bib_ak Startet 23.August.2009 Link til dette innlegget Startet 23.August.2009 Har lest flere innlegg her om hvordan man justerer lufteskruen på utenbords påhengere - men èn ting er uklart for meg - hvordan justerer man f.eks. en 3 sylindret 2 taktsmotor med 3 forgassere? Om jeg kjører på èn sylinder av gangen blir jo tomgangen så ujevn at det er uråd å justere. Om jeg kjører alle 3 samtidig er det ikke lett å avgjøre hvem som skal justeres! Håper noen forstår hva jeg prøver å spørre om... Tips på god framgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Tror at det finnes et hjelpemiddel som måler vakuum på hver forgasser. På en eldre yamaha 75 hk skulle lufteskruene ha litt forskjellig åpning. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 23.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Noe mere info om dette verktøyet? Navn og hvem som selger f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Dette kan du enkelt lage selv ved hjelp av gjennomsiktige tynne plastslanger, lag deg tre u-rørs manometere på en treplate, bruk f.eks farget væske i dem... noen bruker rød gearolje eller frosvæske.. Kalibrer "instrumentet" slik at alle væskesøylene er like, koble de løse slangene fra hvert u-rør til hver av forgasserne og fyr opp... juster til du har samme vakuum på alle... med mindre det er spsesifisert noe annet i manulaen.. Dette er meget nøyaktig og ikke minst rimelig..... selv har jeg brukt dette med godt resultat på gamle motorsykler.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bib_ak Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 God ide Sydvesten! Det jeg ikke skjønner er hvor du kobler på forgasseren? Har jo bare 1 nippel, og det er "bensin inn" - gasseren må jo være i funskjon for å måle noe? Beklager, er litt dårlig på slikt... Takker igjen for et supert fora! :) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Finn plastrør som har samme diameter som forgassere. Bor ut hull og stikk slangen inn til ca midten av røret. Det vil dannes et undertrykk i røret som du kan måle. Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Å som jeg sulle ønske at noen tok seg tid til å svare litt mer utfyllende... Beklager Allan E, men tipset ditt skjønner jeg null og niks av: Hvor skal jeg stikke røret inn? Der hvor luftfilteret er festet? Må det ikke være 102% tett? Bore hull og stikke ny slange inn? Må ikke dette også være 102% tett? Skal det store plastrøret være tett i bakkant? Hvor langt skal det være? Har vel litt tungt for det jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Har aldri set eller hørt om noen som bruker synkroniseringsverktøy på påhengere. Det som teller der er at alle tre forgasserspjellene er like på tomgang , (får å få en jevn tomgang) Da løsner vi skruene på siden av spjellakselen og lar spjellende dette helt til de er lukket mot forgasserløpet, så strammer vi spjellakselskruene forsiktig til og forgasser spjellene er riktig. OBS en del av disse skruene er lings. Men etter dette så må pikup punkte justeres for å få riktig tenning`s kurve når spjellene skal begynne å åpne, Dette er forskjelig fra motor til motor. Noen ganger så er hullet til spjellakselen så slitt at akselen forandrer stilling under på drag av gassen, Da kan det være vanskelig å få motorn til å gå pent på lavtmellomregister ( Her hjelper det med erfaring). Når dette er gjort så justerer man tomgangs hastighet og tenning på fullgass for å få motorn riktig sat opp. Phuu Bernt Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 bernt - så du justerer ikke blandingen luft/bensin i det hele tatt? Eller er det dette du mener med "justerer man tomgangs hastighet og tenning på fullgass"? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jo vi justerer blandingskruene men da tar vi utgangpunkt i hva manualen sier + - en halv til 3/4 runde. Hva slags motor er det du har? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jo vi justerer blandingskruene men da tar vi utgangpunkt i hva manualen sier + - en halv til 3/4 runde. Hva slags motor er det du har? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Yamaha 50DETO - altså en 50 hk fra 1990. