Akult Startet 23.August.2009 Link til dette innlegget Startet 23.August.2009 Da vi la ut på fjorden i dag oppdaget jeg noe pussig. Ved bruk av radaroverlay var radarbildet dreid ca 30-40 grader i forhold til virkeligheten og plotterbildet. Ikke nok med det, men visningen av fartsretningen på egen båt var dreid tilsvarende. Tracket var riktig, men båtsymbolet var dreid i forhold til fartsretningen. Det syns jeg gjorde det hele enda mer pussig. Se vedlagt bilde av plotter. Jeg restartet systemet, men uten at det hjalp noe. Så valgte jeg å kjøre "fullscreen" av bare radarbildet alene. Da var alt i sin skjønneste orden. Ingen dreining av radarbildet ift. virkeligheten. Når jeg så igjen valgte å legge radarbilde oppå kartet igjen, så var alt ok. Problemet var dermed borte, og jeg greide ikke å provosere det frem igjen. Noen som har vært borte i tilsvarende, evt. kan bidra med erfaring/forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Kalibrere kompasset... Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ja, det kan høres fornuftig ut. Men rart at dette forandrer seg så til de grader over natta - for så å rette seg igjen under overfarten ... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Synd og si det men jeg tror faktisk det er ganske vanlig med Raimarin sine kompass. Jeg har opplevd det samme flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Har du kalibrert det på nytt da, eller har det endret seg tilbake av seg selv? Jeg kan se for meg at dette kan endre seg ved en eller annen påvirkning, gjerne hvis det er ugunstig plassert. Men at det så skal gå tilbake til utgangspunktet av seg selv, det syns jeg var litt rart. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Kanskje en av ungene som har slengt fra seg Geo-Magen sin i nærheten av kompasset... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
motorbåd Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Tror du ikke at det har noget at gøre med det undersøiske elkabel du ligger i nærheden af? Disse kan ofte give store magnetfelter. Har selv gået for autopilot hen over et sådant kabel og båden drejede ca 90 grader uden varsel. Michael Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg fik en tilsvarende fejl på mit Simrad-system. Det var fordi jeg havde lagt en stor elektrisk varmeovn i sovekabinen lige ved siden af det skab hvor fluxgate-kompasset sidder.... Andy Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg har kjørt ny kalibrering på kompasset når dette har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Ingen Geo-Mag eller andre fremmedlegemer ombord som kan bidra med magnetfelt. Har tidligere passert både undersjøiske kabler og 300 KV luftspenn uten at det har forårsaket problemer. Helgens tur representerte uansett ingen slike passeringer. Som nevnt i trådstart, så rettet det hele seg selv under overfarten uten at jeg gjorde noen kalibrering. Testet igjen i dag - og alt er fremdeles helt i orden Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Kompasset ditt viste iallefall ikke noe som lignet seilt kurs på bildet og det var vel neppe så mye vind og strøm der. Kompassene kan få feil på noen kurser mens de fortsatt stemmer på andre kurser. En kjapp måte å kontrollere dette er å sammenligne kursen fra det elektroniske kompasset med kursen fra magnet kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Akult jeg har nå samme "problem" Kompasset er koblet til AP, og denne viser helt feil kurs, sammenlignet med magnetisk kompass og COG Fant du løsningen på dette? Har kjørt AP tilbake til fabrikkinstillinger, samt kalibrert kompasset ved å kjøre none runder i sakte fart. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Jeg opplevte feil i sommer på min kompass. Den begynnte sakta å endre kursvisningen og feilen ble opp mot 30grader. Jeg løsnet skruene som holder den på plass og ristet den. Siden har den funkert fint. De er noet som kan hekke seg fast inne i den og gir den type feil. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Catlina Svart 16.September.2009 Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Har samme problemet, skal bytte rategyroen. I følge Raymarine har det vært endel problemer med den. Fikk installert rategyroen for et år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 16.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2009 Fant du løsningen på dette? Etter mitt siste innlegg har jeg kjørt full kalibrering for sikkerhets skyld. Det hele ser ut til å fungere greit nå, men jeg følger nøye med. Skulle problemet dukke opp igjen, vil jeg poste et innlegg om det her. Jeg skal ikke ha noe utstyr ombord som bare fungere av og til. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 ...skal bytte rategyroen. I følge Raymarine har det vært endel problemer med den....... Vet du hvilken versjon dette er. Min rategyro har nå fungert feilfritt i 3 år. Jeg har heller aldri hatt problemer med uforklarlig avvikende kompasskurs. Jeg kjører regelmessig endel autolearn-prosedyrer på navigasjonssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.