Jump to content

Volvo P 71A, gløding tapper ned batteriene

kjello

Recommended Posts

Sitter her og lurer på om det kan være noe galt med strømmen ombord i båten min.

Jeg har en Volvo P 71A med forvarming av innsugingslufta.Når jeg bruker glødingen

tapper den ut så mye strøm at når glødingen er ferdig så har jeg ikke strøm

til å starte med på startbatteriene. Jeg har en bryter som kobler sammen forbruk

og start og denne må jeg bruke for å få startet.

Jeg fikk problemet i ferien i år og trodde det var batteriene som var ferdige.

Kjøpte nye i ferien men det samme oppsto etter noen starter.

I dag var jeg ute i båten og demonterte glødeelementet og målte det med multimeter

men det var ingen feil på det.

Jeg fant derimot ut at motorblokka var strømførende.

Denne motoren er topolt elektrisk systerm på men når jeg målte mellom gløderele og

motorblokk så fikk jeg 10.8 volt spenning.

Det skal vel ikke vere spenning mellom blokk og plusspole i et topolt system?

Ledningene til gløding går fra starter,minus direkte og pluss via rele.

Kan det være overslag i starter som er feilen?

Må bare innrømme at to-polede systemer har jeg ikke særlig rede på. Det slår meg likevel at om du har fått ei minusførende motorblokk skal vel ikke det bety at den tapper strøm. Et enpolet anlegg har jo minus på blokka. Kanskje jeg er på jordet nå,men for at du skal tappe batteriet må pluss og minus kortsluttes et eller annet sted, og såpass kraftig at gløding i tillegg tapper batteriet ned i kjelleren. Kanskje utladningen skjer så snart du setter på hovedbryter. Det er en enkel test for å finne det ut. Sett på hovedbryter,men la abselutt alle forbrukere være avslått. Med multimeter måler du over ei tid om batterispenning faller.Gjør den det så er noe galt allerede før gløding settes på. Du kan også ta av minuskabel på batteri og sette multimeter eller prøvelampe mellom batteriets minuspol og kabelen som er tatt av.Du skal ikke ha utslag/lys da heller hvis alt er ok. Siden alt forbruk skal være avslått får du ikke testet om anlegget lekker etter at forbrukere er slått på. Samme test kan gjøres på enpolet anlegg.

En to-pols dynamo har vanligvis (B-) minusen tilkoblet minus hovedkabel på starteren.

Sjekk at det ikke er dynamoen som har krypstrøm/overslag ved å koble fra dynamoens minus tilkoblingg (B-).

Mål deretter om du fortsatt har spenning mellom blokk og pluss. Hvis du ikke har spenning så ligger sansynligvis feilen i dynamoen din.

Lykke til !!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hei og god dag alle sammen!

Har tenkt litt på det som mateco skrev i går og det er en ting jeg ikke forstår. Dette problemet oppstår når jeg gløder

motoren. Jeg kan sitte og se på voltmeteret. I starten av glødingen står det på 12.8 volt men etter ca15 sek siger

det ned til ca 11.2 volt. Jeg skal gløde iføge boken i 50 sek.,men fra 15 til 50 sek. ligger batteristrømmen på ca 11.2.

Når jeg så slipper glødingen og skal snu startnøkkel til start da er det ikke strøm nok til å starte.

Kan all den strømmen som her "forsvinner" gå ut i blokka via B- kabelen til dynamoen? Jeg har trossallt

220 A batterispenning så det er snakk om store mengder.

Har vert inne på tanken at det kansje kan vere isolasjonen i glødeelementet som er for dårlig, men målte med

ohm-meter i går og det var ingen kontakt mellom gods og element på kalt element. Kansje noe skjer når det blir oppvarmet?

Tror først du må prøve ig finne ut av forskjellene på V, A, At osv for her ble det sandelig mye rart og det du skriver gir strengt tatt ikke noe mening.

Men om jeg legger godsiden till og tolker virvaret i beste mening kan man vel si at du tapper ut 220At i løpet av 50s, for og få til dette vil strømen måtte være så stor at et batteri ret og slett da ville eksplodert. Tror nokk heller at batteriet er krafrig svekket eller ikke opladet (ødelagt).

At spenning synker til 11 volt ved gløding er ikke unormalt.Sjekk polsko og kontakter til starter.Jeg skjønner heller ikke at om du har spenning på blokka skulle vel ikke det ha betydning,men skal være forsiktig her da to-polet anlegg er litt i gråsonen for meg. Jeg går ut fra at du mener 220 ah.12,7 volt før gløding bør jo tilsi at batteri er på topp.

Jeg skal sjekke polsko og kontakter til starter når jeg reiser ut i båten igjen. Har en liten mistanke til hovedstrømbryteren også. Går mye strøm gjennom den når det glødes

og mere når starteren skal kobles inn. Batteriene er nye og ladespenningen er på 14.4 volt under gange så at feilen er der tror jeg at jeg kan utelukke.Det første jeg vil

gjøre er å koble forbi hovedstrømbryter for å se om det er den og så får jeg ta det derfra etterpå.

Jeg tror du har dårlig kontakt mellom batteri og startmotor.

Ja jeg hadde nok det. Var i båten nå og koblet forbi hovedstrømbryteren til starteren,glødet opp i 50 sek. og startet.

Allt iorden. Er nok bryteren som ikke gir nok gjennomstrømming til starter.

Dette er en bryter av typen Blue Sea og nå kommer spørsmålet om det er mulig å få fatt i ny eller om det er mulig å demontere

og pusse opp kontaktflatene i den jeg har. Har allerede vert inne på sidene til bluesea og kikket,men jeg fant ikke denne bryteren

i sortemanget. Den er vel gått ut og blitt erstattet av en ny. Jeg får ta kontakt med dem for å finne ut hva jeg kan erstatte den med.

Noen der ute som vet om en norsk forhandler for Blue Sea produkter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...