Jump to content

Ombygging av Halco 19 frå innenbords motor til utenbordsmotor

ut mot havet

Recommended Posts

Sønnen har kjøpt seg ein Halco 19 med OMC innenbordsmotor og aggregat. Då ingen av oss synest at innenbords bensin motor er noko greit vurderer vi å bygge om båten til bruk for utenbords motor. Har sett at det finst båter av denne typen med utenbords motor og lurer på om det vart levert orginalt frå fabrikk eller om den var ombygd?

Er det nokon som har kjennskap til dette? Er det nokon her på forumet som har teikningar eller annan informasjon om ombygging? :sailing:

ja den finnes originalt både for påhengs og innenbords. Eg har en sånn originalt for innenbords. På min var det påskrudd en brakett til motoren. Får enorm plass inni båten med å gjøre det slik men den blei så baktung eg likte dårlig heile greia. Så for min del blei det å leite fram saga. Skulle eg gjort det igjen idag ville eg heller satt på et nytt bakstykke utenpå båten slik man beholder plassen inni båten og får samtidig redusert støyen ved å ha motoren "bak" båten slik som det er på¨nyere båter.

Men egentlig gjer båten seg best med innenbordsmotor. :giggle:

Forøvrig har båten har en kraftig planingsterskel og går hardt i sjøen og legger seg voldsomt mot vinden så å få meir motorvekt lenger fram og ned ha vært å foretrekke. Men klart det stjeler jo plass om en skal drive fiske f.eks.

Du må ha minst 90 hk påhengs og trimflaps

Redigert av Korsnes (see edit history)
  • 1 år senere...

Har planer om å bygge en Halco 19 om til HT med bakvegg. Skal bruke den til mindre fisketurer med barna på 4 og 7. For å få mere dekksplass tenker jeg å senke glassdelen av overbygget samt flytte det ca 65 cm fram. Vurderer og å legge eik i dørken. Ser Plutonium fraråder brakett så da blir det å sage ut og støpe motorbrunn. Trøster meg med at jeg da får to sitteplasser "på kjøpet". Skal og prøve å flytte vekt fram i båten.

Vil 115 hk og trimflaps fungere? Ønsker å kunne marsje i ca 20-25 knop. Fart er ikke viktigst men mere en stødig båt for fisketurer med høy rekke (bygger den opp der den originalt skrår ned dvs. fortsetter vannrett bakover) Har vurdert Hansvik 18HT og Rana 17,5 samt GH17. Men tror Halcoen kan bli bra med nevnte modifiseringer?

Har et budjett på ca 35.000.- til motor. Tenker på Yamaha fra 90-tallet. Er skeptisk til amerikanerne, men tar mot råd om motortype :smiley:

Snakker vi en kalesje type som skal bygges tak på? er ikkje det litt tungvindt da det finnes HT båter tilgjengelig. Skjønte ikkje heilt den med å senke glassdelen :confused: Joda 115 hk og trimflaps høres meget passe ut. Marsjer finfint i 25-30 knop med den. Sjøl hadde eg 135hk og toppet 38-39 men fant rundt 30 til å være den beste farten. Du trenger antagelig ikkje lage noe nummer utav å flytte så mye vekt framover om motoren skal henge i båten slik du snakker om og du skal ha trimplan. Sjøl har eg tanken under dørken , noen og 80 liter. Begrenser seg litt utvalget da høyden under dekk er begrenset.

Sleng inn en skisse da vel over planen for ombygg

Båten er en cabincruiser. Jeg synes det blir for mye inv.plass på en så pass liten båt når jeg ikke kan stå oppreist. Tenkte å flytte tak og vinduer fram og ned til der plasten går opp foran. Ser du har kritisert båtens egenskaper i annen tråd, bør jeg styre unna? Er litt opptatt av et bra fiskedekke som er stødig. Synes en del HT blir for trang og "sporty"

Med vegg og skyvedør samt eik i dørk og motorbrønn håper jeg båten skal oppføre seg bra i sjøen? Regner med å kaste ut litt av innredningen. I sum blir vel båten fort 50-100 kg tyngre. Har lurt litt på ballast foran.Men tror og trimplan og modifiseringene skal være nok. Har du kjøpt tanken på 80 liter eller er den original?

Syns å huske det var rundt 30 cm høyde under dørken så kjøpte en på maritim 28 høg og 40 bred. Var ingen andre alternativer da den ble kjøpt. Påfyllingstussen stikker opp under motorbrønnen.

Å du skal ikkje ha ståhøgde inni altså, javel ja.

Ja den er ikkje den beste båten i bølger da den er flat og bred samt butt baug. Men eg hadde ikkje trimplan, noe eg meina er et må ha på denne. Prisen å betale for all plassen den har. Den er jo rimelig bred.

• 3 år senere...

ja den finnes originalt både for påhengs og innenbords. Eg har en sånn originalt for innenbords. På min var det påskrudd en brakett til motoren. Får enorm plass inni båten med å gjøre det slik men den blei så baktung eg likte dårlig heile greia. Så for min del blei det å leite fram saga. Skulle eg gjort det igjen idag ville eg heller satt på et nytt bakstykke utenpå båten slik man beholder plassen inni båten og får samtidig redusert støyen ved å ha motoren "bak" båten slik som det er på¨nyere båter.

Men egentlig gjer båten seg best med innenbordsmotor. :giggle:

Forøvrig har båten har en kraftig planingsterskel og går hardt i sjøen og legger seg voldsomt mot vinden så å få meir motorvekt lenger fram og ned ha vært å foretrekke. Men klart det stjeler jo plass om en skal drive fiske f.eks.

Du må ha minst 90 hk påhengs og trimflaps

Vet at dette er en gammel tråd, men lurer litt på hvordan du så for deg å løse dette med å sette på ett nytt bakstykke.

Har du en enkel skisse som viser hva du tenkte på?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...