Jump to content

Hvorfor er seilere så negative til motorbåter?

Roggen

Recommended Posts

Det er vel strengt tatt ikke de passerende båtene sitt problem vel?

det er ikke barneseilerne som diskuteres - det er vel vaktlaget?

Tja mulig det.... selv om jeg ikke helt enig med deg... Etter som jeg kan se så handler denne tråden mere mye om regatta seiling enn om vaktalget som stoppet den motorbåten som det referes til i denne tråden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har erfart andre rib'er også med seilere ombord som ikke helt har vett i behold. En gang var det en tidgligere seilmester fra nærområdet og bror som kjørte gjennom kanalen i Moss i ca 10 knop. Her er det 4 knops grense, og båtene smalt i brygga etter dem.. En annen gang kom en liten RIB inn i båthavna som har smal innseiling i 20 knop - der vi var på vei ut med båten vår. Hadde jeg ikke bakket opp hadde de smelt i oss. Men heldigvis er vel det unntakene. Får vi håpe.

Det er ikke uhensynsfulle RIB'er som kjører for fort som diskuteres - men seiling/kjøring gjennom jollefelt med 6 - 12 åringer i Optimister?

Det er ikke uhensynsfulle RIB'er som kjører for fort som diskuteres - men seiling/kjøring gjennom jollefelt med 6 - 12 åringer i Optimister?

Er helt enig her, men det er dessverre ikke alle som er enig i dette.... Tråden handler vistnok ikke om regattaseiling for barn men om vaktbåter.... det er opplest og vedtatt her

det er ikke barneseilerne som diskuteres - det er vel vaktlaget?
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dersom man hadde søkt om å få sperret regattabaner for allmen trafikk, så tror jeg nok man hadde fått tillatelse til dette fra kommune / havnesjef. I Stavanger f.eks. så er våre faste regattabaner merket av på reguleringskartene som nettopp regattabaner. Så i likhet med sykkelritt, gateløp o.l. tror jeg nok man hadde fått eksklusiv rett til disse områdene mens konkurransen pågår dersom man hadde søkt.

Dette er imidlertid vanskelig å gjennomføre i praksis - krever en drøss med vaktbåter og kunngjøringer i pressen o.l.

Dessuten oppfører de fleste seg nokså fornuftig. Men hvert år ser man jo idioter som presser seg gjennom et oppstilt 17. mai tog med bil istedenfor å gå de siste 100 meterne dit man skal. Når disse møter en konkurranse med 3-400 deltakere, så vurderer de sikkert det som mye viktigere å spare 1-2 minutter selv, enn om de ødelegger for de 3-400 som seiler regatta. (3-400 er en helt vanlig onsdagsregatta i Stavanger. 70 båter med 4-11 mann i hver båt).

S/Y Surprise

Vi passerte gjennom et VM felt utenfor Hankø i sommer. Jeg brukte litt tid på å finne en passende luke i feltet og sørget for å gå bak de båtene som var nærmest. Var vel 100 meter til nærmeste båt vi krysset foran - det bør være avstand nok til at vi ikke ødelegger vinden deres. Å fremprovosere en situasjon ved å gå uforsiktig gjennom et regattafelt har vi ingen glede eller nytte av.

Denne seilasen ble gjennomført helt uten vaktbåter - i en sterkt trafikert led. Men det gikk bra. Jeg ser poenget med å ha vaktbåter når yngre seilere er ute

Nå kan det synes som om de aller fleste er enig om at i et slikt tilfelle med regatta bør en utvise mere hensyn enn sjøveisreglene angir.

Spesielt de som seiler er nok av den oppfatning.

At en i minst mulig grad forstyrrer en regatta er vel ikke noe problem....

Akkurat som seilere som ikke deltar i regatta tar mere hensyn enn sjøveisreglene angir når det er fornuftig.

Det er vel ikke noe problem??

Når det gjelder vaktbåt som ønsker å regulere trafikken uten å ha hjemmel til å gjøre akkurat det...

Vel, da er det nok viktig med diplomatiske evner....

Jeg er seiler og har vært med i mange barneregattaer selvom det er svært mange år siden. Unger i en jolle er ikke så tapt bak en vogn som enkelte tror her.

Allikevel kan det være som enkelte har sagt at en seiler lager mindre bølger enn en motorbåt, men en 50-foter med seil gjennom et jollefelt burde heller ikke skjedd, problemet kan være at dette var folk "vaktene" kjente?

I hjemmehavna vår er det et smalt sund jeg må igjennom, og når det er regatta her er det ikke mulig å komme rundt hele banen. Vurderer aldri å vente til regattaen er over før jeg tusler igjennom, men tar det selvfølgelig svært rolig og går for motor. Bare moro å følge med på de håpefulle. Følgebåtene, oftest RIB, viser derimot liten forståelse for hvor store bølger de lager selv når de går gjennom feltet i halvplan. :headbang:

Redigert av dhjerp (see edit history)
Vel, da er det nok viktig med diplomatiske evner....

Ja. En bør ikke innta en busemannholdning. Godsnakk holder så godt som alltid.

Men det kan tenkes at grunnen til at de er litt overforsiktige er at de fleste i motorbåt, selv de som påberoper seg kompetanse rangerende fra Motorbåtførerbevis og oppover, ikke har den minste peiling på hvorfor seilbåter styrer som de gjør. De har vi fått grundig dokumentert i trådene fra Kråksundgapet og Hjeltefjorden.

