jaoeygar Startet 23.August.2009 Del på Facebook Startet 23.August.2009 Hei Jeg har en Fjordling 17 HT med en E-tec 75 hk Jeg har en 19" propell og får da med 4500 rpm 35 knop, giret på denne er 2:1 så teoretisk skal jeg få 35,2 knop så jeg har ingen slipp i det hele tatt. Målingene er med GPS. Båten går veldig rolig og fint med denne men er usikker på om jeg får utnyttet kreftene når jeg ikke får riktig rpm, motoren er oppgitt til 75hk/5000 rpm, det meste jeg har klart var 4650 rpm med lett båt, hadde da 36,4 knop Jeg vurderer å skifte til mindre propell da jeg syns jeg får litt lite turtall men synes 17" gir litt stor forskjell.Teoretisk 550 rpm. Er det noen som vet om det finnes 18" propeller? Kansje stålpropell er tingen? ser Maritim har en "titan" som er 13 /4 *17 til 3624,- Sitér dette innlegget Jan Link to post
Teerex Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 (redigert) Du får stålprop fra USA til ca 2500 inkl. frakt og moms. Det betalte jeg for en michigan apollo til min E-tec. http://www.deepblueyachtsupply.com/ Fort gikk det også, leveringa altså. Redigert 23.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 (redigert) om du da teoretisk går opp de 550 O/min så er jo det heilt perfekt da du passerer de 5000! og du har fortsatt å gå på før du når 5500. Vil absolutt meine 17 er heilt midt i blinken. Men å sammenligne en propell fra en leverandør med en med samme mål fra en annen kan bli skikkelig bom da stålpropell ikkje er så ensartet vare som alupropell. Du har kansje alupropell nå? om det fungerer utmerket er det ikkje så mykje vits i å bruke store penger på stål Redigert 23.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Enig med Korsnes. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 Du bør nok ihvertfall prøve å oppnå maksturtall Ellers kan du ødelegge motoren din. Kan godt være du får mer hastighet også. Ellers så mente jeg hovedregelen var ca 200 omdr pr tomme stigning. Det skulle jo bli 400 omdreininger så det kan godt hende du er tjent med en 15" istedet. 4500 +800= 5300 som er midt i anbefalt toppturtall hvis det er 5000-5500 Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bearded Beast Svart 23.August.2009 Del på Facebook Svart 23.August.2009 iflg kalkulatoren og utgangspunkt i oppgitte data med dagens oppsett skal det bli 5200 på 36 knop med 17". men eg trur farta vil øke med en 17" og fleire omdreininger vil kunne oppnåes. Men dette er nå bare teori + min påstand Sitér dette innlegget Link to post
jaoeygar Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) Hva med forbruket? Vil det endre seg når turtallet stiger? Og er det skadelig å ligge lavt i turtall?, motoren skal ha mellom 4500 og 5500 mens oppgitt effekt er ved 5000 rpm. Jeg ligger derfor innenfor det som er oppgitt mens noe lavt i forhold til efffektkurva. Jeg ligger fra 4500 til 4650 etter hvor mange som er ombord. Redigert 24.August.2009 av jaoeygar (see edit history) Sitér dette innlegget Jan Link to post
Bearded Beast Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) ja det er skadelig å ikkje kunne oppnå rett turtall. Motoren jobber altfor tungt alltid. Er heilt sikker på du vil bruke mindre bensin med lettere/rett propell. Og få meir fart. Redigert 24.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) Hvis du "alltid" kjører alene så er det jo greit å ligge midt på effekttoppen, altså 5000, men har du ofte folk med så bør du jo ligge nærmere 5500 med lett båt, og altså en litt lettere propell. Redigert 24.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jaoeygar Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Snakket med forhandler idag og han anbefalte meg å ha den propellen jeg har, så lenge jeg ikke hadde problemer med å få båten i plan og grei aks. Ingen av delene er noe problem. Men det hadde nok vært greit å prøvd md en 17" uansett. Jeg kjører nesten aldri med full gass, ligger mest fra 3-3500 rpm i 20-25 knop. Ellers sjekket jeg den amerikanske nettsiden og fant propell der, ca 1500,- + frakt...Hvordan oppførte din propell seg i forhold til den orginale som du hadde fra før og beholdt du samme dimensjon på stålpropellen? Sitér dette innlegget Jan Link to post
Teerex Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) Jeg beholdt samme stigning og fikk samme turtall som før. Men jeg hadde jo ca korrekt turtall allerede, dvs på effekttoppen min som er 5500. Stålpropellen hadde litt mindre diameter, ca 10 mm, men ga litt mere fart da den er stivere og skarpere. Men nå løftet jeg motoren et lite hakk i samme slengen, dvs. måtte borre nye øvre hull i akterspeilet. Fikk da antiventileringsplata (kavitasjonsplata) helt på linje med bunnen, men vet ikke hvor mye det hadde å si da. Hvis du sjelden eller aldri tester toppfarta så er vel en 4-bladet propell best for deg. Den skal vel være mere effektiv på lavere turtall enn 3-bladet. Redigert 24.August.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jaoeygar Svart 24.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2009 Takk for tilbakemeldingen:-) Jeg tester jo toppfarten stort sett hver gang men det er jo ikke der en normalt kjører, alt etter sjø så ligger jeg mellom 20-30 knop. Sitér dette innlegget Jan Link to post
Suzumar Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Er det ikke merkelig at forhandlerne anbefaler propeller som gir maks turtall like over grensen for anbefalt turtallsområde? Bjordal og Madsen ga akkurat samme råd angående en e-tec 90 med maks turtall med maks tilt på 4600 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 Jo jeg synes også det. Kanskje de ønsker å få reparasjoner etterhvert Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Marwin Svart 24.August.2009 Del på Facebook Svart 24.August.2009 (redigert) DENNE strengen beskriver litt om mine erfaringer om emnet. Les spes. fra innlegg #31... DU må kanskje ha litt høyere stigning / diameter pga. høyere fart (annen skrogtype), men beskriver at det er ikke alle forhandlere som er ræøsere på propellvalg! Lykke til Redigert 24.August.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.