Aquadoren Startet 23.August.2009 Link til dette innlegget Startet 23.August.2009 (redigert) Skiftet til litt større propeller(B4) i dag for å se om jeg kunne øke toppfarten...men nei, fikk bare ca 3400 RPM mot 3850 på de gamle(B3). I tillegg fikk jeg ved ved turtall over 3200 RPM følgende feilmelding: 5.6 Boost pressure: Cause: The system has too high or too low value on boost pressure Reaction: If the pressure is too high the system will reduce injected quantity of fuel until pressure has normalized(turbo protection). Action: Check air cleaner. Check pressure line from inlet manifold to control module. Erase diagnostic trouble code. Contact authorized dealer to check wastegate valve. Resatte feilmelding men fikk den på ny gjentatte ganger. Luftfilter er nettop skiftet, det var veldig ojete og skittent. "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" Hva menes med dette og hvordan gjøres det? Noen tips om hva jeg kan sjekke på egenhånd? Redigert 23.August.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
bellen Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Du har altså fått alarm om at motoren får for høgt eller lavt turbotrykk i forhold til turtallet. Merket du om at motoren røyk meir enn vanleg etter at denne feilmeldinga kom opp? Du kan prøve å ta av luftfilteret og prøve å rotere turboen for hand (når motoren er stoppet), turboen skal gå lett rundt uten at den "lugger". Prøv også å beveg akslingen radialt og aksialt for å sjekke om det er slark i akslingen (maks bevegelse i akslingen er ca 0,1 mm), ta deg også ein tur utpå uten luftfilteret på, sjekk også om motoren ryker unormalt. Det som meinast med "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" er at du skal sjekke turbotrykket i innsugsmanifolden, har du ikkje instrument til å sjekke det, så må du på verksted for å sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) det var da voldsomt til mandagsmotor du hadde fått deg da... bor du i bergen eller omegn anbefaler jeg å sende den inn til bjordal og madsen hvis du ikke finner ut av det. føler med deg Redigert 23.August.2009 av beauty of aqua (see edit history) Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Aquadoren Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Du har altså fått alarm om at motoren får for høgt eller lavt turbotrykk i forhold til turtallet. Merket du om at motoren røyk meir enn vanleg etter at denne feilmeldinga kom opp? Du kan prøve å ta av luftfilteret og prøve å rotere turboen for hand (når motoren er stoppet), turboen skal gå lett rundt uten at den "lugger". Prøv også å beveg akslingen radialt og aksialt for å sjekke om det er slark i akslingen (maks bevegelse i akslingen er ca 0,1 mm), ta deg også ein tur utpå uten luftfilteret på, sjekk også om motoren ryker unormalt.Det som meinast med "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" er at du skal sjekke turbotrykket i innsugsmanifolden, har du ikkje instrument til å sjekke det, så må du på verksted for å sjekke det. Motoren ryker ikke unormalt. Luftfilter er nytt, men skal ta en tur uten for å sjekke. Jeg roterte turboen og sjekket for slark for bare få dager siden, men skal ta en ny sjekk. Hvor demonterer jeg for å sjekke rotasjon og slark lettest, på siden mot intercooler? Redigert 24.August.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
beauty of aqua Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 jeg ville no tatt en sjekk på luftfilteret uansett. sist luftfilter jeg hadde holdt ikke i mer enn 20 timer før det var kølsort.mistenker at det var slitte reimer som var synderen,da det var endel reimstøv i motorrommet.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Moyja Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Bellen, Du må lese hele meldingen- står ingen ting der om måling. Teksten "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" Sier: kontroler trykk rør/slange fra innsug til ECU(styresentral) Er ikke denne slangen ok kan ikke ECU måle turbotrykket. MAP sensoren (manifoils absolutt pressure) er inne bygget på kretskortet. Redigert 24.August.2009 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Bellen, Du må lese hele meldingen- står ingen ting der om måling. Teksten "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" Sier: kontroler trykk rør/slange fra innsug til ECU(styresentral) Ups.. Hoppet vist over eit ord der, ja... Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Shit happen Sitér dette innlegget Link to post
