Jump to content

spørsmål ang ballast, rigg, flaps på viksund 27 colombi fra 1980


KnutIvar@home

Recommended Posts

hei, har i flere tråder (ikke bp tråder men her : tråd om seilføring) sett at det oppgis og være 50 kg ballast som standard i 27 fot colombi med liten rigg.

når jeg ser i dokumentasjonen som ligger ute på nettet her så står det 3 alternativ motorbåt : 400 kg liten rigg : 400 kg og stor rigg: 1000 kg. (finnes her:viksund27 colombi )

 

jeg lurer også på om det er noen som har rigget med liten rigg. er det mulig og få se bilder av hvordan mast er festet, støtte stolpe i cabin eller går masten helt ned i kjølen? om noen har og laste opp?

 

jeg har selv en 27 colombi som ikke er rigget med seil. det slår meg at det skal utrolig mye til før det slår vann inn på dekk, står en ute og styrer er båten rimelig behagelig i sjø.

men under dekk syns jeg at det kan bli direkte ubehagelig slingring på den. dette har jo med oversikt og hvor høyt en står i båten.

 

den er vel også bygd slik at seil skal holde den i ro så kanskje slingre kjøler kunne vært noe og tenkt på?

 

har min da 50 eller 400 kg ballast. og hvor er den eventuelle ballasten fordelt om det er 50 eller 400 kg?

 

er det fordel aktig å legge i mer ballast selv om en ikke har rigg montert.? i forhold til slingring og fart.

 

om noen har støpt/montert flaps på sin viksund , ønsker jeg også å høre erfaringer med dette, effekten ,fartsøkning, hvordan endret den seg ellers i sjøen med f.eks når en går unna været. hvordan ble selve flapsen montert/støpt på. mål osv.

 

har postet en lignende tråd ved viksund båtpraten (se første link), men virker ikke som det er så veldig mye aktivitet i det forumet

ble mye spørsmål. i en tråd. mottar svar på alle mine spm med takk :-)

Link to post

Min Viksund Columbi har flaps montert, men dette er nok originalt fra fabrikket etter hva jeg forstår. Båten ble levert med største motoralternativ, 54hk Ford Sabb. Så da trengte den nok litt ekstra bæreevne akterut for å utnytte denne motoren. Jeg har nå byttet ut motoren med en nyere variant, en Ford FSD på 70hk. Men gear og propell er de samme, så farten er også den samme som før. Toppfart 11knop, marsjfart 7-8 knop. Båten er såpass tung i sjøen at jeg ikke føler at flapsen påvirker den spesielt negativt, men siden jeg ikke har prøvd den uten flaps så har jeg ikke så mye å sammenligne den med...

 

Angående ballast så tipper jeg min er utstyrt med minimum 400 kg, ut fra størrelse og utforming. Dette selv om den aldri har vært rigget. Med rigg skal det være en støtte innvendig foran bordet, hos meg er det markert et punkt i dørken hvor denne støtten skal stå. Standard ballast er ren betong, ballast for stor rigg har i tillegg en mengde stål støpt inn for ekstra vekt. Forøvrig en båt som ruller mye pga den dype kjølen (1,2m), Men som aldri føles utrygg uansett vær. Men ubehagelig, det kan det bli hvis været er ille nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
farten er også den samme som før. Toppfart 11knop, marsjfart 7-8 knop. Båten er såpass tung i sjøen at jeg ikke føler at flapsen påvirker den spesielt negativt, men siden jeg ikke har prøvd den uten flaps så har jeg ikke så mye å sammenligne den med...

 

Da forstår jeg det slik du har en 27 foter?

 

en dag du går forbi båten med tommestokk i hånden og et foto apparat i den andre :-) ville jeg blitt veldig glad for opplastet bilde og målsetting., er jo veldig trygt med noe som er bygget originalt.

jeg marser på 6 til 7 knop ca en halv knop ekstra med og øke turtallet.

 

og da skjønner jeg det slik ang mast, at denne festes i taket og kun en støtte innvendig?

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en Viksund 27 Columbi 1979. Denne båten var forberedt for rigg. Jeg hørte aldri at det var noen stor/liten rigg til disse, men det jeg er sikker på er at ballasten utgjorde 700 kg betong. Jeg vil tro det kanskje har vært litt forskjellig ballast fra år til år på disse båtene.

Kan ikke tenke meg at flaps har noe for seg på denne båten annet enn ved bruk av motor. Største motorisering jeg har hørt om var en som Viksund selv utstyrte med en FordSabb 2704 ET 180hk. Der var det vist benyttet flaps, men den må jo ha ridd noe veldig på kjølen.

 

Litt til høyre for senter av midtgangen (senter i forhold til båtens bredde) var det skjært ut en bit av dørken (ca 6-7 cm diameter). Tok jeg bort denne kom det til syne en tverrgående aluminiumsprofil med et boret hull med foring i. Jeg antar dette var bunnfeste til masten.

 

Jeg rigget aldri båten, men da jeg solgte den til en fra Torshavn på Færøyene kjøpte han med en brukt mast han fant i Danmark. Han gikk med båten til Hanstholm i Danmark og tok deretter med seg mast og båt som dekkslast på en fraktebåt over til Torshavn. Siden har jeg ikke hørt noe,men så bilde av en Viksund 27 Columbi med rigg tatt i Torshavn noen år etter at jeg solgte den. Går ut fra at det var samme båt, men nå med rigg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
en dag du går forbi båten med tommestokk i hånden og et foto apparat i den andre :-)

 

Har en 27 Columbi fra 1978 ja.

 

Ikke lett å fotografere en svart flaps når båten ligger i sjøen! :wink: men hvis du sender meg en mailadresse på IM så kan jeg se hva jeg finner av gamle bilder med båten på land! Om ikke så må jeg ha den opp i høst for å montere en badeplattform jeg har fått lagd, så om ikke før så kan du i alle fall få bilder da!

 

Flapsen er 160cm bred, og 20-25cm ut fra bakerste punkt. Dvs at sidene fremover er ca 79cm på hver side. Hjørnene bak er kuttet skrå 15-20cm inn fra hver side, og sidene på flapsen skråner faktisk litt inn forover. På oversiden at flapsen er det plastret inn tre platebiter på ca 10x20cm, stående som forsterkning mot skroget (10cm opp, 20cm bak). Selve flapsen er vel rundt 20mm tykk. Når båten ligger på sjøen ligger flapsen ca 15cm under vannlinjen. Da burde du ha alle vitale mål...

 

Som sagt så lar båten seg presse opp til 11 knop, men den er på ingen måte trivelig i den farten! Hekkbølgene er voldsomme, og båten er overfølsom på styringen. Men å marsje på 7,5 til 8 knop går helt greit! Og det er jo en helt OK fart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Har en 27 Columbi fra 1978 ja.

 

Ikke lett å fotografere en svart flaps når båten ligger i sjøen! :wink:

 

helt topp index, ingen hastverkmed bildene heller da :-) blir pent vinter arbeid på meg det og støpe på flaps. blant alt annet jeg skal gjøre med båten i vinter.

 

jeg jeg har vel i grunnen fått de opplysninger jeg trenger hva trim flaps angår nå. greit at det er utprøvd på forhånd slik at en ikke driter seg ut med selv komponerte greier hehe.

Link to post

Jeg tror du uansett bør plastre den inn for å få festet den skikkelig. Det blir ikke mye anlegg for en skrudd flaps sånn som skrogformen er. Min tipper jeg er laget av kryssfiner som er plastret inn, men en Divinycell plate med mange lag duk på begge sider er kanskje tryggere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...