Jump to content

Tur i snekka i dag, Yanmaren døde og masse vann i motorrommet?


JonasBårdsen

Recommended Posts

Hei, har ingen peiling på dette så håper dere har det. I dag var vi i båten. Det er mine foreldre sin båt som ikke har særlig peiling. Jeg vet det er en yanmar. Etter en halvtimes kjøring gikk den tom for diesel så vi fylte på og fikk startet. Det var en rar lyd, nesten som på viftereim på bil som gikk over etter noen minutter. Båten begynte å dø og lage rare lyder. Selvom gassen var på full gikk båten tregere og tregere og døde. Det viste seg at hele motorromet var fullt av vann. Vi øste og startet etter 3 minuttersprøving å starte. Da gikk den bittelitt før det hørtes ut som den ble helt kvelt, mye mer enn første gang den stoppet. Når vi vred om nøkkelen igjen kom det et høyt pip som en alarm og båten ville ikke gå. Vi trenger hjelp!

Link to post

Dette er helt sikkert en dieselmotor av eldre årgang som f. eks. 2QM20 eller 3QM30. elller lignende.

Disse motorene må luftes når de har blitt kjørt tomme for diesel. Har du instruksjonsboka så forteller den fremgangsmåten.

I praksis går det ut på å benytte den manuelle vippearmen på diesel fødepumpen og pumpe diesel fra tanken og fremover mot motoren samtidig som man løsner koblingspunkter langs dieseltilførselen for å få vekk luft som ligger i systemet. Man begynner gjerne å lufte grovfilteret(det første etter tanken) når det ikke kommer mer luft ut lufteskruen på dette jobber man seg videre til finfiltre, dieselpumpe og på disse motorene til slutt på selve tilkoblingen av dieselrøret på dysen/injektoren.

 

Jeg har ikke sjekket, men det kan være det ligger instruksjonsbok i dokumentarkivet-motor her på BP.

 

Når det gjelder vannet så kan det være en lekkasje på kjølesystemet eller rett og slett et annet sted i fra.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg var for mange år siden på tur med min nye SAga 24.Yanmar motor 3 HM tror jeg det var.Brått begynte motoren å sakke seg ned.Opp med luka ,Halve motorrommet fullt av vann og eksos.Fant omsider ut at eksospotta hadde gått opp in en langsgående søm eller sveis.Potta var laget helt i gummi.Husker ikke fabrikatet,men den var laga i Canada.Så var det først en langvarig pumpejobb.Heldigvis hadde jeg med meg et utvalg skruer og en syl som ble brukt som bor.Jeg fikk satt i en stor plateskrue,og jommen holdt så jeg tilogmed kunne kjøre for fullt hjem igjen !

Det er vel ikke samme syka du har fått på motoren eller eksospotta ?

Det kom ny potte fra Saga omgående !

 

Hilsen Gutek

Link to post
Kan vannet ha gjort mye skade? Og er det at vi ikke lufta motoren som gjorde at den stoppet eller vannet?

 

Vannet har ikke gjort noen skade inne i motoren dersom det ikke kom inn luftfilteret.

 

Kan du beskrive motortype og hendelsesforløp litt bedre så er det litt enklere å kunne være bombastisk. Du skriver at dere gik tom for diesel, dernest at det var vann i motorrommet. Sto dette vannet høyt?

Hvis det kom vann inn luftfilteret så ville du neppe klart å starte den igjen. Dette kan du også finne ut ved å sjekke motoroljen. Er den sort har ingen skade skjedd. Er den grå/hvit så bør dere starte arbeidet med en gang. Luft dieselsystem, skift olje og filter og kjør den varm. Skift deretter motorolje og filter på nytt. Det kan ha skadet dynamo/starter på litt lengre sikt, samt elektriske kabler. Det essensielle er hvor høyt vannet sto.

 

Når dere hadde fylt diesel og fikk "litt start" på den igjen, kunne du se om det lekk vann noe sted fra motoren ? (Hvis dette er en saltvannskjølt gammel motor så er det mange potensielle steder den kan lekke).

Er frostpluggene på plass, eller ser du noe sted på motoren hvor det er et rundt hull rett inn i blokka(3-5cm i diameter)? Sjekk alle slangeklemmer. Luft dieselsysemet og se om det lekker noe sted når du får start på den.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...