Jump to content

Hvordan unngå overfylling av bensin?

Lopphavet

Recommended Posts

Jeg må bruke jerry-kanner for å fylle bensin. Tanklokket er like over en dreggluke full av tau.

Jeg bruker en stor trakt og selve fyllingen er uproblematisk frem til tanken er full. Da blir det uten unntak mye søl med overfylling fordi det er umulig å få noen indikasjoner på at tanken nærmer seg full. Trakta blir ofte halv av bensin og det renner rett ned i dreggluka når trakta trekkes opp. Det medfører skylling med mye vann for å bli kvitt sølet.

Finnes det noen remedier/triks for å unngå dette?

Har tenkt på å lage en form for lang pinne gjennom filteret i trakta og hvor det er festet en liten flottør på, i underkant av trakta. Når bensinen kommer opp i påfyllingsrøret skyves da pinnen oppover i trakta og det gir meg indikasjon på at nå er det fullt.

Jeg er neppe alene om slike små problemer i hverdagen og tips tas i mot med takk.

Til motorsager finnes det en type bensinkanne med en praktisk tut. Den er selvlukkende. Du setter den ned til påfyllingshullet,så må du presse ned for å få den til å åpne seg. Når tanken er full stopper strømmen av seg selv. Når du drar opp så lukker ventilen seg automatisk. Disse passer ikke på jerrykanner da men kanskje på andre plastkanner... Bare en ide :smiley:

Redigert av Krabbi (see edit history)

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Jeg har det samme problemet, men det er ikke så vanskelig å unngå å søle. Har du utlufting fra tanken?? Da hører du på intensiteten av lyden om du nærmer deg fullt. Jo fullere tank, desto høyere intensitet på lyden. I det lyden i lufteventilen kutter ut, er tanken full, og du fyller bensin i slangen på vei opp til påfyllingslokket..

Funker hos meg :smiley:

Regner med den store trakta du benytter ved fylling kun benyttes til fylling av båt. Bør ikke være store problemet å fikse en liten macgyver-løsning med flotør som indikerer når tanken (røret fra tanken) er full.

Har du filter i bunnen av trakta bør det vel også være mulig å lage en separat "instrument" som gir deg beskjed om å redusere tilførsel av det flytende gullet vårt...

Ellers kjenner jeg godt igjen problemstillingen, med tommeltottene mine har sålangt gjort at jeg stopper underveis når jeg merker at ting begynner å bli veldig dyrt. Prøver å se neddi hullet, riste litt på rumpa så båten følger med og se om jeg hører noe... Med mindre jeg kjører båt med rød plasttank. Jerry-kanne-løsningen er og blir slitsomt.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Mange forslag om en slags flotør av noe slag. Dette bør jo gå greit å fikse.

Alternativt kan du jo planlegge litt. Sjekke hvor mye det er på tanken før du begynner å helle max på.

Er det plass til 15 liter til er det dumt å sette en 20-liters kanne over og helle i vei.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Kan du ikke bare lage en "by-pass" løsning for strøm til måleren, som gjør at du slipper å ha på tenningen for å ha et måleinstrument som virker?

Er jo bare en ledning som skal til, med bryter...

Måleinstrumentet trenger jo ikke tenning, kun strøm...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...