Jump to content

Raymarine radar plutselig ukalibrert

Akult

Recommended Posts

Da vi la ut på fjorden i dag oppdaget jeg noe pussig. Ved bruk av radaroverlay var radarbildet dreid ca 30-40 grader i forhold til virkeligheten og plotterbildet. Ikke nok med det, men visningen av fartsretningen på egen båt var dreid tilsvarende. Tracket var riktig, men båtsymbolet var dreid i forhold til fartsretningen. Det syns jeg gjorde det hele enda mer pussig. Se vedlagt bilde av plotter.

Jeg restartet systemet, men uten at det hjalp noe. Så valgte jeg å kjøre "fullscreen" av bare radarbildet alene. Da var alt i sin skjønneste orden. Ingen dreining av radarbildet ift. virkeligheten. Når jeg så igjen valgte å legge radarbilde oppå kartet igjen, så var alt ok. Problemet var dermed borte, og jeg greide ikke å provosere det frem igjen.

Noen som har vært borte i tilsvarende, evt. kan bidra med erfaring/forklaring?

img_8493_edit.jpg

Kanskje en av ungene som har slengt fra seg Geo-Magen sin i nærheten av kompasset...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Ingen Geo-Mag eller andre fremmedlegemer ombord som kan bidra med magnetfelt. Har tidligere passert både undersjøiske kabler og 300 KV luftspenn uten at det har forårsaket problemer. Helgens tur representerte uansett ingen slike passeringer.

Som nevnt i trådstart, så rettet det hele seg selv under overfarten uten at jeg gjorde noen kalibrering. Testet igjen i dag - og alt er fremdeles helt i orden :confused:

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...