GM37 Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hei Får du 3850 rpm med B3 propellene er nok de perfekt til din båt. Maks turtallet vil naturligvis gå ned en del hvis du setter på "tyngre" propeller som B4. Motoren må jobbe mye hardere og oppnår ikke foventet turtall. Dette kan være grunnen til alarmen. Sett på B3 propellene, resett feilmeldingen og alt er forhåpentligvis ok. Mvh. W32 Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 (redigert) Får du 3850 rpm med B3 propellene er nok de perfekt til din båt. Maks turtallet vil naturligvis gå ned en del hvis du setter på "tyngre" propeller som B4. Motoren må jobbe mye hardere og oppnår ikke foventet turtall. Dette kan være grunnen til alarmen. Sett på B3 propellene, resett feilmeldingen og alt er forhåpentligvis ok. Jeg tror at B4 propeller er rett til denne båten og at motoren ikke yter det den skal. Jeg mistenker noe rundt turboen. Feilmeldingen nevner bla wastegateventilen. Jeg får kun 3300 RPM med B4, dette er 500 RPM mindre enn med B3 og dette er i følge min erfaring alt for mye. Jeg har innhentet opplysninger om andre Aquador 26 med samme motor, og de benytter B4 propeller og får turtall opp mot 3800RPM. Jeg tok en tur uten luftfilter i dag, men med samme resultat, max 3300 RPM og samme feilmelding om jeg gir full gass. Jeg skal prøve å få av ladeluftkjøler for å sjekke denne, men 2 av mutterne er så rustne at pipa glir rundt, vet ikke helt hvordan jeg skal få de opp.. Redigert 24.August.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Teksten "Check pressure line from inlet manifold to control mudule" Sier: kontroler trykk rør/slange fra innsug til ECU(styresentral) Er ikke denne slangen ok kan ikke ECU måle turbotrykket. MAP sensoren (manifoils absolutt pressure) er inne bygget på kretskortet. Hvilken slange snakker vi om her? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 27.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) I går tok jeg meg meg et IR-kamera(av den dyre typen) for å se litt på temperaturene på motoren. Tenkte dette kunne være litt greit for referanser til andre på forumet. Det jeg så var: Ved tomgang var kjølevannet inn på intercooler 20 grader - ut på eksosbend var vannet 28 grader Ved 3200 RPM var kjølevannet inn på intercooler 23 grader -ut på eksosbendet 60 grader. Ved tomgang var luft inn på intercooler 40 grader, ut av intercooler 42 grader. Ved 3200 RPM var luft inn på intercooler 110 grader, ut av intercooler 70 grader. Redigert 27.August.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
hermansen Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 Feilmeldingen nevner bla wastegateventilen. KAD44 har ikke wastegateventil. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Joda, det har den. Men den er bygget inn i turboen og ikke til å justere på :-( Finner ikke hvor jeg leste det i verksted manualen.. hmm, kan jeg ta feil mon tro? mvh Bavaria32sport Redigert 27.August.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Christensen Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 (redigert) Det nevnes en slange her, har du sjekka den? se etter en slange fra innsugsmanifolden til motorstyringen. Evt koble den fra og sjekke turbotrykket med et manometer slik at man kan finne ut om det er riktig trykk eller om det er sensorenheten det er en feil på? Motorstyringen er jo avhengig av å vite ladetrykket for å dosere riktig mengde fuel. Redigert 27.August.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
BEG Svart 27.August.2009 Link til dette innlegget Svart 27.August.2009 .. Luftfilter er nettop skiftet, det var veldig ojete og skittent. .... Lufting fra bunnpanna går til luftfilter. Han jeg kjøpte min båt av, fortalte at han hadde opplevd oljete filter etter bare noen titalls timer. Han modifiserte luftingen, ved å la den gå ut under badeplattform (med veldig høy bue over vannlinje for å sikre seg mot vann inn i motor). Løsningen var sånt sett akseptert rent teknisk fra et VP-verksted. MEN: den er ikke godkjent/akseptert ut fra et miljø-hensyn. Dog skal anmerkes at jeg aldri så noe oljespor i uttaket, antakeligvis fordi oljedampen rakk å bli omdannet til dråper og renne tilbake, isteden for å grise til naturen. D-motorene har eget filter (som koster skjorta) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
hermansen Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Joda, det har den. Men den er bygget inn i turboen og ikke til å justere på :-( Det står i alle fall følgende i verkstedhåndboken for 3x/4x/300 serien. Wastegate-ventil (endast TAMD31S-A) Samme beskjed har jeg også fått fra et Volvo verksted. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 17.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2010 Oppdatering: Grunnen til for høyt ladetrykk var dieselpumpa,den var full av metallspon og er blit totaloverhalt. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.