Lopphavet Startet 22.August.2009 Link til dette innlegget Startet 22.August.2009 Jeg må bruke jerry-kanner for å fylle bensin. Tanklokket er like over en dreggluke full av tau. Jeg bruker en stor trakt og selve fyllingen er uproblematisk frem til tanken er full. Da blir det uten unntak mye søl med overfylling fordi det er umulig å få noen indikasjoner på at tanken nærmer seg full. Trakta blir ofte halv av bensin og det renner rett ned i dreggluka når trakta trekkes opp. Det medfører skylling med mye vann for å bli kvitt sølet. Finnes det noen remedier/triks for å unngå dette? Har tenkt på å lage en form for lang pinne gjennom filteret i trakta og hvor det er festet en liten flottør på, i underkant av trakta. Når bensinen kommer opp i påfyllingsrøret skyves da pinnen oppover i trakta og det gir meg indikasjon på at nå er det fullt. Jeg er neppe alene om slike små problemer i hverdagen og tips tas i mot med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Lag deg en peilepinn om du ikke har. Så lager du et merke på pinnen som indikerer noenlunde full tank. Så er det bare å ta det med ro på slutten når tanken nærmer seg full, og peile med jevne mellom rom. Fungerer selvfølgelig bare om tanken befinner seg rett under tanklokket. Redigert 22.August.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Dedt er noe av problemet. Fra åpningen er det langt ned og skrått, til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Da ble det noe verre ja Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Syns du burde legge inn en giver i tanken, og instrument plassert slik at det er lett synlig. Du har vel bruk for å vite hvor mye som er på tanken under gange også? Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Krabbi Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Til motorsager finnes det en type bensinkanne med en praktisk tut. Den er selvlukkende. Du setter den ned til påfyllingshullet,så må du presse ned for å få den til å åpne seg. Når tanken er full stopper strømmen av seg selv. Når du drar opp så lukker ventilen seg automatisk. Disse passer ikke på jerrykanner da men kanskje på andre plastkanner... Bare en ide Redigert 22.August.2009 av Krabbi (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt... Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-(( Link to post
Heltpropell Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg har samme båten som deg..jeg slår på tenninga når jeg fyller bensin slik at jeg kan kikke frem på bensinmåleren når det nærmer seg fullt..da tar jeg det litt med ro :) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Å ha tenningen på under bunkring av bensin, er vel stikk i strid med alle gode råd om hvordan unngå båtbrann! Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Heltpropell Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 (redigert) Å ha tenningen på under bunkring av bensin, er vel stikk i strid med alle gode råd om hvordan unngå båtbrann! Vel..det er nå slik jeg gjør det avogtil iallefall..påfyllingen er på utsiden av båten på utsiden av kalesje og det er godt med lufting..og vekke fra el utstyr. Redigert 22.August.2009 av Heltpropell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Likefullt er det et dårlig råd å gi....... Skiltingen på alle marinaer (iht § 27 i forskrift om anlegg som leverer motordrivstoff, DSB) angir at tenningen skal være avslått under fylling av bensin. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Heltpropell Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Vel da trekker jeg rådet mitt Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg har det samme problemet, men det er ikke så vanskelig å unngå å søle. Har du utlufting fra tanken?? Da hører du på intensiteten av lyden om du nærmer deg fullt. Jo fullere tank, desto høyere intensitet på lyden. I det lyden i lufteventilen kutter ut, er tanken full, og du fyller bensin i slangen på vei opp til påfyllingslokket.. Funker hos meg Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Regner med den store trakta du benytter ved fylling kun benyttes til fylling av båt. Bør ikke være store problemet å fikse en liten macgyver-løsning med flotør som indikerer når tanken (røret fra tanken) er full. Har du filter i bunnen av trakta bør det vel også være mulig å lage en separat "instrument" som gir deg beskjed om å redusere tilførsel av det flytende gullet vårt... Ellers kjenner jeg godt igjen problemstillingen, med tommeltottene mine har sålangt gjort at jeg stopper underveis når jeg merker at ting begynner å bli veldig dyrt. Prøver å se neddi hullet, riste litt på rumpa så båten følger med og se om jeg hører noe... Med mindre jeg kjører båt med rød plasttank. Jerry-kanne-løsningen er og blir slitsomt. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
CSL Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Mange forslag om en slags flotør av noe slag. Dette bør jo gå greit å fikse. Alternativt kan du jo planlegge litt. Sjekke hvor mye det er på tanken før du begynner å helle max på. Er det plass til 15 liter til er det dumt å sette en 20-liters kanne over og helle i vei. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Grand Banks jr Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Kan du ikke bare lage en "by-pass" løsning for strøm til måleren, som gjør at du slipper å ha på tenningen for å ha et måleinstrument som virker? Er jo bare en ledning som skal til, med bryter... Måleinstrumentet trenger jo ikke tenning, kun strøm... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.