Austevollfisker123 Startet 22.August.2009 Del på Facebook Startet 22.August.2009 Hei jeg er en gutt på 13år. jeg driver med hummer fiske en uke eller 2 i oktober. jeg pleier å bruke dobble skotteteiner og hjemme ladge netting teiner med 3rom, en 3kalver innover i teinen, den funger som en lang vei, som stopper. har fått rundt 20hummere i de teinene på 1år. bruker også gode gammle tønneteiner, har fått mest hummer i tønneteine mine, henn imot 40-50 hummere på 2år. også bruker jeg masse garn (anbefaler lyr eller troll garn!) MEN spørsmålet mit er: som dere vet fisker jeg hummer :) , min metode er å dra teine opp til berge eller uren osv, jeg får masse hummer på den måten, men lurer på om noen har noen tips? jeg prøver gjerne ut tipsene og gir feedback etter på! og et ekstra spørsmål: funker europris teinene noe bra? jeg fisker til krabbe som jeg lever om sommeren, og lurer på om europris teine bare faller sammen hvis de får en liten trøkk. tenker å sette dem i line, kanskje teste med 10teiner i en sleng og se om det lønner seg. noen som vet noe mer om de type teiner?? eller kanskje noen andre billige brae teiner? og jeg bruker å sette lyregarn langs fjellberg får mye fisk, noen som pleier å bruke andre måter som funker bra?? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 Hummer er et nattdyr. De går på jakt om natta, og om dagen ligger de i hulen sin. Hvis du finner et sted hvor det har gått et ras, så kan det være rene "hybelhuset" for hummer, og hvis det er flat bunn utenfor raset (sjekk på ekkolodd) så er det der jeg hadde satt teinene mine. Sitér dette innlegget Link to post
Austevollfisker123 Svart 22.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2009 ja. har erfart at vis jeg drar de opptil får jeg mest hummer, noen ganger får jeg mer hummer en de som bruker 50-100teiner, fordi jeg har sjansen til å komme meg helt opptil berget:) mens de bare dumper 10 i slengen rett uti!:) takk for svar skal prøve det du sa, og gi deg feedback!! svarer sikkert rundt tirsdag onsdag!!! Sitér dette innlegget Link to post
laeluks Svart 22.August.2009 Del på Facebook Svart 22.August.2009 takk for svar skal prøve det du sa, og gi deg feedback!! svarer sikkert rundt tirsdag onsdag!!! HMMMM!!!! Nå skal ikke jeg opptre som politi, men alle som fisker etter hummer bør sette seg inn i de lover som gjelder: På kyststrekningen fra svenskegrensen til og med Sogn og Fjordane fylke er det tillatt å fange hummer i perioden fra 1. oktober kl 08.00 til og med 30. november, mens fisketiden for resten av landet er fra 1. oktober kl 08.00 til og med 31. desember. Videre er det kun lov å fiske hummer med teiner. Og disse skal ha en fluktåpning på 60 mm slik at hummer under minstemål kan komme seg ut. Garn og andre redskaper som torskeruse etc er ikke tillatt! Ulovlig fiske kan straffes med inndraging av fangst samt bøter! (Og kystvakten har vært meget aktiv etter tjuvfiskere i sommer...) Alt dette og mere til står m.a på sidene til Fiskeridirektoratet (www.fdir.no) ....så jeg tror ikke at du, Austevollfisker, kan gi svar tirsdag eller onsdag... Og jeg jobber verken i politiet, fiskeridirektoratet, mattilsynet eller noen dyrevernorganisasjon... Jeg er kun interessert i at vi alle gjør vårt til at vi bevarer hummerbestandene til gode for oss alle i framtiden... Lars Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Hei jeg er en gutt på 13år. jeg driver med hummer fiske en uke eller 2 i oktober. HMMMM!!!! Nå skal ikke jeg opptre som politi, men alle som fisker etter hummer bør sette seg inn i de lover som gjelder: På kyststrekningen fra svenskegrensen til og med Sogn og Fjordane fylke er det tillatt å fange hummer i perioden fra 1. oktober kl 08.00 til og med 30. november, mens fisketiden for resten av landet er fra 1. oktober kl 08.00 til og med 31. desember. ....så jeg tror ikke at du, Austevollfisker, kan gi svar tirsdag eller onsdag... Nå står det jo her at han fisker en uke eller to i oktober så da skulle han vel være på den sikre siden. Når det gjelder å gi svar på tirsdag eller onsdag så regner jeg ikke med han tenkte på hummer, men heller svar på eventuelle innlegg som måtte komme her. Sitér dette innlegget Link to post
Austevollfisker123 Svart 23.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2009 hehe, jeg fisker ikke ulovlig etter hummer! men hva jeg mente med svaret var at jeg skulle teste det ut, se hva jeg får og kaste det uti hvis det er hummer jeg er helt enig at vi må regulere hummer fiske , men tror også det kan ha noe med varmen i vannet å gjøre at vi ikke får så mye hummer! pågrunn av at da min oldefar var liten fikk de ikke en eneste hummer, så når pappa var liten fikk de masse, og nå får vi nesten ingenting. noen sammenheng??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.