Jump to content

Justering av utenbordsmotor med 3 forgassere?


bib_ak

Recommended Posts

Har lest flere innlegg her om hvordan man justerer lufteskruen på utenbords påhengere - men èn ting er uklart for meg - hvordan justerer man f.eks. en 3 sylindret 2 taktsmotor med 3 forgassere? Om jeg kjører på èn sylinder av gangen blir jo tomgangen så ujevn at det er uråd å justere. Om jeg kjører alle 3 samtidig er det ikke lett å avgjøre hvem som skal justeres!

 

Håper noen forstår hva jeg prøver å spørre om... :crazy: Tips på god framgangsmåte?

Link to post

Dette kan du enkelt lage selv ved hjelp av gjennomsiktige tynne plastslanger, lag deg tre u-rørs manometere på en treplate, bruk f.eks farget væske i dem... noen bruker rød gearolje eller frosvæske.. Kalibrer "instrumentet" slik at alle væskesøylene er like, koble de løse slangene fra hvert u-rør til hver av forgasserne og fyr opp... juster til du har samme vakuum på alle... med mindre det er spsesifisert noe annet i manulaen..

 

Dette er meget nøyaktig og ikke minst rimelig..... selv har jeg brukt dette med godt resultat på gamle motorsykler....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Å som jeg sulle ønske at noen tok seg tid til å svare litt mer utfyllende... Beklager Allan E, men tipset ditt skjønner jeg null og niks av: Hvor skal jeg stikke røret inn? Der hvor luftfilteret er festet? Må det ikke være 102% tett? Bore hull og stikke ny slange inn? Må ikke dette også være 102% tett? Skal det store plastrøret være tett i bakkant? Hvor langt skal det være?

 

Har vel litt tungt for det jeg...

Link to post

Har aldri set eller hørt om noen som bruker synkroniseringsverktøy på påhengere.

Det som teller der er at alle tre forgasserspjellene er like på tomgang , (får å få en jevn tomgang)

 

Da løsner vi skruene på siden av spjellakselen og lar spjellende dette helt til de er lukket mot forgasserløpet, så strammer vi spjellakselskruene forsiktig til og forgasser spjellene er riktig. OBS en del av disse skruene er lings.

 

Men etter dette så må pikup punkte justeres for å få riktig tenning`s kurve når spjellene skal begynne å åpne, Dette er forskjelig fra motor til motor.

 

Noen ganger så er hullet til spjellakselen så slitt at akselen forandrer stilling under på drag av gassen, Da kan det være vanskelig å få motorn til å gå pent på lavtmellomregister ( Her hjelper det med erfaring).

 

Når dette er gjort så justerer man tomgangs hastighet og tenning på fullgass for å få motorn riktig sat opp.

 

 

Phuu Bernt

Link to post
Har lest flere innlegg her om hvordan man justerer lufteskruen på utenbords påhengere -

Om jeg kjører alle 3 samtidig er det ikke lett å avgjøre hvem som skal justeres!

 

La motoren gå på ALLE sylindere, juster EN forgasser om gangen..... du vil høre hvordan motoren reagerer :yesnod:

 

Krever litt tålmodighet da en gjerne må gå litt frem og tilbake imellom forgasseren... men det går ganske greit, sjekk opp hva manualen bruker som GRUNNINNSTILLING, juster kun 1/8 > 1/4 omdreining om gangen, vent litt så motoren rekker å reagere, det gjelder å finne DET punktet der motoren går lettest ( kjappest på tomgang ), tomgangen må muligens justeres underveis og etter ( er egen justering skrue ) ......

 

Har pr dags dato ikke sett noen luftmengde måler beskrevet bruk i noen av de service manualene jeg har liggende ( Mercury/johnson/Evinrude/Chrysler )

 

M500.jpg

Synkroniseringsverktøy, 295,- kr hos Gasolin .

 

 

 

ak_t2_10.JPG

Ser problemet ditt :yesnod: , gruer meg litt til å begynne å justere denne....

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Som droll skriver juster en og en skrue til du hører motorn går lettest ;Men ikke stopp der skru alle skruene litt rikere ellers får du en motor som går for magert når du setter den i gear. Da får du den nysingen på tomgan å en motor som går dårlig på tomgang.

 

Årsaken til det er att du justerer motorn i fri uten motstand, den trenger litt mer mat for å gå å jobbe i gear.

 

Bernt

Link to post

På små firetaktere som har turteller kan du sjekke synkronisering med å lese av turtallsendring ved å koble av plugghetta på en sylinder av gangen. Turtallsendringen bør være nokså lik uavhengig av vilken sylinder du kobler bort. Sjekk at grunninnstillingen av gasserne er lik/korrekt først. Dog feil synkronisering vil ofte merkes med at motoren er svak på tomgang,dvs. detter mye når du setter motoren i gear. Ellers så tror jeg ikke du kan justere så mye slik at fargen på pluggene endrer seg, dette fordi co-justering påvirker fuelmengen mest i tomgangsområdet.

Link to post

Jeg har aldri vært borti justering av forgassere på påhengs, men på motorsykler er tomgangsblanding og synkronisering ulike ting. Tomgangsblandingen justeres ved enten å måle CO i hvert eksosrør (dersom mulig) eller å sette inne en gjennomsiktig tennplugg og sjekke fargen på forbrenningen (hvit=mager, blå=ok, gul=fet). Synkronisering av gasspjeld gjøres ved først å sjekke at spjeldene åpner likt (grovinnstilling), og så ved å se at vakuum er likt på alle.

 

Mulig det blir annerledes på en totakter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...