Men det er også dessverre sånn at noen gir blaffen i om det er et regattafelt eller ikke. De kjører rett fram.

Møter dem også på golfbanen fra tid til annen. Joggende mot spilleretningen oppover fairway.

Guest Avmønstret#

Svarer vel kanskje ikke på spørsmålet men i mine år med jolleseiling på konkurransenivå så var det slik at bølger fra en motorbåt fort kunne utgjøre forskjellen i feks en duell mellom to joller. Om ei jolle får en bølge/hekksjø, trenger ikke å være stor en gang, i rett vinkel på feks slør kan det bety at det er det som skal til for å få en 10-15-20 meters surf. Når man da kommer til runding vil feks den jolla som lå i lo for motorbåten som krysset i mellom dem være langt bak (har da fått bølgene midt i mot).

Altså ble forhold som var like mellom de konkurrerende ulike, det er mildt sagt utrolig irriterende under regatta.

Seilbåter lager ikke nærheten så mye bølger, men tar jo vinden da så det er jo ikke noe bedre.

Anyway så kan/vil båter i ett regattafelt med joller ødelegge for en eller flere.

Og regatta er alvor, om de andre på sjøen er på tur så har de godt tid og bør heller nyte synet av feltet mens de går en stor runde rundt. :yesnod:

ikke har den minste peiling på hvorfor seilbåter styrer som de gjør.

Styrer ikke alle båter på samme måte da - så sant de har roret bak? At man pga vinden feks velger å manøvrere på en annen måte er en annen sak.

Seilbåter lager ikke nærheten så mye bølger, men tar jo vinden da så det er jo ikke noe bedre.

Å joda - dagens seilbåter med stor nok motor lager en hel del hekksjø - ofte går de på grensen av deplasementsfarten - og da drar de opp godt med sjø. Men ikke som en Princess eller Baltic - det er jeg enig i.

Hvis ikke seilbåter tåler hekkbølger fra en motorbåt som passerer i 7 knop så har jeg problemer med å forstå at de tørr å ligge på skakke.

Opplæring bør finne sted der det er minimalt med trafikk, ett godt eksempel her i Bergen er at det seiles endel i Sandviksområdet (vanlige seilbåter), svært få båter skal til Sandviken og området passer derfor veldig bra. En skal derimot ikke tro at båtene som er på vei nordover fra Bergen sakker ned i byfjorden og man må tåle bølgene som kommer innover mot Sandviken. Arrangerer man regatta ute i samme fjorden vil det også komme hekkbølger - like det eller ei.

Jeg vil tro at det er enklere å velge ett mindre trafikkert område fremfor å jakte på båter i beste KNM Fridtjof Nansen stil... At man skal avpasse farten til møtene er en selvfølge, men det er noe helt annet enn å bli jaget bort. Jeg har forresten registrert de samme ribbene i alt for stor fart inne i vågen - stor nok til at flere veivet med hendene - så vi gjør alle våre feil...

Jeg ser den Mulligan, man reser ikke fordi 15 småjoller i 30 knop uansett. Og arrangeres det på riktig sted blir det lite problemer med annen trafikk.

Men jeg har inntrykk av at flere har svart generellt og derfor tillot jeg meg å nevne opplæringen som foregår utenfor Sandviken.

Trådstarter lurer derimot hvorfor han ikke kan passere jollene i lav fart på to hundre meters avstand. Hvilken minimums avstand synes du er grei når farten er 6 knop?

Så i helgen at det var jolleregatta i Hjeltefjorden. Så langt jeg kunne se lå banen mer eller mindre midt i hovedleden...det er vel ikke å ta mye hensyn til annen trafikk?

Og når det gjelder endel følgebåter til disse jolleseilerne så bør de nok se seg litt i speilet før de kommenterer hvordan andre oppfører seg/tar hensyn.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Hvis ikke seilbåter tåler hekkbølger fra en motorbåt som passerer i 7 knop så har jeg problemer med å forstå at de tørr å ligge på skakke.

Avhengig av motorbåtens vekt og form, vil den i 7 knop kunne lage fra nærmest null til meget stor hekkbølge.

Hvis seilbåter ligger veldig mye på skakke, blåser det så mye at den er stabil uansett og selv en ganske stor hekkbølge fra passerende båt gjør liten forskjell. Dessuten er mannskapet iført regntøy fra før.

Hvis seilbåten ligger bare såvidt på skakke, er det som regel lite vind og flatt vann. Hekksjø fra passerende båter medfører unaturlige (i forhold til rådende vind og sjø) gyngninger som slår vinden ut av seilet/ne, og det spruter ofte sjø over dekk.

Hvor mye hekkbølger en seilbåt "tåler" er selvfølgelig avhengig av bl a størrelse. En ganske liten jolle i lett vind tåler ikke særlig mye.

Det er tilsynelatende mye som skiller motorbåtfolk og seilbåtfolk. Men noen ting er felles:

1 Vi vil gjerne selv kontrollere fremdriften; vi vil selv stoppe motor eller få vinden ut av seil

2 Vi vil selv velge om vi skal bli våte eller ikke

3 Noen vil ha mest mulig fest og moro; fart, gynging, helling og sprut. Andre drar helst på fjorden for å nyte den langsomt i lite vind og sjøgang.

Tar vi nok hensyn til hverandre ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...