Jump to content

Alternativ til Volvo vakuumventil ?

crew

Recommended Posts

Etter mye plundring gir jeg opp min Volvo vakumventil.

Den lekker for mye vann.

Har vurdert å føre vannet ut av bordet eller til avløp, men det funker ikke.

Vurderer Vetus vakumventil elle Maritime sin antihevert.

Noen som har erfaringer med disse eller andre alternativer ?

Volvos vakumventil sendte jeg til resirkulering for tre år siden.Håper den ikke forårsaker like mye trøbbel i sitt neste liv. Jeg satsa på å prøve Martec sin plastdings og har ikke angret ett sekund.Til denne tid har den vært helt problemfri.Har snakka med folk som har Vetusventil og har vært like fornøyd.

Hei,

har vetus vakumventil og den har fungert utmerket siden 2002.

Kanskje du begynner å få høyt trykk på sjøvannssiden fordi varmeveksleren begynner å bli tett?

Originalt i min båt er det ingen ventil, men en slange fra toppen av "bendet" som går inn på cockpitdreneringen. Slangen slipper luft inn når motoren stopper, og så kommer det litt vann her når motoren går. Når varmeveksleren begynner å bli grodd så kommer det mer vann. Fordelen med denne løsningen, som fordrer en viss høyde over motoren, er jo at det ikke er noen bevegelige deler/pakninger.

Geir

Jeg har brukt både Vetus og Volvo, begge lakk etter hvert. Jeg har plukket ut innmaten i begge to (en for aggeregat og en for fremdriftsmotor). Fra overløpet på disse ventilene går det slanger i en bue som ender opp og drypper sitt innholdt ned i en plasttrakt. Trakten har en slange som går til drenasje. På denne måten har jeg hele tiden kontroll med at det lekker litt vann. Og når jeg stopper vil luft gå motsatt vei og oppheve hevertvirkning.

På en annen båt jeg var ombord i, hadde motorinstallatør (Tyskland), forbundet kjølekretsen med en 10 mm gjennomføring. På det settet sto det en 'kontrollstråle' ut gjennom hekken.

Tror det er viktig at man har denne kontrollen. Jeg har opplevd at Volvoventiler har grodd igjen av salt og opphørt å virke.

• 2 år senere...

Jeg har akkurat satt inn en ny VP 2003 T i min motorseiler. Har forstått at bruk av vakumventil er for å hindre inntregning av vann, når man slår av motoren. Tidligere stod vakumventil i byssepantry, med avløp til vask, og det syntes jeg ikke er noe smukt....

Nå har jeg lagt den nye eksos slangen i en sløyfe opp mot skutesiden i et skott. regner med at det ikke vil bli mulig å få vann tilbake, når motor stoppes...

Noen som har nnoen erfaring med vakumventil, montering og dens høyde over vannlinjen...?

Jeg har akkurat satt inn en ny VP 2003 T i min motorseiler. Har forstått at bruk av vakumventil er for å hindre inntregning av vann, når man slår av motoren. Tidligere stod vakumventil i byssepantry, med avløp til vask, og det syntes jeg ikke er noe smukt....

Nå har jeg lagt den nye eksos slangen i en sløyfe opp mot skutesiden i et skott. regner med at det ikke vil bli mulig å få vann tilbake, når motor stoppes...

Noen som har nnoen erfaring med vakumventil, montering og dens høyde over vannlinjen...?

Nå har vel ikke vakuumventilen noe med eventuell svanehals på eksosslangen å bestille. Ventilen er for å forhindre at man får hvertvirkning mellom sjøvann inn- og motorens eksosside. Så vær forsiktig der! Hulda har lagt en slange med 180 grader bøy ytterst over vannlijen. Denne slangen ligger og spyler en liten stråle opp i en trakt under gange. Aggeregatet har også en slik slange opp i samme trakten. Dia som vannet går gjennom er ca. 4 mm hos meg. Trakten har en slang til drenering til sjø. En slik løsning som ligger en meter eller så over vannlinjen er enkelt og idiotsikker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...