Tjukkholm Startet 22.August.2009 Link til dette innlegget Startet 22.August.2009 Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Wesling 16 med Tohatsu 90 hk. Motoren er fra 1992 og fungerer bra. Har hatt båten i en uke nå og har brukt den nesten hver dag. De siste dagene har derimot powertrimmen begynnt å fuske. Den virker kunn når jeg kjører, da med noe turtall på motoren. Når jeg kommer inn i havna så virker den ikke. Jeg får da heller ikke løftet motoren ut av vannet, jeg lurer på om det kan gjøres på en manuell måte? Jeg hører releet klikker når jeg trykker på trimknappen når jeg ligger stille med tenningen på. så det er iallefall strøm dit. Noen som vet hva som kan være feilen? Litt rart at den bare fungerer når jeg kjører synes jeg.. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Suzumar Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Sikker på at du har nok strøm? Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 22.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Ja, var inne på tanken om det kunne være grunnen. Ladet opp batteriet i dag og det var akkurat som før. Byttet også batteriklemmene da de gamle var rustne og hadde så grease på polene. Kan det være releet som er dårlig? Kan det være defekt selv om jeg kan høre det klikker? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Suzumar Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Ja, det kan det. Men da burde det heller ikke virke under fart. Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Nei det er litt rart at den bare virker under fart. Er det noen andre muligheter for å senke /heve motoren uten å bruke powertrimmen? Har ikke instruksjonsbok. Er det mulig å laste ned instruksjonsbok et sted på nettet? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Lars K Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det skal være en skrue på siden av motorfestet du kan løsne for å løfte den opp manuelt. Mulig den skulle vært luftet? Dvs. løsne skruen,dra motoren opp og ned flere ganger og etterfylle. Sånn gjorde jeg det på min Yamaha etter tips herfra hvertfall. På min motor måtte du skru med klokka for å løsne den. Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Var ute å prøvde den en tur nå i kveld. Nå er den helt død, virker ikke under fart. Jeg må nok ta båten på land for å sjekke ting nærmere. Kan det være vanninntregning i tiltmotoren? Kan den isåfall reddes? Det kan vel også være børstene eller brudd i ledning? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
NBF16 Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Her finner du instruksjonsboka: http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/...003-11039-8.pdf Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Er oftest trim/tilt releene som ryker,har du prøvd å bytte plass på dem?eller åpnet dem? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Tjukkholm Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Det kan virke som om de er defekte, men jeg hører de klikker begge to når jeg bruker bryteren. Kan de være defekte begge to da? Og bli defekte samtidig? Alt virker når motoren har turtall.. Men jeg skal ta opp båten om ikke så lenge så jeg får gå litt grundigere til verks med feilsøkingen. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
daain83 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Hvis et rele er dårlig så kan det mange ganger funke å slå på dem, så klikker de inn. Min tanke her er vibrasjonene fra motoren på høyt turtall er nok til å "slå" dem inn? Og da ikke på lavt? Bare min tanke, kan prøve å slå på dem når du ligger stille...? Dette da kun for å se om det er det som er feilen, om det funker så må de jo byttes. Er ikke så dyre affæren mener jeg. Hørte nettopp på pris til Mercury, mener det var et par hundrelapper=) Sitér dette innlegget Link to post
Tjukkholm Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 ja det kan vel være like greit å bytte de. Jeg mistenker børstene på tiltmotoren, børstesettet koster 3600,- Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.