en løsning på dempeplaten men det gjenstår en liten ombygging av denne. Må dreies ned til passe stor dimensjon i forhold til svinghjulet og bores nye hull til innfestingen i svinghjulet.

 

Grunnen til ferskvannskjøling er jo selvfølgelig tilgangen til varme i båten gjennom ferskvannskretsen...... men det finnes jo varme klær også... :sad:

 

Hulda:

Hulda her en slik pumpe som sitter skrudd på veivas remskive. Slangedimensjonen er 32 mm og pumpen kjøler en motor på 165 hk.

Jeg ble fortalt at hvis en slik løsning så måtte jeg fjerne remskiva til fordel for pumpen. Er dette tilfelle? :boxing:

Trodde jo at denne kunne festes utenpå remskiva med ekstra festestag til blokka og at jeg således kunne bruke remskiva til å drive dynamoen.

Motoren har alltid gått som ferskvannskjølt og da er det jo ikke særlig gøy å gå ett skritt tilbake til å ha bare saltvannskjøling med alt det medfører.

 

Hjertesukk!!! Må jo bare si at hvis man har gammelt utstyr / båt så er det ikke enkelt å finne reservedeler i dag. Slike lagre og deler varere jo bare noen få år og så skifter man ut hele sortimentet med alt av nytt som er kommet på markedet.

Link to post

Volvo motorene hadde til tider en dobbel impellerpumpe som ble ble satt i istedenfor den enkle som står der i dag. Men jeg hadde satset på en elektrisk fra Jhonson pump. HJeg hadde et slikt ferksvannskjøle kit til en slik motor som jeg solgte nettop pga plasshensyn. den dobble pumpen forlenger motoren med ca 6 cm og det var ikke ønskelig.

 

Men jeg mener og huske at en slik elektrisk som var til AQ 130 ikke kostet veldig mye på Jhonson pump.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...