VannTro Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg har passert mange slike regattaer med barn, spesielt aktive er de sør-øst for Husøy ved Tønsberg. Har aldri opplevd å bli "oppbragt" av noen vaktbåt. Velger å tro at dette har med at jeg faktisk har den absolutte respekt for at disse ungene skal få en positiv opplevelse på sjøen og at jeg ikke lager noen unfair konkuranse for dem. Morro å se på dem også, ivrige som fy... Så får heller regler være regler. Jeg har tid til å vente til til feltet har passert ved lange baner eller gå rundt hele banen om den er kort. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
avmønstret5 Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Personlig er jeg svær positiv til denne type vannaktivitet for barn. I en jolleregatter er en ansvarlig for en mest mulig rettferdig konkuranse, noe det ikke blir dersom båter beveger seg fritt på baneområdet. Som jeg sa tidligere er det aksept for at publikum ikke tråkker rundt på en fotballbane under en kamp Regattaarangørene har også et ansvar for barnas sikkerhet noe som båttrafikk heller ikke fremmer. Jeg konstantere at det er betydelig uvitenhet i flere av innleggene rundet dette. Derfor lurer jeg virkelig på om de som har ansvar for båtopplæring ikke tar opp dette temaet, eller er det en generell kunnskapsmangel hos båtfolk (går ut fra fortrinnsvis motorbåtførere)? Jeg vil vel foreslå at en prøver å lese seg opp på dette, slik at de som prisverdig tar seg av barns aktivitet på vannet kan gjøre det på en trygg måte. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Personlig er jeg svær positiv til denne type vannaktivitet for barn. Det er vel de fleste! Jeg også! I en jolleregatter er en ansvarlig for en mest mulig rettferdig konkuranse, noe det ikke blir dersom båter beveger seg fritt på baneområdet. Som jeg sa tidligere er det aksept for at publikum ikke tråkker rundt på en fotballbane under en kamp Forskjellen er at fotballbanen er et område som er anskaffet og anlagt for formålet fotball (eller annen idrett som passer der), og eies av noen. Havet, derimot, er ikke noens private grunn (joda, unntak finnes, men de unntaka var ikke relevante her) Men ta for all del hensyn til slike regattaer om det er mulig. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtunga Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg må si jeg syns tonen i denne tråden har vært svært så sivilisert, tittelen på emnet tatt i betraktning. Jeg mener,... hvordan ville motorbåtfolket reagere om noen hadde startet en tråd med tittelen "Hvorfor slår motorbåtfolket konene sine?" Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Framtia Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 tror ikke motorbåtfolket slår konene sine... men de tar dem med på sjøen i motordur og diesellukt i stedet...og det kan ikke være stort bedre Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
JRK Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hei, Utfra siste kommentar kunne det virke som du ønsket å få spritet opp stemningen i tråen Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hei, Lurer på om seilbåtfolket hadde funnet seg i å bli bortvist, om en kajakkforening hadde arrangert treningsløp for de aller minste? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Å det finnes ikke så mange seilbåter uten motor på sjøen og de fleste benytter den hyppig, så "knepp att" Framtia. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jawik Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Flere vaktbåter må til slik at noen befinner seg i ytterkant av banen og således kunne gjøre oss dødelige oppmerksom på hva som foregår bak neste holme eller i sundet vi har kursen for. Det er ikke alltid en bare kan bakke/stoppe opp på kort varsel. En må selv ta hensyn til vær og vindretningen, samt strømforholdene. En ønsker jo ikke å gå ned med egen båt. Situasjoner oppstår der hvor en er "ukjent" med hva som foregår. Ikke alltid en hører på nyhetene eller leser aviser. Og da kan en lett komme ut for overraskelser / regattaer og havner mitt i suppa. Gandsfjord nevner faste regattabaner i Stavanger område. Får bare håpe disse områdene er avmerket i kartene en har med seg. Ellers styrer jeg unna regattaer - særlig jollene - dersom dette lar seg gjøre uten fare for egen skute. Men har mange ganger tenkt over at regattaene kunne ha gått av uforutsette overraskelser med kryssende trafikk. For dette er jo også en del av regattabanen... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
avmønstret5 Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Dette handler vel mer om å forstå hva som foregår, og de som har litt kunnskap om dette vil raskt kunne fastslå hvor banen ligger og seile utenom. Jeg mener overblikket og forståelsen av en vanlig olympisk regattabane bør være vanlig båtkunnskap slik at en ikke roter det til. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 I min tidligere hjemmehavn var det i en årrekke en utfordring å planlegge båttur på en av de mest attraktive søndagene på ettersommeren, nettopp pga en regatta. Regattabanen var lagt slik at det ikke var mulig å komme gå utenom, og skulle man dra fra havna måtte det skje relativt tidlig på dagen. Jeg kan garantere at det ikke var mye diplomati blant de vaktene som stoppet oss, da vi en uheldig formiddag forsøkte å krysse den tomme regattabanen for å komme oss tilbake til hjemmehavnen der bleier og babymat til førstefødte var gjenglemt i barnevognen på brygga. Når motorbåtfolk sutrer over å måtte kjøre rundt et reggataområde med barn i optimistjolle, kunne de gjerne prøve 3-4 timer med et hylende barn, ventene på at forvokstebarn i en litt annen alder, men med desto større mårndu-faktor skulle bli ferdig med å legge beslag på fjorden med offshorebåter hvis db nivå og frekvensområde ikke akkurat er egnet til å få et lite barn til å bli rolig av... Hang ikke akkurat med hode da "Oslo Boat Race" noen sesonger senere måtte innstilles... (men nå ber jeg vel om juling fra "fjordploggeriljaen" her ) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Vist det var til meg pettersand kan jeg bare svare at det ikke alltid er så enkelt å se gjennom holmer og fjell - jeg prøver, men får det liksom ikke til. Og de som legger jollebanen bak disse holmene bør vel kunne ta i betraktning at noen har kursen mellom disse holmene / øyene og derfor sette ut flere vaktbåter. Har opplevd dette et par ganger i årenes løp og det er ikke hyggelig å komme ut for da du plutselig befinner deg med kurs rett i feltet og ingen retrett er mulig. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mouche Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Nå venter jeg bare på det forsonende innlegg om at vi båtfolk må holde sammen! Han må i såfall ha skipperlua trukket godt ned under både ører og øyne for her det tydeligvis "take no prisoners"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Hva med slike arrangementer som f.eks offshore race i Arendal da? Store deler av området sperres av. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Å det finnes ikke så mange seilbåter uten motor på sjøen og de fleste benytter den hyppig, så "knepp att" Framtia. Jeg skjønner hva du mener selv om jeg ikke er en av dem. I sommer har jeg forundret meg over masseproduserte store billige "seilbåter" som går for motor i medvind saktere enn hva de hadde gjort ved å rulle ut fokka, slippe bråket, spare penger og til og med gjort en knop mere... Hva med slike arrangementer som f.eks offshore race i Arendal da? Store deler av området sperres av. Jeg tror 99% av folket synes det er gøy med slike arrangement! Sitér dette innlegget . Link to post
VannTro Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Vet at du gjerne ruller`n ut da Moose Leste forresten med stor interesse tråden om turen din. (Sees på SOL når sesongen er over) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
moosewine Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg har heldigvis ikke noen rulleseil hvis jeg får påpeke! Her må det frem på fordekk for å jobbe Selvfølgelig sees vi på SOL etter sesongen hvis vi overlever Shetlandsturen...; ) Sitér dette innlegget . Link to post
Sjøtunga Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg tror 99% av folket synes det er gøy med slike arrangement! Det tviler jeg sterkt på. Det var langt mer enn 1% av folket som lot seg irritere av galskapen da de prøvde seg i Oslo. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bliss X Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Jeg tror 99% av folket synes det er gøy med slike arrangement! Var ikke hvor mange som synes det var gøy jeg spurte om. Mitt innlegg var ment som en sammenligning med en regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 24.August.2009 Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Offshore race blir jo ikke helt det samme, her er jo det direkte farlig å bevege seg inn på "banen" Enda viktigere med vaktbåter som informerer om arrangementet. Men man må kunne informere på en annen måte enn "pell deg vekk" Jeg vil tro problemene der er mer knyttet til båter som ønsker å se på løpet fra fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Strangt tatt burde vel denne tråden hete hvorfor motobåter er så negativ til seilregatta for barn... for det er som er sakens kjerne.. En motobårtfører har presset seg frem blant mange små barn som seiler ragatta på en liten bit av fjorden og motbåtmannen blir snurt fordi han ble tilsnakket .... "Hvorfor får ikke jeg lov nårt han fikk lov" mentalitet er det som morbåtmanne utviser her, og denne mentaliteten underbygges jo av motobåtmennene her på forumet... De aller fleste som er voksne ansvarfulle menneskere oppfører seg ikke slik.. De respekterer at ungene hygger seg med å seile regatta uten å presse seg gjennom feltet med små joller i 7 knop.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 fikk du ikke med deg at de gikk en 50 fots seilbåt igjennom feltet også, som ikke ble tilsnakket sydvesten? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Baffin Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Har vært vaktbåt under kajakkløp, på alle båthavnene i området var det hengt opp tydelige skilt med info om løpet. Det var informert om at det kom til å være vaktbåter med røde flagg og at kajakkene var av racertype dvs tåler lite sjø. I området løpet er det også max5knop. Var også annonsert i dagspressen. Nesten alle var flinke og viste hensyn de som ikke gjorde det ble tilsnakket og bedt om å roe farten. Men det er alltid noen som ikke vil høre eller vise hensyn og det var det jo og her og da, stor hvit båt med mann på 50+ ... ble stoppet og bedt om å roe farten. Svaret ble: Kjører på sakte fart eg! Har altid kjørt sånn her. 8-9knop med 45fot Pri.......... lager nesten ikke hekkbølger da sa idioten Da var det veldig kjekt å kunne rope etter politibåten på sambandet :D Fører ble så stoppet og annmeldt på stedet av politibåten 500meter fra meg. Så det er lurt å følge vaktbåters beskjed! Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Strangt tatt burde vel denne tråden hete hvorfor motobåter er så negativ til seilregatta for barn... for det er som er sakens kjerne.. Nei. Trådstarter hadde en opplevelse som tilfeldigvis gjaldt en jolleregatta for barn. Selv har jeg oppfattet sakens kjerne som dette spørsmålet, i samme innlegg: Kan en seilforening "stenge" hele fjorden ved å markere med noen bøyer og kreve at man går rundt banen? Jeg mener jeg kan gå gjennom hvis jeg viser aktsomhet ovenfor de som seiler, dvs. std. vikepliksregler. Hva sier dere? Jeg er enig! Redigert 25.August.2009 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Fører ble så stoppet og annmeldt på stedet av politibåten 500meter fra meg.Så det er lurt å følge vaktbåters beskjed! Og hva gikk anmeldelsen ut på da? Hvilken lovparagraf benyttes for det må vel foreligge et lovbrudd? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.