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Har lest flere innlegg her om hvordan man justerer lufteskruen på utenbords påhengere - Om jeg kjører alle 3 samtidig er det ikke lett å avgjøre hvem som skal justeres! La motoren gå på ALLE sylindere, juster EN forgasser om gangen..... du vil høre hvordan motoren reagerer Krever litt tålmodighet da en gjerne må gå litt frem og tilbake imellom forgasseren... men det går ganske greit, sjekk opp hva manualen bruker som GRUNNINNSTILLING, juster kun 1/8 > 1/4 omdreining om gangen, vent litt så motoren rekker å reagere, det gjelder å finne DET punktet der motoren går lettest ( kjappest på tomgang ), tomgangen må muligens justeres underveis og etter ( er egen justering skrue ) ...... Har pr dags dato ikke sett noen luftmengde måler beskrevet bruk i noen av de service manualene jeg har liggende ( Mercury/johnson/Evinrude/Chrysler ) Synkroniseringsverktøy, 295,- kr hos Gasolin . Ser problemet ditt , gruer meg litt til å begynne å justere denne.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Lufte blandeskruene på denne skal ha:1-7/8+-1/4. ` pikup punkt 1`+-1` fortenning v tomgang 5`+-1` fortenning v fullgass 25`+3`-1` fra servic plaketen 1990 Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Som droll skriver juster en og en skrue til du hører motorn går lettest ;Men ikke stopp der skru alle skruene litt rikere ellers får du en motor som går for magert når du setter den i gear. Da får du den nysingen på tomgan å en motor som går dårlig på tomgang. Årsaken til det er att du justerer motorn i fri uten motstand, den trenger litt mer mat for å gå å jobbe i gear. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 OK, da verifiserer jeg bare at spjelene lukker synkront, så dropper jeg å sjekke lufttrykk. Så får hørselen gjøre jobben med fininstilling av blandeskruene. 1-7/8 ? Vil si en hel omdreining, eller ørlite mindre? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) 1+7/8 = litt mindre en 2 +-1/4 Redigert 24.August.2009 av bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bib_ak Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ah - så det var en leif i innlegg #14? Da skjønner jeg tallene. Takk for dem! I morgen skal jeg justere :) Takk til alle interessante og lærerike innspill - kom gjerne med flere synspunkter om det finnes :) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Dette var interessant lesning! Regner med at fremgangsmåten fungerer omtrent like bra på en 3- sylindret 4- takter med 3 forgassere? Pluggene mine er litt mørke i fargen... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 På små firetaktere som har turteller kan du sjekke synkronisering med å lese av turtallsendring ved å koble av plugghetta på en sylinder av gangen. Turtallsendringen bør være nokså lik uavhengig av vilken sylinder du kobler bort. Sjekk at grunninnstillingen av gasserne er lik/korrekt først. Dog feil synkronisering vil ofte merkes med at motoren er svak på tomgang,dvs. detter mye når du setter motoren i gear. Ellers så tror jeg ikke du kan justere så mye slik at fargen på pluggene endrer seg, dette fordi co-justering påvirker fuelmengen mest i tomgangsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Lettrus Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Jeg har aldri vært borti justering av forgassere på påhengs, men på motorsykler er tomgangsblanding og synkronisering ulike ting. Tomgangsblandingen justeres ved enten å måle CO i hvert eksosrør (dersom mulig) eller å sette inne en gjennomsiktig tennplugg og sjekke fargen på forbrenningen (hvit=mager, blå=ok, gul=fet). Synkronisering av gasspjeld gjøres ved først å sjekke at spjeldene åpner likt (grovinnstilling), og så ved å se at vakuum er likt på alle. Mulig det blir annerledes på en totakter. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Nei det er ganske likt, Lettrus. Til Gunr: på totakter med olje blanding så bør pluggene være mørk sjokolade brun. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Litt gyldne/brunfarge på pluggene er OK. Værre når de etter hvert ikke har noen farge. Det kan indikere at dysene er tettet igjen noe. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 (redigert) Motorer som går formagert får hvite plugger og hull i stemplene. Mørk sjoko blir det pga totaktsolje. På firetaktere så skal det være lyssjoko farge. Bernt Redigert 26.August.2009 av bernt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 2 taktere kan sågar få sylinderskjæring ved for mager blanding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.