Jump to content

Feilmelding: Boost pressure hi or low, KAD44


Aquadoren

Recommended Posts

Skiftet til litt større propeller(B4) i dag for å se om jeg kunne øke toppfarten...men nei, fikk bare ca 3400 RPM mot 3850 på de gamle(B3). I tillegg fikk jeg ved ved turtall over 3200 RPM følgende feilmelding:

5.6 Boost pressure:

Cause: The system has too high or too low value on boost pressure

Reaction: If the pressure is too high the system will reduce injected quantity of fuel until pressure has normalized(turbo protection).

Action: Check air cleaner. Check pressure line from inlet manifold to control module. Erase diagnostic trouble code. Contact authorized dealer to check wastegate valve.

 

Resatte feilmelding men fikk den på ny gjentatte ganger. Luftfilter er nettop skiftet, det var veldig ojete og skittent. "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" Hva menes med dette og hvordan gjøres det?

 

Noen tips om hva jeg kan sjekke på egenhånd?

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Du har altså fått alarm om at motoren får for høgt eller lavt turbotrykk i forhold til turtallet. Merket du om at motoren røyk meir enn vanleg etter at denne feilmeldinga kom opp? Du kan prøve å ta av luftfilteret og prøve å rotere turboen for hand (når motoren er stoppet), turboen skal gå lett rundt uten at den "lugger". Prøv også å beveg akslingen radialt og aksialt for å sjekke om det er slark i akslingen (maks bevegelse i akslingen er ca 0,1 mm), ta deg også ein tur utpå uten luftfilteret på, sjekk også om motoren ryker unormalt.

Det som meinast med "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" er at du skal sjekke turbotrykket i innsugsmanifolden, har du ikkje instrument til å sjekke det, så må du på verksted for å sjekke det.

Link to post

det var da voldsomt til mandagsmotor du hadde fått deg da...

bor du i bergen eller omegn anbefaler jeg å sende den inn til bjordal og madsen hvis du ikke finner ut av det.

 

føler med deg :wflag:

Redigert av beauty of aqua (see edit history)

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Du har altså fått alarm om at motoren får for høgt eller lavt turbotrykk i forhold til turtallet. Merket du om at motoren røyk meir enn vanleg etter at denne feilmeldinga kom opp? Du kan prøve å ta av luftfilteret og prøve å rotere turboen for hand (når motoren er stoppet), turboen skal gå lett rundt uten at den "lugger". Prøv også å beveg akslingen radialt og aksialt for å sjekke om det er slark i akslingen (maks bevegelse i akslingen er ca 0,1 mm), ta deg også ein tur utpå uten luftfilteret på, sjekk også om motoren ryker unormalt.

Det som meinast med "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" er at du skal sjekke turbotrykket i innsugsmanifolden, har du ikkje instrument til å sjekke det, så må du på verksted for å sjekke det.

 

Motoren ryker ikke unormalt. Luftfilter er nytt, men skal ta en tur uten for å sjekke. Jeg roterte turboen og sjekket for slark for bare få dager siden, men skal ta en ny sjekk. Hvor demonterer jeg for å sjekke rotasjon og slark lettest, på siden mot intercooler?

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Bellen, Du må lese hele meldingen- står ingen ting der om måling.

 

Teksten "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" Sier: kontroler trykk rør/slange fra innsug til ECU(styresentral) Er ikke denne slangen ok kan ikke ECU måle turbotrykket. MAP sensoren (manifoils absolutt pressure) er inne bygget på kretskortet.

Redigert av Draco20 (see edit history)
Link to post

Hei

 

Får du 3850 rpm med B3 propellene er nok de perfekt til din båt. Maks turtallet vil naturligvis gå ned en del hvis du setter på "tyngre" propeller som B4. Motoren må jobbe mye hardere og oppnår ikke foventet turtall. Dette kan være grunnen til alarmen. Sett på B3 propellene, resett feilmeldingen og alt er forhåpentligvis ok.

 

Mvh.

W32

Link to post
Får du 3850 rpm med B3 propellene er nok de perfekt til din båt. Maks turtallet vil naturligvis gå ned en del hvis du setter på "tyngre" propeller som B4. Motoren må jobbe mye hardere og oppnår ikke foventet turtall. Dette kan være grunnen til alarmen. Sett på B3 propellene, resett feilmeldingen og alt er forhåpentligvis ok.

 

Jeg tror at B4 propeller er rett til denne båten og at motoren ikke yter det den skal. Jeg mistenker noe rundt turboen. Feilmeldingen nevner bla wastegateventilen. Jeg får kun 3300 RPM med B4, dette er 500 RPM mindre enn med B3 og dette er i følge min erfaring alt for mye. Jeg har innhentet opplysninger om andre Aquador 26 med samme motor, og de benytter B4 propeller og får turtall opp mot 3800RPM.

 

Jeg tok en tur uten luftfilter i dag, men med samme resultat, max 3300 RPM og samme feilmelding om jeg gir full gass.

 

Jeg skal prøve å få av ladeluftkjøler for å sjekke denne, men 2 av mutterne er så rustne at pipa glir rundt, vet ikke helt hvordan jeg skal få de opp..

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Teksten "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" Sier: kontroler trykk rør/slange fra innsug til ECU(styresentral) Er ikke denne slangen ok kan ikke ECU måle turbotrykket. MAP sensoren (manifoils absolutt pressure) er inne bygget på kretskortet.

 

Hvilken slange snakker vi om her?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

I går tok jeg meg meg et IR-kamera(av den dyre typen) for å se litt på temperaturene på motoren. Tenkte dette kunne være litt greit for referanser til andre på forumet. Det jeg så var:

Ved tomgang var kjølevannet inn på intercooler 20 grader - ut på eksosbend var vannet 28 grader

Ved 3200 RPM var kjølevannet inn på intercooler 23 grader -ut på eksosbendet 60 grader.

Ved tomgang var luft inn på intercooler 40 grader, ut av intercooler 42 grader.

Ved 3200 RPM var luft inn på intercooler 110 grader, ut av intercooler 70 grader.

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Det nevnes en slange her, har du sjekka den? se etter en slange fra innsugsmanifolden til motorstyringen. Evt koble den fra og sjekke turbotrykket med et manometer slik at man kan finne ut om det er riktig trykk eller om det er sensorenheten det er en feil på? Motorstyringen er jo avhengig av å vite ladetrykket for å dosere riktig mengde fuel.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
.. Luftfilter er nettop skiftet, det var veldig ojete og skittent. ....

 

Lufting fra bunnpanna går til luftfilter. Han jeg kjøpte min båt av, fortalte at han hadde opplevd oljete filter etter bare noen titalls timer. Han modifiserte luftingen, ved å la den gå ut under badeplattform (med veldig høy bue over vannlinje for å sikre seg mot vann inn i motor). Løsningen var sånt sett akseptert rent teknisk fra et VP-verksted. MEN: den er ikke godkjent/akseptert ut fra et miljø-hensyn. Dog skal anmerkes at jeg aldri så noe oljespor i uttaket, antakeligvis fordi oljedampen rakk å bli omdannet til dråper og renne tilbake, isteden for å grise til naturen.

 

D-motorene har eget filter (som koster skjorta)

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...